رشد ۳ درصدی در تخلیه و بارگیری کانتینری طی ۹ ماهه گذشته

به گزارش مدیرسا، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در تخلیه و بارگیری صورت گرفته در قسمت عملیات کانتینری طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ طی مدت مشابه سال گذشته، رشد حدود ۳ درصدی رشد داشتیم.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، جلیل اسلامی معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلان اینکه مقوله توسعه دریامحور طی سالهای قبل همواره در کانون توجه مسؤلان ارشد نظام و بخصوص مقام معظم رهبری و دولت قرار داشته است، اظهار داشت: اثرات این توجه را میتوان به صراحت در سیاست های کلی برنامه های ششم و هفتم توسعه کشور، سند تحول دولت مردمی، سند ملی آمایش سرزمین، پیش نویس سیاست های کلی توسعه دریامحور مشاهده کرد. در همین راستا مقرر است همایش «توسعه دریامحور» بمناسبت روز حمل و نقل با حضور وزیر راه و شهرسازی، استانداران استانهای ساحلی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران و متخصصان شرکتهای خصوصی و آحاد تخصصی ذیربط از جامعه دریایی و بندری کشور در روز ۲۸ آذر ماه جاری اجرا شود.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم برای افزایش ظرفیتهای تخلیه و بارگیری بنادر کشور، بیان نمود: تحقق سیاست های کلی توسعه دریامحور نیازمند هم افزایی همه دستگاه ها و نهادهای اجرایی و حاکمیتی و ارگان های دریایی است.
وی همینطور از توسعه و تکمیل زیرساخت های بندری و دریایی، توسعه ناوگان دریایی خزر و تقویت شبکه حمل و نقلی حوزه شمال کشور، اجرای پروژه های مردم محور و محرومیت زدایی از بنادر کوچک و اسکله های مردمی، پیشبرد شعار سال و پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان و نوسازی سازی ناوگان مسافری دریایی اطلاع داد.
ساخت ۴۰ فروند شناور خدماتی
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان سرمایه گذاری مستقیم سازمان بنادر در جهت توسعه و نگهداری زیرساخت ها و تجهیز بنادر کشور به میزان ۶۲ هزار و ۴۴۶ میلیاردریال، اظهار داشت: در همین راستا، افتتاح و بهره برداری از ۶۸ پروژه زیرساختی و تجهیزاتی به ارزش ۱۹ هزار و ۹۰۰ میلیاردریال، سرمایه گذاری بخش غیردولتی در بنادر کشور در چارچوب ۱۲ قرارداد به ارزش ۲۴ هزار و ۹۵ میلیارد، ثبت ۲۰۱ هزار و ۱۶۱ میلیاردریال سرمایه گذاری غیردولتی با ۳۵۰ فقره قرارداد، بهره برداری از ۵ طرح به ارزش ۱، ۴۸۳ میلیاردریال شامل شناورهای تجاری و خدماتی، تجهیزات بندری و سرمایه گذاری بخش غیردولتی از محل وجوه اداره شده سازمان بعنوان بخشی از مهم ترین اقدامات راهبردی و سرمایه ای انجام شده از جانب سازمان بنادر و دریانوردی در دولت سیزدهم، مدنظر قرار گرفته است.
اسلامی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی ذیل برنامه توسعه دریامحور و با هدف ارتقای ایمنی دریایی و تداوم عملیات بندری، بهره برداری از ۴ فروند شناور بازرسی و جست جو و نجات و ۲ فروند لایروب هاپرساکشن ۴ هزار مترمکعبی را در بنادر بازرگانی کشور شروع کرده و ساخت ۴۰ فروند شناور خدماتی را در دست اجرا دارد که موجبات اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر را در بنادر فراهم می آورد.
وی در مورد جذب سرمایه گذاری بندری و دریایی، اعلام نمود: سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی و ذیل سیاست های در رابطه با توسعه دریامحور ابلاغی از جانب معظم رهبری، جذب ۲۰۰ هزار میلیاردریال سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش روبناها و به کارگیری ۵۰۰ هزار میلیاردریال سرمایه گذاری خارجی در پسکرانه های بندری را در دست اجرا دارد.
ارتقا ۲۸۰ میلیون تنی در بنادر کشور
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلان اینکه یکی از راهبردهای تسهیل ساز خدمات تجاری و اقتصادی در این سازمان، متناسب سازی ظرفیتهای روبنایی و زیرساختی برای تسریع در امور بازرگانی و ترافیک بار در بنادر تجاری است، اشاره کرد: بر همین اساس، ساخت، تکمیل و توسعه تأسیسات روبنایی مانند انبار، سیلو و مخازن روغن با سرعت بیشتری در دستور کار توسعه ظرفیت سازی بنادر کشور قرار گرفت.
اسلامی افزود: پیرو سیاست های توسعه گرای دولت سیزدهم برای ایجاد زیربناهای بندری و ظرفیت سازی بازرگانی با هدف خنثی و بی اثرسازی تحریم ها، ظرفیت بنادر شامل بنادر مالکیتی و حاکمیتی، طی دو سال قبل از ۲۴۰ میلیون تن به بیشتر از ۲۸۰ میلیون تن، ارتقا یافته است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام نمود: با ظرفیتهای بوجود آمده و موجود در بنادر، مجموع عملکرد تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی طی ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم معادل ۵۰۱ میلیون تن (نفتی معادل ۲۳۸ میلیون تن و غیر نفتی معادل ۲۶۲ میلیون تن) بوده که در قسمت ترانزیت شامل حدود ۲۱ میلیون تن و در قسمت کانتینری بالغ بر ۶.۵ میلیون TEU و در قسمت کالاهای اساسی بالغ بر ۴۸ میلیون تن بوده است.
اسلامی اضافه کرد: تخلیه و بارگیری انجام شده در قسمت عملیات کانتینری طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، معادل یک میلیون و ۹۲۰ هزار TEU است که در قیاس با عملیات کانتینری ۱ میلیون و ۸۶۰ هزار TEU طی مدت مشابه سال گذشته، رشد حدود ۳ درصدی را نشان میدهد.
بر اساس این گزارش سازمان بنادر و دریا نوردی، وی با اشاره به این که میزان تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در بنادر کشور طی همین مدت معادل ۸۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن با ثبت رشد ۸ درصدی، اشاره کرد: در مقایسه مدت مشابه با سال قبل و در مورد محمولات نفتی هم شاهد ثبت ۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و رشد ۳ درصدی هستیم و در قسمت تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور طی نه ماهه نخست سالجاری عدد ۱۵ میلیون تنی به ثبت رسیده است.

منبع: