آغاز كاهش قیمت مسكن در ۵ منطقه از تهران

مدیرسا: رئیس اتحادیه مشاوران املاك اظهار داشت: گزارش های رسیده به ما از آن حكایت می كند كه قیمت مسكن در پنج منطقه ی تهران از ۸ تا ۱۸ درصد كاهش یافته است.
مصطفی قلی خسروی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: افزایش سرسام آور قیمت مسكن موجب كاهش توان خرید مردم و كسادی معاملات شده است. بدین سبب مالكان به تدریج قیمت های پیشنهادی را پایین آوردند و گزارش هایی از طرف دفاتر املاك به دست ما رسیده كه نشان داده است قیمت پیشنهادی مالكان در مناطق یك، پنج، ۲۲، ۱۲ و هفت بین ۸ تا ۱۸ درصد كاهش یافته است. البته با عنایت به رشد بیشتر از ۱۰۰ درصدی قیمت مسكن نسبت به سال قبل، كاهش فعلی نمی تواند تأثیر چندانی در اقتصاد بازار ایجاد كند و كماكان قدرت خرید متقاضیان، پایین است.
وی با اشاره به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی در خصوص این كه فعلاً مردم خرید نكنند تا شرایط آرام شود، اظهار داشت: من با این نظر مهندس اسلامی موافقم. عبارت معروفی است كه می گوید سزای گران فروش، نخریدن است. در همه جای دنیا وقتی كالایی گران می شود مردم نمی خرند تا قیمت متعادل شود. اما در ایران بعضاً برعكس عمل می شود و به محض این كه صحبت از گرانی می شود بعضی افراد، بدون مطالعه آغاز به خرید می كنند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاك افزود: در شرایط فعلی چه بخواهیم چه نخواهیم با عنایت به افزایش قیمت ها، متقاضیان توان خرید ندارند و كسادی بازار ناشی از این مساله است.
خسروی درباره ادعای یكی از نمایندگان در خصوص این كه سلطان های مسكن ۲۵۰۰ واحد خالی در تهران و ۷۰۰ واحد خالی در شهرری در اختیار دارند اظهار داشت: من این مساله را قبول ندارم و در طول این سال ها هیچ گاه مافیا و سلطان در بازار مسكن دیده نشده است. ساختمان، یك كالای كوچك مثل سكه و ارز نیست كه بتوان آنرا در گاوصندوق پنهان كرد. همه ی مردم خانه ها را می بینند و نمی توان قبول كرد كه ۲۵۰۰ خانه در یك منطقه خالی بماند.
بگفته خسروی، عقل سلیم حكم می كند به سبب خواب سرمایه، خانه خالی نماند. امكان دارد واحدهای خالی متعلق به بانك ها باشد. در غیر این صورت، افراد عادی خانه را خالی نگه نمی دارند. البته نمی گویم كه آپارتمان بدون سكنه اصلاً وجود ندارد اما بسیار اندك است.

منبع: