ظهور ارزهای رقیب دلار در تجارت جهانی

به گزارش مدیرسا، رئیس کل اسبق بانک مرکزی اظهار داشت: شاهدیم که ارزهای مختلف کشورهای دیگر علاوه بر دلار آمریکا در مبادلات مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی در یک مصاحبه رادیویی با اشاره به اینکه هر کشوری در دنیا تلاش دارد صادرات و واردات را با ارز ملی خود انجام دهد، اظهار داشت: کشورهایی که اقتصاد قوی تری دارند در این حوزه موفق تر هستند اما کشورهایی که اقتصاد کوچک تر و ضعیف تری دارند در مبادلات خود با دیگر کشورها، برای آنکه بتوانند تعهدات خویش را انجام دهند، از ارز کشورهای قدرتمند استفاده می نمایند.
وی ضمن اشاره به این مورد که اقتصاد دنیا دوران رشد را سپری می کند، اظهار نمود: در این دوران برخی از کشورها تبدیل به ابر قدرت های اقتصادی شده اند یا درحال تبدیل شدن هستند چونکه سهم بزرگ تری از اقتصاد دنیا را به خود اختصاص می دهند. رشد حجم و قدرت اقتصادی برخی از کشورها، جایگاه بزرگ تری به ارز ملی آنها در مقابل دلار در مبادلات بین المللی داده است.
رئیس کل اسبق بانک مرکزی ضمن اشاره به چین و هند بعنوان دو کشوری که رشد اقتصادی طولانی مدتی را تجربه کرده اند، بیان نمود: چین در طول ۱۵ سال قبل و بیشتر، رشد اقتصادی مستمر ۶ الی ۷ درصد تجربه کرده است. این کشور قدرتمند شده و ابزار قوی تری پیدا کرده است که این مساله باعث می شود تک قطبی اقتصادی آمریکا در دنیا به چالش کشیده شود.
وی اضافه کرد: جهان تک صدایی در زمینه اقتصادی درحال تبدیل شدن به جهان چند قطبی است و به دنبال آن ارزهای مختلف کشورهای دیگر هم در مبادلات مورد استفاده قرار می گیرد.
مظاهری در رابطه با علل افزایش ارزش پول ملی بعضی از قدرت های جدید اقتصاد جهان مانند چین توضیح داد و عنوان کرد: چون اقتصاد این کشورها رشد می کند و سهم بزرگ تری از اقتصاد دنیا را با صادرات کالاهای بیشتر، باکیفیت تر و ارزان تر در اختیار می گیرند، ارزش پول آنها هم افزوده می شود و در نتیجه جای دلار را در مبادلات تجاری جهان می گیرند.

منبع: