راهكارهای عبوراز زلزله بررسی گردید

مدیرسا: آیین اختتامیه راهكارهای معمارانه برای عبور از بحران توسط معاونت معماری وشهرسازی وزارت راه و شهرسازی برگزار و از طرح های برتر تقدیر گردید.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، مراسم و جشن اختتامیه راهكارهای معمارانه برای عبور از بحران، با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، تعدادی از معماران جوان و كهنه كار و هیات داوران، با تجلیل از خالقان معمار ۳ طرح برتر به آخر رسید و طرح های معماران جوان در اختیار سازمان مدیریت بحران تهران قرار می گیرد.
در جریان برگزاری این مراسم ۸۶ طرح ارسالی به دبیرخانه مسابقه در معرض بازدید قرار گرفت و با همكاری معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی مقرر شد تمامی آنها در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار گیرد تا بتوان از این استعدادها در هنگام وقوع بلایای طبیعی غیر قابل پیش بینی بهره گیری شود.
در این طرح ها، معماران چاره هایی برای تولید فضایی امن در برابر زلزله، كاهش صدمه های زلزله، تولید شرایط بعد از بحران همچون كاهش صدمه های مربوط به از بین رفتن راه های ارتباطی و امدادرسانی، امكان ریزش ویرانه ها، تركیدگی لوله ها و حوادث پس از زلزله و… را عرضه كرده اند.
محمود صداقت ـ فعال صنعت ساختمان ـ در این مراسم اظهار داشت: وجه امتیاز شركت های تولیدی و صنعتی موفق كشور، تولید بستر مناسب جهت استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاهی در كنار تجربه بزرگان آن صنعت است؛ چون كه به روز بودن تكنولوژی و تجهیزات واحدهای تولیدی، همراهی دانش به روز قشر تحصیل كرده جوان را طلب می كند.
وی خواهان صبوری و مدیریت لازم از جانب مدیران واحدهای صنعتی كشور برای به فعلیت رساندن فعالیت های قشر جوان دانشگاهی در راه تولید و صنعت شد تا ضمن عمق بخشی به ارتباط صنعت و دانشگاه، شاهد توسعه اقتصادی روز افزون كشور باشیم.
صداقت خاطرنشان كرد: چنانچه به دنبال كیفیت و افزایش آن هستیم، باید بگویم كه دلیل این مورد كسب بازار بیشتر نیست بلكه معتقد هستیم به موازات كار و فعالیتی كه بوجود آورده ایم، باید بتوانیم نگاهی هم به مسئولیت های اجتماعی با نگاه انسانی، اجتماعی و عاطفی داشته باشیم.
وی با تقاضا از مسئولان سازمان مدیریت بحران كشور برای بررسی جدی طرح های معماران جوان كشور، تصریح كرد: از مسئولان، معماران و داوران هم درخواست می كنم كه مبحث “راهكارهای معمارانه برای عبور از بحران زلزله تهران” را رها نكنند و طرح های فعلی و جدید با كمك دیگر دست اندركاران و كارگروهی در این خصوص به روز شود چراكه علاج واقعه پیش از وقوع باید كرد.
ازاین رو گزارش، دبیرخانه مسابقه راهكارهای معمارانه عبور از بحران بهمن سال قبل در اولین روزهای بعد از وقوع زلزله تهران با هدف جمع آوری راهكارهای معماران، برای تسهیل عبور از بحران های بعد از زلزله تشكیل شد. در مدت دو ماه، تعداد ۸۶ طرح به صورت انفرادی یا گروهی از سراسر كشور دریافت و بعد از داوری طرح ها، در جشن اختتامیه این مسابقه كه ۵ مرداد ۱۳۹۷ برگزار شد، چهار طرح برتر و همینطور ۱۲ طرح شایسته تقدیر مسابقه اعلام و با اهدای جوایز نقدی و تندیس، مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.