مدیرعامل شركت عمران پردیس: افزایش ۵ میلیون تومانی وام پردیس در دستور كار نیست

مدیرسا: مدیرعامل شركت عمران شهر جدید پردیس با اشاره به اینكه بهترین خبری كه درمورد پردیس می توانم اعلام كنم اینكه دولت تمام قد پای كار آمده است اظهار داشت: اگر ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای پردیس اختصاص پیدا كند و مردم اطمینان پیدا كنند كه دولت بعنوان متولی این بخش پای كار آمده می توانند رضایت دهند كه از محل تسهیلات، ۵ میلیون تومان كمك كنند ولی الان به هیچ وجه چنین شرایطی وجود ندارد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، حبیب الله چاغروندی، بامداد امروز در اولین نشست خبری خود اظهار نمود: در پردیس ۸۲ هزار واحد داریم كه ۱۳ هزار واحد در سالهای ۹۱ و ۹۲ افتتاح شده ولی هنوز ایراداتی دارد. ۶۸ هزار واحد باقی مانده كه از این رقم هم افتتاحاتی انحام شده و هم حالا كل افتتاحات ۳۰ هزار واحد می گردد. از این رقم، مردم در حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار واحد مستقر شده اند و تعدادی هنوز ساكن نشده اند؛ چونكه امكان اینكه در این خانه ها زندگی كنند وجود ندارد.
وی اضافه كرد: بهترین خبری كه درمورد پردیس می توانم اعلام كنم اینكه دولت تمام قد پای كار آمده و به این نقطه رسیده كه باید مسكن مهر را با هر روش و ساز و كاری تمام كند. مضافا اینكه دولت به صورت ویژه پردیس را در دستور كار خود قرار داده است.
مدیرعامل شركت عمران شهر جدید پردیس خاطرنشان كرد: تمام فازهای پردیس حدودا در یك اندازه دارای پیشرفت فیزیكی هستند. به صورت مثال فاز ۸ حدود ۸۰ درصد پیشرفت دارد و فاز ۱۱ دارای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیكی است.
حق تحمیل قیمت اضافه به مردم را نداریم
چاغروندی تصریح كرد: سال ۱۳۹۱ من در پرند بودم كه یكدفعه با عنایت به رشد نرخ ارز، جهش قیمت صورت گرفت. پس از آن یك آرامش نسبی بوجود آمد كه طبیعتا كارها پیش رفت. هرچند كه آن تلاطم سبب شد با عنایت به اینكه تامین منابع مالی از محل آورده متقاضیان است، تغییرات قیمت سبب شد كه دچار مشكل شویم و استخوان لای زخم ماند. از قضا در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ وارد یك جهش قیمت و چالش جدید شدیم كه سازندگان هم دچار چالش شدند. طبیعی است كه هر از چندگاهی كه ما دچار تلاطم می شویم، پروژه های ما هم دچار تلاطم می شوند. اما این مورد به مردم ارتباطی ندارد و كسی حق ندارد قیمت جدیدی را به ملت تحمیل كند. البته افزایش قیمت اتفاق افتاده ولی ما و پیمانكار حق تحمیل قیمت بالاتر را به مردم نداریم.
مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینكه برای جلوگیری از تحمیل قیمت به مردم، دولت باید پای كار باشد اضافه كرد: باید از هر منابعی همچون دولت، وزارتخانه، منابع داخلی شركت عمران، محل یارانه هایی كه دولت می تواند كمك نماید و در صورت نیاز از منابع دولتی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ استفاده نماییم. هم حالا ضوابط نیم بندی وجود دارد كه از منابع داخلی دولت استفاده نماییم ولی به دنبال این هستیم كه این ضوابط را محكم تر نماییم و بستر قانونی را برای رفع مشكلات تولید نماییم.
چاغروندی درمورد پردیس اظهار داشت: پیش بینی ما این است كه با ۲۸۰۰ میلیارد تومان پروژه ها را به نقطه مناسبی به منظور زندگی برسانیم ولی اگر بخواهیم اسكان موقت داشته باشیم و مشكلات را رفع نماییم این رقم تا كف ۲۰۰۰ میلیارد تومان قابل تقلیل است و ظرف یك سال می توان به این هدف رسید.
شرایط برای افزایش ۵ میلیون تومانی وام پردیس مهیا نیست
مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینكه پروژه های باقی مانده به صورت متوسط دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیكی هستند، درمورد پیشنهاد افزایش ۵ میلیون تومانی تسهیلات در بعضی فازهای پردیس اظهار داشت: زمانی وام ۳۰ میلین تومانی به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت اما پروژه باز هم تمام نشد. الان باید با هر روشی پروژه را به اتمام برسانیم. اگر ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای پردیس اختصاص پیدا كند و مردم اطمینان پیدا كنند كه دولت بعنوان متولی این بخش پای كار بیاید می توانند رضایت دهند كه از محل تسهیلات، ۵ میلیون تومان كمك كنند ولی الان به هیچ وجه چنین شرایطی وجود ندارد. درمورد رقم ۲۰۰۰ میلیارد تومان دو مشكل وجود دارد كه یكی محل تامین آن و دیگری ساز و كار قانونی می باشد. می توان با استفاده از تهاتر زمین ارقامی را به سازندگان بدهیم ولی مطمئنم پس از تولید زیرساخت قانونی، دولت كمك خواهد نمود و پروژه پردیس را جمع می نماییم.
وی افزود: از مجموع ۵۰ میلیارد تومان یارانه مسكن مهر تا كنون ۱۲ میلیارد تومان به ما رسیده و این رقمها به قدری نیست كه بتوان راجع به آن بحث كرد. این ۱۲ میلیارد تومان به صورت پراكنده در كل مجموعه هزینه شد.
مدیرعامل شركت عمران شهر جدید پردیس خاطرنشان كرد: در بحث مسكن مهر خلع ید چندانی درمورد پیمانكاران انجام نشده است؛ چون كه ساز و كار قانونی این مورد بسیار پیچیده است.
هر هفته ۱۰۰ پكیج نصب می شود
چاغروندی درباره مشكل پكیج اظهار نمود: این مشكل حداقل برای زمستان حل شده و به صورت هفتگی ۱۰۰ پكیج در واحدهایی كه مردم ساكن شده اند نصب می گردد.
وی درباره اخباری در خصوص اینكه مسوولیت مسكن مهر به استانداری ها واگذار می گردد اظهار داشت: از زمانی كه مسكن مهر شروع شد مجموعه دولت دست اندركار مسكن مهر بود و استانداری ها به نمایندگی از دولت این كار را انجام می دادند و كاملا پای كار بودند. اما هم حالا بخش زیادی از مسكن مهر تمام شده و بجز چند استان معدود، كار مهمی باقی نمانده است. ولی قضیه پردیس فرق دارد. پردیس یك مبحث ملی است و فراتر از وزارتخانه است. شخص وزیر و مجموعه وزارتخانه، پردیس را ویژه می دانند. نه اینكه استانداران نتوانند كمك كنند ولی آنچه در پردیس جریان دارد با هشتگرد و پرند متفاوت می باشد. ازاین رو باید از تمام ظرفیت دولت، مجلس یا هر جایی كه بتواند كمك نماید استفاده نماییم تا كار صورت گیرد.
حدود پنج هزار واحد پردیس آماده افتتاح است
چاغروندی درمورد افتتاحات آینده خبر داد: چهار تا پنج هزار واحد مسكن مهر در كلیه فازها قرار بود در آذرماه افتتاح شود ولی شرایط جوی و بارندگی ها این اجازه را نداد. باید شرایط پروژه ها از قبیل محوطه سازی، آسفالت و… را بررسی نماییم و در آینده اعلام خواهیم كرد. البته كل پروژه باید تكمیل شود. از دید من پروژه اینجا ۸۲ هزار واحد است و افتتاحات موردی و مقطعی، اثرگذار نیست و مفهومی ندارد.
مدیرعامل عمران پردیس با اشاره به اینكه تجمع كردن متقاضیان مسكن مهر پردیس به نفع آنها تمام نمی گردد اظهار داشت: در طول این سالها بارها شاهد تجمع بوده ایم ولی هیچكدام سبب پیشرفت كار نشد؛ چونكه قبل از تجمع، خود شركت عمران پیگیر كارهایی است كه متقاضیان درخواست آنرا دارند.
وی درمورد مشكلات فازهای ۵ و ۹ قدیم اظهار داشت: پیش از اینكه به این جلسه بیایم از فاز ۹ قدیم بازدید داشتم. این فاز سرعت خوبی دارد و فكر می كنم بتوانیم آنرا جمع نماییم. دیوارهای حائل در حال انجام می باشد. متقاضیان این فاز مظلوم واقع شده اند. پیش بینی این است كه شرایط زیربنایی و روبنایی این فاز در بهار سال آینده آماده می گردد. هم حالا فعالیت نسبی در حال انجام می باشد. مشكل آب، برق و سایر موارد حل شده است. در بخش ساخت و ساز حق ورود نداریم و با سازندگان در حال تعیین تكلیف هستیم. در فاز ۵ هم شروعمان خوب نبود. با یك سازنده طرف شدیم كه از روز اول می دانستیم خودش مجری نیست و تعدادی از پیمانكاران دست دوم را وارد كار كرد و هیچكدام از یكدیگر حرف شنوی چندانی ندارند. در مدت اخیر پنج شش جلسه با آنها گذاشته ام و به نقاطی رسیده ایم. اجازه می خواهم ظرف دو سه هفته آینده جمع بندی تصمیمات را به اطلاع برسانیم. آنچه مسلم است اینكه مشكلات داخلی آنها سبب تاخیر كار شده است.
مطالعات فاز یك مترو پردیس انجام شده است
مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینكه مطالعات فاز یك مترو با مشاور انجام شده است اظهار داشت: فاز دوم هم وارد مطالعات اولیه شده است. در نظر داریم زمان مطالعات فاز ۲ را به اجرا وصل نماییم. مترو مستلزم دو كار اجرایی می باشد. در قواره شركت عمران پردیس نیست كه خودش تامین اعتبار كند. بنابراین باید در بودجه سال ۱۳۹۸ دیده شود. اعتبار محدودی در سال ۱۳۹۷ اختصاص یافته كه امروز برای گرفتن آن می روم.