مدارس، صاحب نیروگاه های خورشیدی می شوند

به گزارش مدیرسا، معاون وزیر نیرو اظهار داشت: تابحال ۱۰۰ مدرسه در کل کشور نسبت به نصب سامانه خورشیدی اقدام نموده اند که امیدواریم همچنان توسعه پیدا کنند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ساتبا، محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری برق (ساتبا) در رابطه با روند توسعه ساخت نیروگاه های خورشیدی در مدارس کشور تصریح کرد: پارسال تفاهمنامه ای با سازمان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش داشتیم تا سامانه های خورشیدی در مدارس کشور توسعه پیدا کنند؛ این تفاهمنامه بین سازمان توسعه مدارس، ساتبا و خیرین مدرسه ساز منعقد شده است که خیرین علاوه بر ساخت مدارس، هزینه های راه اندازی نیروگاه های خورشیدی بر روی پشت بام مدارس را هم متقبل شوند. وی افزود: ساتبا برق تولیدی این نیروگاه ها را با نرخ مناسب می خرد و عوائد حاصل از برق تولیدی به تأمین هزینه های جاری و نگهداری مدارس کمک بزرگی می کند. قم در این حوزه پیشتاز است و ۱۱ مدرسه در این استان به سامانه های خورشیدی تجهیز شده است. کمانی ضمن اشاره به افتتاح سه سامانه ۲۰ کیلوواتی در مدرسه خیر ساز غلام رضا زیرک در شهر قم، اظهار داشت: امیدواریم ساخت سامانه های خورشیدی در مدارس توسعه پیدا کند چون که ظرفیت فوق العاده ای در کل کشور وجود دارد، این امر زمینه فرهنگ سازی دانش آموزان بعنوان آینده سازان کشور را فراهم می آورد و به تولید برق پاک کمک می کند؛ الان ۱۰۰ مدرسه در کل کشور وجود دارد که نسبت به نصب سامانه خورشیدی اقدام نموده اند که امیدواریم توسعه پیدا کنند. معاون وزیر نیرو ضمن اشاره به برنامه توسعه نیروگاه های تجدید پذیر در کشور اظهار نمود: در کنار مدلهای مختلفی که وزارت نیرو و ساتبا برای توسعه نیروگاه های تجدید پذیر شامل نیروگاه های بزرگ و بخش صنعت دارد، ساخت نیروگاه های کوچک مقیاس را در حوزه مدارس و هم نهادهای حمایتی درحال پیگیری هستیم. وی در رابطه با جزئیات ساخت ۸۵۰۰ مگاوات نیروگاه های تجدید پذیر در دست ساخت در کشور بیان نمود: ما برای دو بسته نیروگاهی از شورای اقتصاد مجوز گرفته ایم که شامل یک بسته ۴۰۰۰ مگاواتی و بسته ۴۵۰۰ مگاواتی است؛ مناقصات در ارتباط با آن در سال گذشته، برگزار و برندگان آن اعلام و از این حجم نیروگاهی، ساخت ۲۵۰ مگاوات در استان قم قرار دارد که در چند ساخت گاه درحال پیگیری است؛ امیدواریم با تخصیص زمین، راه اندازی این نیروگاه ها به زودی شروع شود. بر مبنای هدف گذاری صورت گرفته، مقرر است نیروگاه های خورشیدی در ۲۰ هزار مدرسه ساخته شوند؛ از این سطح ۱۶ نیروگاه خورشیدی به بهره برداری رسیده و ۵۶ پروژه در سطح کشور درحال اجراست.
لازم به ذکر است، تفاهمنامه همکاری میان سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری برق (ساتبا)، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش و جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در خردادماه سال ۱۴۰۲ به مدت ۵ سال منعقد شده است. هدف از امضای این تفاهم نامه، راه اندازی سامانه های خورشیدی مقیاس کوچک و پاک توسط خیرین و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی در مدارس کشور و توسعه فرهنگ بکارگیری انرژی های تجدید پذیر و بهره وری برق در جامعه معلمان و دانش آموزان است. با اجرای این تفاهمنامه، نیروگاه های خورشیدی انشعابی با ظرفیت حداقل ۲۰ کیلووات و غیر انشعابی در ۲۰ هزار مدرسه منتخب کشور با سرمایه گذاری خیرین برای انتفاع مدارس ساخته می شوند.

منبع: