میرلوحی تأكید كرد بافت های فرسوده بازسازی شده ایمن و پایدار نیستند، لطمه سنگین مسكن مهر به منابع مالی كشور

مدیرسا: یك عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاكید بر این كه هنوز مبحث بافت فرسوده در شهر تهران باقی است اظهار داشت: بافتهای فرسوده بازسازی شده در شهر تهران هنوز ایمن و پایدار نیستند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، سید محمود میرلوحی در جریان هفتاد و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و در جریان بررسی طرح اجبار شهرداری به عرضه لایحه اولویت اجرای طرح بلوكی بافت فرسوده اظهار داشت: از سالهای ۸۱ و ۸۲ در دولت اصلاحات مبحث بافت فرسوده بعنوان یك اولویت مطرح بود و در قانون هم مورد توجه قرار گرفت و اما با شرایطی كه داشتیم از حدود ۱۵ سالی كه از تصویب این قانون می گذرد و مسیری كه طی كردیم مشاهده می نماییم كه هر چه بیشتر از مسیر اصلی دور شده ایم، به صورتی كه منابع مالی داشتیم ولی با منابع در حاشیه شهر تهران در قالب مسكن مهرهزینه كردیم.

وی اضافه كرد: شهروندان تهرانی نه تنها به مسكن مهر مهاجرت نكردند؛ بلكه مسكن مهر به وسیله ای برای جذب مهاجرت های جدید از شهرهای دیگر به سمت تهران شد.

میرلوحی ادامه داد: كافی است به مسكن مهر پرند و شهر رباط كریم سری بزنید و مشاهده كنید چه افرادی در آنجا ساكن هستند.البته این افراد میهمان ما و شهروندان همین كشور هستند. ولی مشاهده خواهید كرد كه شرایط شهرهای پیرامون تهران دقیقا همانند شهرهایی است كه ۵۰۰ كیلومتر با تهران فاصله دارند و مشكلات از آنجا به این شهرها منتقل شده و در حقیقت از شهر تهران فردی در مسكن مهر ساكن نشده، حال آنكه بافت فسوده همچنان باقی است.

وی تصریح كرد: ۴۰ درصد بافتهای فرسوده تهران اعلام می گردد كه بازسازی شده اما در همین جلسه اعلام می كنم كه این ها به بافت پایدار و دارای شرایط ایمنی تبدیل نشده اند. در این بافت های فرسوده نه سرانه های خدماتی تامین شده و نه ایمنی در آن رعایت شده است.این در حالی است كه بعضی از دوستان صحبت از مدیریت و بافت اجتماعی می كنند و بر ضرورت حفظ آن پافشاری می كنند اما نمی گویند این هویت و بافت اجتماعی چیست و آن را تعریف نمی كنند.

این عضو شرای شهر تهران خاطرنشان كرد: این هویت چیست كه می خواهید حفظ كنید. در باغ آذری و مهرآباد و منطقه ۱۳و خانه های مجردی این محدوده، چه پیامی وجود دارد كه می خواهید آن را حفظ كنید. این در حالی است مداوم به واسطه این كه نتوانستند كاری صورت دهند. به پروژه نواب خرده می گیرند و اعلام می كنند كه این محدوده احیا نشده است. شما اعلام كنید كه محدوده هایی كه احیا كرده اید به چه سرنوشتی دچار شده است؟

وی ادامه داد: در چنین شرایطی با اجرای طرح هایی نظیر مسكن مهر لطمه سنگینی به منابع مالی كشور وارد شد. در شرایطی كه تولید كنندگان سیمان و فولاد ورشكست شدند. حال آن كه ما ۱۲۰۰ میلیارد دلار منابع داشتیم.

میرلوحی با بیان این كه امروز برای احیای بافت فرسوده مجوز ساخت ۵ طبقه در انتهای یك كوچه داده می شود در شرایطی كه هیچ گونه تمهیدات امداد رسانی به این سازه ها اندیشیده نمی گردد، اضافه كرد: جالب است كه در این شرایط می گویند از ۴۰۰۰ بلوك فقط ۱۱۰ بلوك باقی مانده یعنی ۲۱ هكتار اگر این گونه است چرا اعلام نمی كنید كی ۹۵ درصد كار به اتمام رسیده است.

وی تصریح كرد: پیشنهاد ما این است كه ۵۰ درصد بافتهای فرسوده به سه ماموریت تولید فضای فرهنگی، تولید فضای سبز پیرامون آن و تولید معابر مورد نیاز اختصا ص پیدا كند و ۵۰ درصد مابقی به ساخت و ساز تعلق بگیرد. بدون شك با این شیوه می توانیم جذب سرمایه و رفع مشكلات را داشته باشیم.