سنت شكنی بازار مسكن در ابتدای پاییز معاملات ملك اندكی تكان خورد

مدیرسا: با آغاز فصل پاییز، نخستین گروه از متقاضیان مصرفی بازار مسكن به كاهش قیمت ها واكنش مثبت نشان دادند و این در شرایطی است كه معمولا در مهرماه معاملات نسبت به شهریورماه بطور محسوسی كاسته می شود.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، هرچند بازار مسكن هنوز كساد است، نمایه های دریافتی از تعداد معاملات در نیمه مهرماه نشان داده است به دنبال افت قیمت های پیشنهادی، برخی از خریداران محتاط كه ریسك خرید را به آینده موكول نمی كنند وارد بازار شده اند. بعد از آن كه قراردادهای خرید و فروش در شهریورماه با منفی ۷۴ درصد به پایین ترین سطح خود دست كم طی شش سال اخیر رسید، آمار اتحادیه مشاوران املاك از معاملات تهران در ۱۶ روز ابتدای شهریورماه نشان داده است كه مبایعه نامه ها مقدار اندكی نسبت به ماه قبل افزایش یافته و از منفی ۷۴ درصد در شهریورماه به منفی ۶۹ درصد در مهرماه نسبت به ماه های مشابه سال قبل رسیده است. از طرف دیگر خرید و فروش ملك در ۱۶ روز ابتدای مهرماه نسبت به همین زمان در شهریورماه امسال افزایش ۲۶ درصدی نشان داده است.
مطابق آمار اتحادیه مشاوران املاك تهران در ۱۶ روز ابتدای مهرماه ۱۳۹۸ در كل كشور ۱۶ هزار و ۴۰۰ قرارداد خرید و فروش ملك به امضا رسیده كه نسبت به زمان مشابه سال قبل ۵۵ درصد كاهش یافته كه تفاوت معناداری نسبت به ماه قبل نداشته است. در همین مدت هم چنین ۲۷ هزار و ۵۱۸ اجاره نامه در كل كشور به امضا رسیده كه نسبت به همین زمان در سال قبل بدون تغییر بوده است.
در پایتخت اما تغییر اندكی در تعداد معاملات نسبت به ماه قبل بوجود آمد. در ۱۶ روز ابتدای مهرماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۲۷۴ قرارداد خرید و فروش در شهر تهران به امضا رسید كه نسبت به همین زمان در ماه قبل ۲۶ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۹ درصد كاهش نشان داده است. تعداد قراردادهای اجاره در تهران نیز ۷۵۱۲ مورد بود كه نسبت به مهر پارینه ۷ درصد كم شد. اما افزایش ناچیز ماهیانه تعداد معاملات در مهرماه از این جهت دارای اهمیت است كه در ماه های مهر هر سال با عنایت به اختتام فصل جابه جایی قراردادها نسبت به شهریورماه ۲۰ تا ۵۰ درصد كاهش می یافت؛ بطوریكه مهرماه سال قبل تعداد معاملات نسبت به شهریور همان سال قراردادهای خرید و فروش ۴۳ درصد كم شد.
تحرك اندك طرف تقاضا در بازار مسكن شهر تهران می تواند ناشی از كاهش قیمت های پیشنهادی، ثبات نرخ ارز و افزایش اطمینان به شرایط عمومی اقتصاد باشد. عده ای از متقاضیان واقعی با عنایت به این واقعیت كه افت ماهیانه قیمت در زمان ركود، كمتر از میزان افزایش قیمت در زمان رونق است در مهرماه وارد بازار شدند. از طرف دیگر الان ساخت و ساز در تهران حدود دو برابر تعداد معاملات است و ورود تدریجی واحدهای نوساز به بازار، تهدیدی برای آپارتمان های كلیدنخورده و میانسال شمرده می شود. واسطه های ملكی می گویند سازندگانی كه به نقدینگی نیاز دارند بعد از آن كه فروش را شش ماه تا یك سال به حالت تعلیق درآوردند از تیرماه امسال واحدهای خودرا در دفاتر املاك فایل كرده اند. با این وجود معاملات چنگی به دل نمی زند و هنوز نسبت به ماه های نیمه تعطیل فروردین نیز كمتر است.
ماه عسل گران فروشان در بازار مسكن تمام شد
مسیر گران فروشان در بازار مسكن با غربال فایل های قرمز مسدود شد. از دوم مردادماه امسال كه دادستانی، ساماندهی سایت های فروش ملك را در دستور كار قرار داده قیمت های نجومی از آگهی ها حذف شده و با عنایت به كاهش ۷۳ درصدی معاملات، راه فروش این نوع آپارتمان ها بسیار دشوار شده است. واسطه های ملكی می گویند خرید و فروش حتی در فایل های زیر قیمت به سختی صورت می گیرد؛ چه برسد به آپارتمان هایی كه قیمت های آن بالاتر از میانگین منطقه ارائه می شود.
بررسی های میدانی از انجماد دارایی ها در بخش مسكن حكایت دارد. اشكان، یكی از مشاوران املاك منطقه ۴ می گوید: اسفند پارینه و اردیبهشت امسال اوج بازگشت برای خرید آپارتمان بود و كسانی كه به صورتی تصور می كردند از تورم جا مانده اند سرمایه خودرا وارد بازار مسكن كردند. بنا بر این هم اكنون افرادی كه در بازار مسكن هستند و قصد سرمایه گذاری در هر حوزه ای دارند باید ابتدا آپارتمانی را كه خریده اند بفروشند. معدود خریداران بازار مسكن هم به دو دسته تقسیم می شوند؛ یا خریداران مصرفی كه خانه قبلی خودرا زیر قیمت می فروشند و آپارتمان های جدید را زیر قیمت خریداری می كنند یا سفته بازانی كه خرید جدید آنها مشروط به فروش خانه فعلی است كه البته گروه دوم با عنایت به انتظار سودآوری، تخفیف نمی دهند.
وی با بیان این كه هم اكنون نسبت به اردیبهشت ماه قیمت در بعضی آگهی ها ۵ تا ۱۵ درصد كاهش یافته است اظهار داشت: تا اردیبهشت ماه تعداد خریداران بیشتر از فروشندگان واقعی بود اما حالا شرایط بر عكس شده است. تا دلت بخواهد آپارتمان برای عرضه وجود دارد اما خریداران عقب نشینی كرده اند و در انتظار كاهش بیشتر قیمت ها هستند. حتی فایل های زیر قیمت به سختی فروش می رود. اندك نشست هایی هم كه برای خانه های به قیمت برگزار می نماییم معمولا به سبب توقع مشتریان برای تخفیف بیشتر و مقاومت فروشندگان در این خصوص لغو می شود.

منبع: