مدیرعامل شركت عنوان كرد: سفر شرکت های دولتی به چین برای واردات لوکوموتیو

به گزارش مدیرسا، مرکزی مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا اظهار داشت: باتوجه به سفر شرکت های دولتی برای عقد قرارداد واردات لوکوموتیو از چین، عملا به فعال شدن مجدد خط تولید لوکوموتیو واگن پارس امیدی نداریم.
مرتضی ملانژاد اول شهریورماه ۱۴۰۲ در نشست مطبوعاتی ضمن گرامیداشت هفته دولت، اظهار داشت: متاسفانه اوایل سال ۱۴۰۱، مجوز ورود لوکوموتیو دست دوم توسط دولت صادر شد، باوجود این که این تصمیم همخوانی با نگاه دولت نداشت.
وی با تأکید بر این که این تصمیم، تعطیلی خط لوکوموتیو و بیکاری قسمتی از کارگران شرکت واگن پارس را به همراه داشت، اضافه کرد: اعتراض خودرا به همه جا رساندیم، اما مجوز ورود صادر شد و بعد از آن شرکت هایی که امکان واردات لوکوموتیو دست دوم داشتند، قراردادهای خودرا با واگن پارس لغو کردند.
ملانژاد با اعلان اینکه بعد از خروج دهمین لوکوموتیو از خط تولید، عملا خط تعطیل شد، اظهار داشت: این تعطیلی حدود ۱۰۰ نفر که متخصص تولید لوکوموتیو بودند را عملا بیکار کرد و در بخشهایی از شرکت که در رابطه با تخصص شان نیست، مشغول به کارند و خسارت از میان رفتن این دانش فنی به لحاظ مالی قابل بیان نیست.
ملانژاد اشاره کرد: بتازگی مجوزی از طرف سران قوا و شورای عالی اقتصادی کشور بمنظور خریداری ۵۰۰ دستگاه لوکوموتیو صادر شد تا ۲۰۰ دستگاه بواسطه تولید داخل تامین و ۳۰۰ دستگاه از خارج وارد شود، اما بتازگی تعدادی از شرکتها که عمدتاً دولتی هستند همچون شرکت راه آهن ایران، به چین سفر کردند و طبق اخبار موثق دریافتی، برای ۸۰ دستگاه لوکوموتیو قرارداد امضا شده است که این امر برخلاف مصوبه و سیاست های دولت و مصالح کشور است و عملا لوکوموتیو نو وارد می شود.
وی با تأکید بر این که حتی در راستای اجرای این مصوبه، یک نفر هم برای سفارش لوکوموتیو مذاکره نکرد، اضافه کرد: با توجه به این قرارداد جدید واردات، باید بصورت جدی به این فکر نماییم که خط لوکوموتیو را به خطی دیگر تبدیل نماییم و رسما سرمایه گذاری که برای حفظ این خط هزینه شد از دست می رود.
مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا با اعلان اینکه تا امروز ۱۴۰ دستگاه لوکوموتیو بوسیله واگن پارس تحویل کشور شده است اما این اقدام خط تولید را کاملا و برای همیشه تعطیل خواهد کرد، اظهار داشت: برای تاسیس این خط هم اکنون باید ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شود که همه امکانات آن در واگن پارس مهیاست و دانش فنی و تکنولوژی آن در اختیار است. مسئولان، همیشه در کلام از حمایت می گویند، اما در عمل کاری صورت نگرفته است و شاهد این قراردادها و تصمیمات هستیم.
وی ادامه داد: دقیقا آخرین لوکوموتیو تولیدی واگن پارس، تیرماه سال قبل از شرکت خارج و تحویل مشتری شد و عملا بیش از یک سال است که هیچ سفارشی به این خط داده نشده است و با این اتفاق مطمئن هستیم که باید فکری دیگر برای این خط داشته باشیم.
وی اشاره کرد: تا امروز بارها گفته شد که در محور تولید حرکت کنید و با تلاش پرسنل این شرکت و تولید هزار دستگاه انواع واگن در سال گذشته، رکورد تاریخ تولید در شرکت شکسته شد، اما امروز که همه چیز برقرار است به سراغ واردات می روند در صورتیکه باید جلوی این تصمیمات و اقدامات گرفته شود.
