بنگاه های املاک متخلف در تیررس دولت

به گزارش مدیرسا، برخورد با مشاوران املاک متخلف که از اوایل خردادماه شروع شده مورد تایید مسؤلان ارشد قرار گرفته و امروز در جلسه شورایعالی مسکن بر استمرار این برنامه تاکید گردید.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، سال هاست که برخی مشاوران املاک فاقد مجوز و واسطه های ملکی دارای مجوز با اقدامات خود منجر به ایجاد اختلال در شرایط بازار مسکن می شوند و در این میان چه بسا سرمایه برخی خانوارها را در معرض خطر قرار می دهند. با تشکیل تکنولوژی های جدید، بویژه سایت های اینترنتی فروش ملک، فرصت ها و تهدیدهای بازار مسکن هم افزوده شد.
بر این اساس ضرورت قانون مند کردن بازار مسکن و ایجاد یک ساختار توسعه مند در سالهای اخیر توسط کارشناسان مطرح می شد اما شکل اجرا به خود نمی گرفت.
دولت سیزدهم بعد از روی کار آمدن تصمیم گرفت برنامه هایی را به منظور کنترل بازار مسکن اجرا نماید. همچون این برنامه ها میتوان به ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی، افزایش وام خرید مسکن تا سقف ۹۶۰ میلیون تومان، نظارت بر سکوهای فعال در بازار مسکن، نظارت بر بازار اجاره بها و نظم بخشیدن به بنگاه های معاملات ملکی اشاره نمود.
از آغاز خردادماه سال جاری گشت های بازرسی مشاوران املاک فعالیت خویش را شروع کردند. تا کنون بیشتر از ۲۱ هزار بازرسی از مشاوران املاک سراسر کشور انجام و حدود ۱۷ هزار واحد صنفی فاقد مجوز شناسایی شده است. تعداد ۱۹۱۰ واحد بدون مجوز هم پلمب شد.
امروز هم سید ابراهیم رئیسی ـ رئیس جمهور در جلسه شورایعالی مسکن، تأمین مسکن برای مردم را اولویت های مهم دولت دانست و با تأیید اقدامات صورت گرفته در واگذاری زمین و ساخت مسکن از جانب دستگاههای مختلف، بر جدیت وزارت خانه ها، بانکها و بخش های مختلف برای تداوم این اقدامات در چارچوب نهضت ملی مسکن تصریح کرد.
قدردانی از اقدام بنیاد مسکن در ساخت سالانه ۴۰۰ هزار مسکن روستایی در چارچوب نهضت ملی مسکن، تاکید بر استمرار بازرسی ها از مشاورین املاک و توجه به نقش اتحادیه مربوطه در نظم بخشیدن به واحدهای صنفی و برخورد بموقع با متخلفین، تشدید نظارت بر سکوهای فعال در بازار مسکن، افزایش نظارت بر بازار اجاره بهای مسکن بخصوص در پایتخت، بهره گیری از ظرفیت تعاونی های مسکن کارگری، کارمندی و روستایی در تولید مسکن، تاکید بر توجه ویژه به تولید فولاد و سیمان و عرضه آن با قیمت مناسب به مصرف کننده از دیگر محورهای سخنان رئیس جمهور در این نشست بود.
ازاین رو گزارش، علاوه بر نوسانات اقتصادی، عملکرد برخی مشاوران املاک اثرات سوئی بر بازار مسکن بوجود آورده است. بررسی ها نشان داده است بعضی مشاوران املاک مرتکب دست کم شش تخلف صنفی می شوند؛ از دریافت کمیسیون بالاتر از نرخ مصوب گرفته تا دریافت بالابود، ارائه ندادن کد رهگیری و همدستی برای بالا بردن نرخ مسکن در مناطق همچون تخلفات مرسوم بعضی بنگاه ها است.
مطابق برنامه ی جدید دولت، مسئولیت شناسایی املاک فاقد مجوز با اتحادیه مشاوران املاک است. با اطلاعی که اتحادیه مشاوران املاک به پلیس اماکن ارسال خواهد نمود نیازی به مدت زمان ۱۵ روزه اخطار نخواهد بود و بنگاه های املاک مکلف هستند تا نسبت به دریافت مجوز از درگاه ملی مجوزها اقدام نمایند. بررسی ها نشان داده است بعضی مشاوران املاک مرتکب دست کم شش تخلف صنفی می شوند؛ از دریافت کمیسیون بالاتر از نرخ مصوب گرفته تا دریافت بالابود، ارائه ندادن کد رهگیری و همدستی برای بالا بردن نرخ مسکن در مناطق همچون تخلفات مرسوم بعضی بنگاه ها است.

منبع: