افتتاح پایگاه استارت های گردشگر، میراث فرهنگی و صنایع دستی درهای گل گرفته خانه سرهنگ ایرج باز شد

مدیرسا: درهای خانه «سرهنگ ایرج» كه ۱۰ سال پیش گل گرفته شده بود، سپس تبدیل به پایگاه استارت آپ های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی، باز شد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، مرمت این عمارت صفوی كه محل بازی فیلم «مهمان مامان» هم بوده است، از سال ۱۳۹۵ شروع شد. قرار بود این خانه تا آخر سال ۹۶ به مركز فناوری پژوهشگاه میراث فرهنگی تبدیل گردد، اما حالا پایگاه استقرار استارت آپ های شركت های نوپای گردشگری شده است. علی اصغر مونسان ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ عصر روز شنبه ۲۴ آذرماه به این خانه در محله پامنار تهران در خیابان صوفیان رفت تا آنرا افتتاح كند.
كارشناسان سازمان میراث فرهنگی در پرونده ثبتی این خانه آورده اند كه مالك اولیه بنا معین نمی باشد، اما بر طبق اسناد نمایش شده، این بنا به مدت ۶۰ سال در اختیار سرهنگ ایرج، از سرداران دوره پهلوی اول و دوم، خانواده و ورثه آن بوده است تا آنكه در سال ۷۰ مالكیت آن در اختیار شخصی به نام مشتاقی قرار گرفت و سپس در سال ۸۲ به شخصی با نام «شمس» به فروش رسید. تا اوایل دهه ۸۰ اطلاعات چندانی از این خانه در اختیار نبود تا این كه به لوكیشن چند فیلم و سریال تبدیل شد.
در جریان ثبت پرونده این خانه، كارشناسان آورده اند كه مالك مصمم به تخریب بنا داشت. با این وجود، این بنا با شماره ۱۳۸۵۷ در روز بیست و پنجم آبان ماه سال ۸۴ در لیست میراث ملی ثبت گردید.
این خانه در دوره ریاست رحیم مشایی در سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و فاز نخست مرمت آن در سال ۸۸ به اختتام رسید، اما سپس مرمت درِ آن برای همیشه بسته شد. با بسته شدن در خانه، این مدتی مامن معتادان شد و حتی چند بار درِ خانه را دزدیدند، تا این كه میراث فرهنگی درِ خانه را گِل گرفت.

خانه های تاریخی تهران را نشمرده ایم اما…
مونسان كه امروز برای افتتاح پایگاه استقرار استارت آپ های شركت های نوپای گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به این خانه رفته بود، با اشاره به ارزش معماری این بنا كه در یكی از محله های قدیمی تهران واقع شده است، اظهار داشت: چند سال پیش این خانه توسط سازمان به تلك درآمد و بخش های زیادی از آن تا كنون مرمت شده است.
او سپس به وضعیت خانه های تاریخی در بافت های قدیمی شهرها اشاره ای كرد و اضافه كرد: خیلی از ساختمان های تاریخی شهری چون تهران «انبار» شده است. اگر می خواهیم بافت های تاریخی و قدیمی احیا و مقاوم سازی شوند و زندگی در آنها جریان یاید اولین گام احداث فضاهایی زنده است، مثل ساختمان سرهنگ ایرج كه مركز نوآوری و رشد پژوهشگاه میراث فرهنگی شده است. اگر اعتبارات لازم باشد و چنین رویه ای گسترش یابد بهترین الگوی بازآفرینی شهری شكل می گیرد. محله های قدیمی ارزش افزوده پیدا می كنند و سرمایه گذاران بیشتری به این حوزه وارد می شوند.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این سوال كه آیا تاكنون خانه قدیمی سرشماری شده اند، پاسخ داد: اینكه پلاك به پلاك سراغ این خانه ها رفته باشیم، خیر. اما نقشه ای وجود دارد كه در آن بناهایی با ارزش تاریخی بالا مشخص و كاركردها آنها تعیین شده، نقشه و طرح هایاشن باز آماده است و به نظر می رسد می دانیم چه كار می خواهیم انجام دهیم. اگر این اعتبار و ماموریت به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده شود طرح بازآفرینی شهری كه رییس جمهور روی آن تاكید دارند از قلب كشور و پایتخت ایران قابلیت اجرا دارد.
او درباره بودجه مورد نیاز برای خرید خانه های تاریخی باز اظهار داشت: ردیف بودجه ای برای تملك بناهای تاریخی وجود دارد كه البته رقم آن كوچك است، هرچند كه طرح و ماموریت بازآفرینی شهری در اختیار وزارت راه و شهرسازی است و اعتباراتش در آن بخش تعریف شده است.
مونسان افزود: مهم این است كه این الگو دقیق اجرا شود، البته در شهرهای دیگر جز تهران این اتفاق افتاده، مثل بوشهر كه بافت قدیمی آن با مشكلات اجتماعی زیادی روبرو بود و سازمان میراث فرهنگی چند ساختمان در یكی از محله های پر معضل را تملك كرد و به رستوران و هتل تغییر كاربری داد، حالا آن محله ارزش افزوده پیدا كرده و مردم هم در آن مسیر قرار گرفته اند و كسب و كار جدید به وجود آمده است.

