معاون وزیر كار: به تعاونی ها اعتماد كنید

مدیرسا: معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی از تمام سازمان ها و دستگاه ها خواست تا ظرفیت های بخش تعاون را به كار گرفته و برابر ماده ۲۶ برنامه ششم، طرح ها و پروژه های خویش را به تعاونی ها واگذار كنند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، سیدحمید كلانتری در همایش تعاون، كشاورزی و روستا كه در هتل المپیك برگزار گردید با تاكید بر لزوم استفاده از توانمندی های بخش تعاون در عرصه مدیریت منابع آب اظهار داشت: تعاونی ها این ظرفیت را دارند كه در طرح های وزارت نیرو همچون مدیریت آب و اجرای كل فاضلاب روستایی نقش آفرین باشند.

وی اظهار داشت: با مجوزی كه سازمان برنامه و بودجه در ماده ۲۶ برنامه ششم داده دستگاه ها مجازند فعالیت های خدماتی، تولیدی و آموزشی و رفاهی خویش را به بخش های خصوصی واگذار كنند بنابراین بنیاد مسكن می تواند به تعاونی های دهیاری اعتماد كند و پروژه های خویش را به تعاونی ها بسپارد.

كلانتری اضافه كرد: امسال ۸۰۰ تعاونی دهیاری، ۱۸۵۰۰ روستا را تحت پوشش گرفته اند و نقش پشتیبان روستاها را برعهده دارند.

معاون وزیر تعاون كه در همایش تعاون، كشاورزی و روستا سخن می گفت، با اشاره به اینكه صندوق كارآفرینی امید می تواند در زنجیره تامین مالی تعاونی ها ورود كند اظهار نمود: تعاونی ها تا ۷۰ درصد به منابع داخلی خود متكی هستند و تنها به ۳۰ درصد تسهیلات بانكی اتكا دارند.

او همینطور به تفكیك سهم تعاونی های كشاورزی در اقتصاد پرداخت و تصریح كرد: برابر آمارها تعاونی ها ۱۸ درصد تولید گوشت، ۲۲ درصد تولید گوشت مرغ، ۱۱ درصد تولید مرغ، ۱۹ درصد تولیدات باغی، ۶۵ درصد پرورش میگو، ۴۴ درصد تولید خوراك دام و طیور و ۹۹ درصد امور صید و صیادی را برعهده دارند.

كلانتری تصریح كرد: باید از تجربه كشورهای موفق در زمینه تعاون الگوبرداری نماییم و با نگاه به توسعه بخش تعاون به سمت توسعه تعاونی های روستایی، جنگلداری، مرتع داری و منابع طبیعی برویم.

قائم مقام وزیر نیرو هم در این همایش آمادگی وزارت نیرو جهت استفاده از ظرفیت های بخش تعاون در طرح های این وزارتخانه اعلام نمود و اظهار داشت: امروز در جایگاهی هستیم كه كتمان و انكار تعاونی ها و توانمندی های بالای آن ها ممكن نیست و حوزه وزارت نیرو همچون حوزه هایی است كه به خصوصیت های بخش تعاون و كاركردهای آن توجه خاصی دارد.
محمودی افزود: تعاونی ها با داشتن خصوصیت انعطاف پذیری و بهره وری تلاش می كنند خویش را با شرایط موجود و قابلیت های منطقه ای وفق دهند و ما معتقدیم می توان از این خصوصیت در جهت مدیریت منابع آب و مصرف بهینه آب بهره برد و تعاونی های آب بران، تعاونی های منابع زیرزمینی آب و تعاونی های پایش از حریم رودخانه ها را تولید كرد.
به قول وی هم اكنون بیش از ۶۰ هزار روستا و بیش از ۳۷ هزار روستا در كشور وجود دارد كه می توان در زمینه تامین و توزیع آب روستایی، ارتقای كیفیت آب روستایی و بهداشت آب از آن ها كمك گرفت.
وی در انتها آمادگی وزارت نیرو برای تشكیل كمیته ای مشترك با وزارت تعاون را به منظور بررسی ظرفیت های بخش تعاون در حوزه آب و فاضلاب شهری و روستایی و مدیریت منابع آبی اعلام نمود.