تاخیر در پروازهای حج به خاطر مخالفت عربستان

به گزارش مدیرسا مخالفت عربستان با افزایش شمار هواپیماهای ایرانی در حج، برگشت حجاج را به كشور معوق كرد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت امروز (یكشنبه، ۲۷ مردادماه) در مكه جلسه ای را برگزار كرد تا به بررسی آخرین وضعیت حج تمتع ۹۸ و برنامه پروازی و برگشت زائران ایرانی كه با تاخیرهایی روبرو شده است، بپردازد.
كاپیتان حسن قاسمی ـ مدیرعملیات پرواز حج شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ـ اظهار داشت: به علت تغییر در برنامه پروازها كه ناشی از عملكرد طرف سعودی بوده است جدول پروازها با ۱۲ ساعت تاخیر انجام می شود.
وی در عین حال اظهار داشت كه با برنامه ریزی صورت گرفته برنامه پروازی حج از فردا (دوشنبه، ۲۸ مردادماه) به حالت قبل و عادی بازمی گردد.
علی رضا رشیدیان ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ چند روز قبل از مخالفت عربستان با افزایش شمار هواپیماهای ایرانی برای برگشت زائران به كشور اطلاع داده بود.
آن چنان كه رشیدیان توضیح داده بود درخواست ایران از عربستان اضافه كردن سه فروند هواپیمای اجاره ای به ظرفیت ناوگان هوایی اختصاص یافته به حج بود كه با آن مخالفت شد.
امسال برای اولین بار تمام پروازهای حج توسط یك شركت هواپیمایی داخلی انجام می شود. پیشتر طبق توافق ایران و عربستان ۵۰ درصد پروازهای حج ایرانیان با مسؤولیت شركت هواپیمایی سعودی انجام می شد و ۵۰ درصد دیگر را شركت های هواپیمایی ایران انجام می دادند. عربستان امسال از عملیات پروازی حجاج ایرانی كناره گیری كرد.
حجت الاسلام عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج ـ با عنایت به چنین شرایطی تصریح كرد: اطلاع رسانی لازم به كاروان ها صورت گیرد تا به اطلاع مستقبلان برسد و زائران در زمان مناسب به فرودگاه اعزام شوند.
ایران امسال حدود ۸۸ هزار و ۵۰۰ نفر را به مناسك حج اعزام كرده است.