بازی ۲۵۰ هزار تومانی ساخت داخلی گران نیست
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه این بازدید كه با همراهی معاونان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شد، در جریان آشنایی با فعالیت های استارت آپ های حاضر در این خانه، مهم ترین چالش استارت آپ های را نبود ضوابط، قوانین، متولی واحد و سرمایه گذار دانست و قول داد از آنها در مقابل این چالش ها حمایت كند.
وی در جمع صاحبان ایده های نوآورانه اظهار داشت: شخصا پیگیر مشكلات استارت آپ ها همچون مجوزهای آنها خواهم بود.
وی درباره نحوه حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از استارت آپ هایی كه با مشكلات قانونی بسیاری دست وپنجه نرم می كنند و نبود ضوابط مانع ادامه فعالیت مستمر آنها شده است به ایسنا اظهار داشت: من شماره تلفن همه آنها را گرفته ام از معاونانم این انتظار را دارم كه پیگیری این ایده ها را با آغوش باز بپذیرند. در واقع آنها كار معاونان ما را انجام می دهند و زحمات آنها عامل رشد این سازمان میگردد كه البته مطمئنم معاونانم به استارت آپ ها این كمك را خواهند كرد، منم هم شخصا با آنها تماس می گیرم تا در جریان حل مشكلاتشان قرار گیرم. این حمایت را تا جایی ادامه می دهیم كه استارت آپ ها درمسیر خود قرار گیرند.
معاون رییس جمهور در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص این كه برای كاهش هزینه تمام شده محصولات استارت آپ ها چه اقدامی می شود، چونكه یكی از استارت آپ ها بازی را نمایش داده به قیمت ۲۵۰ هزار تومان. بازار در مقابل رقبای خارجی چگونه كشش پذیرش چنین ایده های گران داخلی را دارد؟ اظهار داشت: ما نمی خواهیم این ها را دولتی نماییم. اگر این اتفاق افتد همه چیز خراب میگردد و مزیت آنها از دست می رود. چرا بازی كه ۲۵۰ تومان قیمت دارد در بازار نباید جایی داشته باشد، آن هم وقتی خود من روز گذشته یك عروسك كادویی كوچك خریدم به قیمت ۱۸۰ هزار تومان. نمی دانم خارجی بود یا نه. اتفاقا دنبال عروسكی با كمترین قیمت بودیم اما دیدیم قیمت همین است. بازی های نمایش شده از طرف استارت آپ ها هم خیلی جذاب است و مطمئنا مردم از آنها استقابل می كنند.
در این مركز برخی از استارت اپ های نوپا در زمینه گردشگری صنعتی، تجربه محور، عشایری، كشاورزی و دیرینه شناسی و نرم افزار باركدخوان (QR Reader)، ایده های نویی را نمایش كرده و مدعی بودند كه نسخه هایی انحصاری در ایران هستند كه حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را برای حل مشكلات قانونی و معرفی سرمایه گذار درخواست نمودند.