برای حمایت از تولید داخلی انجام می شود؛ آغاز برخورد با عرضه پوشاك قاچاق از آغاز دی ماه

به گزارش مدیرسا طرح برخورد با عرضه پوشاك قاچاق، از آغاز دی ماه از جانب ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز اجرایی می گردد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، بهرام شهریاری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به تصمیم جدید دولت برای انجام واردات بدون ثبت سفارش از مناطق آزاد گفت: متأسفانه این مساله مجدد منجر به رونق ورود قاچاق پوشاك به كشور خواهد شد كه بر این اساس تقاضا شده تا بتوان ممنوعیت ورود پوشاك به مناطق آزاد را از جانب دولت ابلاغ نمود. این در شرایطی است كه از شروع دی ماه هم قرار بر این است كه طرح مقابله با فروش پوشاك قاچاق از جانب ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز عملیاتی شود.
نایب رئیس انجمن تولیدكنندگان و صادركنندگان پوشاك اضافه كرد: از شروع دی ماه قرار بر این است كه با عرضه كالاهای قاچاق در سطح شهر برخورد شود كه امیدواریم این مساله مجدد با لابی های متخلفان همراه نشود. درحالی كه دو سال است بخش خصوصی به همراه بخش دولتی از وزارت صمت تا ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و سازمان حمایت در مبارزه با قاچاق نقش دارند اما هنوز هم قاچاق پوشاك انجام می گردد.
وی اشاره كرد: بخش خصوصی به همراه وزارت صمت، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و سازمان حمایت به دنبال مبارزه با قاچاق پوشاك هستند؛ اما برخی مترصد فرصت هایی هستند تا با مذاكره با مقامات دولتی همچون وزیر كشور، زمینه ساز پیشگیری از مبارزه با پوشاك قاچاق در سطح عرضه شوند. این در شرایطی است كه مدیران مجتمع های بزرگ تجاری به بهانه بسته شدن فروشگاههای عرضه كالای قاچاق تلاش دارند تا از مبارزه با قاچاق در سطح عرضه جلوگیری نمایند و حاضرند میلیاردها، پول وكیل و قاضی بدهند.
نایب رئیس انجمن تولیدكنندگان و صادركنندگان پوشاك افزود: بر مبنای دستورالعمل ها، هر برند خارجی در زمینه پوشاك موظف است مجوزهای لازم برای عرضه كالاهای خود و معرفی نامه از كمپانی مادر را دریافت نموده و بعد مبادرت به عرضه كالاها نماید؛ ضمن اینكه در كنار این، شناسه كالا و كد رهگیری هم باید بر روی كالاها نصب شود كه بر این اساس، از خردادماه سال قبل از جانب وزیر وقت صنعت، تا مردادماه به برندهای خارجی اجازه داده شد كه شناسه كالا را تهیه كنند و هر كالا كه شناسه نداشته باشد باید تعیین تكلیف شود.
شهریاری اظهار داشت: این كار به دلایلی متوقف گردید، اما به هر حال منتظر این هستیم كه بر مبنای دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز از شروع دی ماه كار برخورد با پوشاك قاچاق در سطح عرضه آغاز شود. از جانب دیگر، ما هم پس از مذاكراتی كه با وزیر جدید صنعت داشتیم، نامه ای هشت بندی را به منظور آگاه سازی از فرایندهای قاچاق پوشاك و كمبودهای مواد اولیه تولید تهیه كرده و به دفتر وی ارسال كرده ایم و امیدواریم كه به نتیجه برسد.
وی گفت: البته تصور ما بر این است كه افرادی كه صاحب قدرت هستند در این رابطه كارشكنی كنند ولی به هرحال ما در ارتباط با مسائل و مشكلات قاچاق موارد را در نامه قید كرده ایم.
شهریاری با اشاره به اینكه حالا بیشتر صنایع تولیدی كشور مشكل تامین مواد اولیه دارند، اظهار داشت: این مساله به سبب محدودیت های نیما و برگشت ارز حاصل از صادرات است؛ به هر حال نیاز به مواد اولیه متنوع در صنعت وجود دارد كه اگر زمینه واردات موادی مثل پنبه كه تولید داخلی ندارد، فراهم گردد، می توان در زمینه تولید نخ گام برداشت و از واردات آن جلوگیری كرد.
همچنین در این نشست شاهرخ جعفری عضو كارگروه اجرایی دستورالعمل ثبت نمایندگی برندهای خارجی پوشاك هم اظهار داشت: تولیدكنندگان شناسنامه دار پوشاك به هیچ عنوان با واردات رسمی پوشاك مخالف نیستند و بیشترین مشكلشان با واردات غیررسمی و قاچاق است كه ما را در رقابت نابرابر قرار داده و اشتغال داخلی را از بین می برد؛ در صورتی كه ما در صنعت داخلی پوشاك الان با همتایان خود دارای رقابت سالم هستند و مشكلی از این بابت ندارند.
وی اضافه كرد: پوشاك یكی از اشتغال آفرین ترین صنایع دنیا است و می تواند به راحتی دغدغه های دولتمردان در ارتباط با اشتغال را برآورده سازد؛ ما از دولت فقط تقاضا داریم كه جلوی پوشاك غیررسمی را در مبادی ورودی و عرضه بگیرد. الان با ورود كالای قاچاق خیلی از تولیدكنندگان داخلی زمین گیر شده اند و از زنجیره اشتغالزایی خارج گردیده اند، البته باید از ترخیص كیلویی جنس از گمركات هم جلوگیری شود.
جعفری افزود: ما شناسنامه دار بوده و آدرس تولید و فروشگاه داریم و به راحتی قابلیت پیگیری داریم؛ این در شرایطی است كه خیلی از برندهای خارجی كه تابلوی مارك های خارجی را بنا كرده اند، كالای استوك و قاچاق عرضه می كنند و حقوق دولت را هم نمی دهند؛ اما ما آمادگی داریم اگر فروشگاه برند خارجی در مركز تجاری بسته می شود، با برندهای ایرانی آنرا پر نماییم پس صاحبان مراكز خرید نگران خروج برندهای خارجی نباشند.
عضو كارگروه اجرایی دستورالعمل ثبت نمایندگی برندهای خارجی پوشاك اشاره كرد: واردات پوشاك به صورت رسمی با استفاده از ۴۲ برند وارد ایران می گردد و كشورهای خارجی هم به آنها نمایندگی رسمی در ایران اعطا كرده اند.