نرخ سود وام اشتغال روستایی اعلام گردید

مدیرسا: معاون وزیر كار با بیان نرخ سود تسهیلات اشتغال روستایی اظهار داشت: تابحال ۹۷ هزار آبادی و ۴۴ هزار روستا برای اجرای این طرح در كشور شناسایی و مشخص شده است.

عیسی منصوری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز اجرای طرح اشتغال روستایی در روستاهای كشور، اظهار داشت: در هر استانی حداقل سه روستای پایلوت برای اجرای طرح و مداخلات توسعه ای در نظر گرفته شده است اما پرداخت وام اشتغال تابحال در چند هزار روستا عملیاتی شده است.

وی در پاسخ به این سوال كه سود تسهیلات اشتغال روستایی چقدر است؟ اظهار داشت: سود وام برای روستاییان مناطق مرزی ۴ درصد، برای مناطق معمولی ۶ درصد و برای نواحی صنعتی و واحدهای تولیدی مستقر در آن ها و شهرك های صنعتی در شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر ۱۰ درصد پیش بینی شده است.

معاون توسعه كارآفرینی و اشتغال وزیر كار در ادامه درباره اولویت پرداخت تسهیلات به متقاضیانی كه در قالب تعاونی وارد طرح شوند، اظهار داشت: برای این كار ۱۱ استان مرزی را به معاونت امور تعاون وزارتخانه دادیم تا هم از ظرفیت تجارت مرزی توسط تعاونی های مرزنشین استفاده گردد و هم تقسیم كاری صورت گرفته باشد و تعاونی های مرزنشینان ارتقاء یابند.

منصوری تصریح كرد: در مناطق دیگر هم بحث روستا-تعاون را مطرح كرده ایم و هر كسی به شكل تعاونی در این طرح وارد شود و همكاری كند، در سامانه اشتغال روستایی مسیر آسان تری را طی خواهد نمود.

به گفته وی هم اكنون ۹۷ هزار آبادی و ۴۴ هزار روستا شناسایی و حدود ۵۰۰۰ روستای كانونی كه بیشترین داد و ستد را با روستاها همجوار دارد، برای این امر مشخص شده اند.

معاون وزیر كار از طرح یك روستا ـ یك محصول، روستای بدون بیكار و طرح تامین مالی خرد بعنوان طرح هایی نام برد كه در روستاهای مذكور اجرا خواهد شد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، طرح اشتغال روستایی با هدف توسعه اشتغال در مناطق محروم روستایی، عشایری و مرزی و تاسیس تعاونی در روستاهای دارای مزیت نسبی در دستور كار وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است. اجرای موفق این طرح باعث كاهش مهاجرت به شهرها و رفع بیكاری و اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایری می گردد.

سال گذشته یك میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی، برای توسعه اشتغال در مناطق روستایی به تصویب رسید كه از این میزان حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان بعنوان پشتوانه اجرای طرح روستا-تعاون با اولویت مناطق مرزی و عشایری و برای اشتغال در مناطق محروم روستایی و عشایری و شهرهای كمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شد.