شیب تند افزایش قیمت مسكن در اروپا

مدیرسا: متوسط قیمت مسكن در اتحادیه اروپا طی یك سال ۴.۲ درصد افزایش پیدا كرد.
به گزارش مدیرسا به نقل از مركز آمار اتحادیه اروپا، در دوازده ماه منتهی به ژوئن، متوسط قیمت مسكن هم در ۲۸ كشور عضو اتحادیه اروپا و هم در ۱۹ كشور عضو منطقه یورو ۴.۲ درصد افزایش پیدا كرده است. افزایش قیمت ها در سه ماهه دوم در مقایسه با سه ماهه نخست سال نیز محسوس بوده است و به ۱.۷ درصد در سطح منطقه یورو و ۱.۶ درصد در سطح اتحادیه اروپا رسیده است.
در میان كشورهای عضو اتحادیه اروپا، بیشترین افزایش قیمت مسكن در دوازده ماه منتهی به ژوئن در مجارستان با افزایش ۱۴ درصدی به ثبت رسیده است و بعد از این كشور، لوكزامبورگ با ۱۱.۴ درصد، كرواسی با ۱۰.۴ درصد و پرتغال با ۱۰.۱ درصد قرار دارند.
از جانب دیگر قیمت ها در مقایسه با سال قبل تنها در ایتالیا كاهش پیدا كرده است كه رشد قیمتی منفی ۰.۲ درصد بوده است. بعد از ایتالیا، كمترین افزایش قیمت مسكن در طول یك سال مربوط به فنلاند با ۰.۸ درصد و انگلیس با ۱.۴ درصد بوده است. در میان دیگر كشورهای اروپایی نیز افزایش قیمت مسكن در طول یك سال اخیر در آلمان ۵.۲ درصد، فرانسه ۳.۲ درصد، هلند ۸.۳ درصد، اتریش ۶.۷ درصد و سوئد ۲.۲ درصد اندازه گیری شده است.
هم چنین قیمت ها در دومین فصل سال برای همه كشورهای عضو اتحادیه اروپا افزایش پیدا كرده است. بیشترین افزایش قیمت مسكن در سه ماهه دوم سال مربوط به لتونی با ۵.۶ درصد بوده است و بعد از این كشور، لوكزامبورگ با ۵.۱ درصد و قبرس با ۴.۲ درصد قرار دارند. از جانب دیگر كمترین افزایش قیمت مسكن در طول سه ماهه دوم نیز مربوط به بلژیك با ۰.۵ درصد بوده است و بعد از این كشور، بلغارستان با ۰.۶ درصد و استونی با ۰.۹ درصد قرار دارند.
منطقه یورو شامل ۱۹ كشور بلژیك، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوكزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواكی و فنلاند است كه از یورو بعنوان واحد پولی خود استفاده می نمایند. اتحادیه اروپا نیز دارای ۲۸ عضو است كه شامل ۱۹ كشور عضو منطقه یورو بعلاوه انگلیس، بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارك، سوئد، كرواسی، جمهوری چك و رومانی است.

منبع: