مدیرسا: مدیرعامل راه آهن ایران برای آشنایی با تکنولوژی های جدید بارگیری و تخلیه، توسعه همکاریهای حمل ونقلی و بررسی ظرفیتهای بندری در راه کریدور شمال – جنوب از بندر سن پترزبورگ روسیه بازدید نمود.
به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر کاری خود به روسیه، از سامانه ها و فناوری های مورد استفاده در خطوط بارگیری و تخلیه بندر سن پترزبورگ بازدید نمود. هدف از این بازدید، آشنایی نزدیک با تکنولوژی های جدید بارگیری و تخلیه، توسعه همکاریهای حمل ونقلی و بررسی ظرفیتهای بندری در راه کریدور بین المللی شمال – جنوب عنوان شد. 
وی در جریان این بازدید، عملکرد سیستم های خودکار تخلیه و بارگیری کانتینر، خطوط ریلی داخلی بندر، نحوه استقرار کانتینر بر روی کامیون و تریلر، تجهیزات ایکس ری، باسکول و بخش های گمرکی را مورد بررسی قرار داد. 
در ادامه، ذاکری در نشستی با مسئولان بندر و راه آهن سن پترزبورگ به معرفی ظرفیت ها و زیرساخت های دو بندر ریل پایه شهید رجایی و امام خمینی پرداخت و پیشنهادهایی در حوزه گسترش همکاریهای حمل و نقل کانتینری ارائه نمود. این جلسه با محوریت توسعه تبادلات تجاری در راه کریدور شمال – جنوب، بررسی راهکارهای احیای حمل و نقل ریلی و پیشرفت سطح هماهنگی های دو کشور در عرصه لجستیک و حمل و نقل بین المللی اجرا شد. 
بندر سن پترزبورگ به عنوان یکی از بنادر مهم روسیه، دارای محوطه کانتینری به وسعت ۹۰ هکتار و چهار اسکله فعال است که امکان پهلوگیری کشتی هایی با عمق حداکثر ۱۱ متر را فراهم می آورد. کارهای تخلیه و بارگیری در این بندر تحت نظارت شرکت «گلوبال پورت» انجام می شود؛ شرکتی که زیرمجموعه هلدینگ «دِلو» بوده و از سه شرکت «پ ک ت»، «اوستو شسکی» و «پترو اسپورت» تشکیل شده است. 
ترمینال نخست این بندر در اختیار شرکت «پ ک ت» قرار دارد و به صورت میانگین سالانه حدود یک میلیون کانتینر در آن پردازش می شود. 
از سال ۲۰۲۲ هم فناوری های جدیدی در این بندر به کار گرفته شده که همچون آنها می توان به استفاده از کانتینرهای فله بر ویژه با مکانیزم تخلیه اختصاصی در انبار کشتی اشاره نمود. همچنین، خطوط ریلی بندر شامل ۶ مسیر اصلی است که بطور هم زمان ۳ خط آن در سایت کانتینری فعال می باشند. طول معمولی قطارها هم بین ۵۷ تا ۷۱ واگن متغیر است.
 بطور خلاصه ترمینال نخست این بندر در اختیار شرکت پ ک ت قرار دارد و بصورت میانگین سالانه حدود یک میلیون کانتینر در آن پردازش می شود. از سال ۲۰۲۲ هم فناوری های جدیدی در این بندر به کار گرفته شده که همچون آنها می توان به استفاده از کانتینرهای فله بر ویژه با مکانیزم تخلیه اختصاصی در انبار کشتی اشاره نمود.
منبع: مدیرسا