ملانژاد با تأکید بر این که کشور نیازمند لوکوموتیو است و توان ساخت هم در کشور وجود دارد، بیان کرد: نیمی از لوکوموتیوهایی که در سالهای قبل وارد کشور شده است امروز از مدار خارج شده اند چونکه امکان تعمیر آنها وجود ندارند ولی با این شرایط، باردیگر دست به واردات می زنند در صورتیکه کارایی لوکوموتیوهای واگن پارس به لحاظ کیفی بالاتر است و می توان کیفیت ها را مقایسه کرد. اساسا در آینده سرنوشت لوکوموتیوهای گذشته برای لوکوموتیوهای جدید تکرار می شود و امیدواریم که تیم وزارت صمت جلوی این کار را بگیرند.
وی اظهار داشت: متاسفانه سفر وزیر صمت به استان مرکزی به تعویق افتاد و این فرصت که مراتب نگرانی و اعتراض خودرا اعلام نماییم ایجاد نشد، اما هفته آتی حتما با وزیر صمت دیدار خواهیم داشت تا گلایه را از این وضعیت و اقدامات مطرح نماییم.
ایشان سپس با اشاره به این که طی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از ۱۸۰۰ دستگاه انواع واگن در واگن پارس مپنا تولید شد، اضافه کرد: به ازای هر یک تن کیلومتر جابجایی در جاده؛ ۷ برابر سوخت بیشتری نسبت به جابجایی ریلی مصرف می شود. در سال ۹۶ قانونی مصوب شد که اگر هر فردی در صنعت ریلی سرمایه گذاری کند و با سرمایه گذاری خود به کاهش مصرف سوخت کمک نماید، دولت موظف است در یک بازه زمانی تمام سرمایه گذاری انجام شده را به سرمایه گذار بازگرداند که این قانون تقاضای بسیاری را رقم زد و سطح سفارشات واگن پارس را به شدت افزایش داد.
ملانژاد اضافه کرد: متاسفانه اجرای این قانون و پرداخت سرمایه ها به سرمایه گذاران از شروع ۱۴۰۰ توسط راه آهن متوقف گردید و سال قبل در مهرماه رسما اعلام گردید که معین نیست این سرمایه ها چه زمانی به افراد بازگردانده می شود و عملا از آبانماه سفارشات و تولید در واگن پارس ۵۰ درصد کم شد و به سبب کاهش سفارشات، امروز با ظرفیت کمتری کار می نماییم.
وی با اعلان اینکه بتازگی با راه آهن کشور مذاکره کردیم و قول دادند که باردیگر اجرای این قانون را دنبال کنند، اظهار داشت: اگر این کار عملیاتی شود می توان به افزایش سفارشات امیدوار بود در غیر این صورت کارخانجات تولید تجهیزات ریلی در اواخر امسال و سال آینده با چالش جدی روبرو خواهند شد. عملا همه اتفاقات به دولت وابسته است تا تدبیری درست برای رشد تولید و جلوگیری از واردات داشته باشد.
مدیرعامل واگن پارس مپنا اشاره کرد: امروز سفارشات موجود را با تیراژ پایین کار می نماییم که ناچار به تعدیل نیرو نشویم و برمبنای وعده ها و قول های مسئولان سفارشات افزایش یابد، اما هم اکنون متاسفانه کل زنجیره تولید شبکه ریلی با چالش روبرو شده و اگر این تصمیمات ادامه یابد، ممکنست سرنوشت تلخ گذشته واگن پارس، باردیگر تکرار شود.
وی اظهار داشت: اگر سالانه ۲۵ تا ۳۰ دستگاه لوکوموتیو تولید و تزریق می شد، امروز با کمبود و
چالش روبرو نبودیم، اساسا تولید سالانه این تعداد لوکوموتیو در کشور عدد بسیار پایینی است و امروز این عقب افتادگی چالش به وجود آورده است. افرادی که یک روز باید برای تولید لوکوموتیو در کشور تصمیم گیری می کردند امروز مدعی کمبود لوکوموتیو هستند در صورتیکه خود، علت این کمبود و عقب افتادگی هستند.
ملانژاد بیان کرد: با توجه به این تصمیمات و مشکلات موجود، امروز با عراق، کوبا و سوریه درحال مذاکره هستیم، با لهستان قرارداد همکاری مشترک تولید انواع واگن امضا شده است و به زودی نتیجه کار، رسانه ای می شود و در دو مناقصه ترکیه نیز شرکت داشته ایم و به بازارهای خارجی توجه داریم تا همچنان تولید در جریان باشد، اما در این جهت چالش های جدی وجود دارد.
مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا افزود: شرکت با ارز آزاد واردات مواد اولیه را انجام می دهد و در عرصه صادرات باید با ارز دولتی کار نماییم که این رویه به صرفه نیست، همین طور بدنبال گسترش روابط بانکی مناسب هستیم تا به آسانی بتوانیم مبادلات مالی داشته باشیم.