معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد آغاز مسكن ملی در بافت های فرسوده

به گزارش مدیرسا معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این كه طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسكن در پنج شهر محدوده هدف بازآفرینی شروع شده و در سایر مناطق هم در مراحل مختلف از انتخاب شریك و امضای قرارداد است، اظهار داشت: بازده سرمایه گذاری را برای سازندگان تضمین می نماییم.
سید محمد پژمان در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسكن در بافت های ناكارآمد شروع شده است. الان عملیات آماده سازی در شهرهایی همچون چابهار، زاهدان، اهواز، خرم آباد و مشهد شروع شده كه در مشهد پیشرفت كار بسیار بالاست و به حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد می رسد. به صورت كلی در آینده نزدیك ۲۵ هزار واحد را آغاز می نماییم.
وی ادامه داد: برخی از طرح های نوسازی و بهسازی در بافت های ناكارآمد در شرف اقدامات قانونی برای انتخاب شریك، فراخوان و امضای قرارداد است. نوع عملكرد در این محدوده ها هم متفاوت خواهد بود. مثلا در خرم آباد برای كسانی كه در حریم رودخانه بودند از سازمان ملی زمین و مسكن، زمین گرفتیم و آنها را جابه جا كردیم. در اهواز در محله منبع آب باید جابه جا شوند؛ چونكه روی ارتفاع و شیب تند قرار دارند و امكان نگه داشتن نیست. در زاهدان و چابهار پس از آماده سازی، مختصر جابه جایی داریم ولی عموما در نقطه راه اندازی می شوند. نوسازی بافت فرسوده مشهد در قلب بافت انجام می شود كه جابه جایی قطعی یا موقت برای راه اندازی خواهیم داشت.
منافع سرمایه گذاران در قراردادها لحاظ شده است
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مشوق هایی كه به سازندگان در بافت های ناكارآمد ارائه می شود اظهار داشت: قراردادهای مشاركتی كه آماده كرده ایم بسیار پیشرفته، روان و با لحاظ منافع سرمایه گذار و شریك است. به كسانی كه در بازده سرمایه تردید دارند تضمین می دهیم. اگر سازندگان نتوانستند واحدها را با شرایط مناسب بفروشند ما با فرض میزان سرمایه گذاری كه انجام داده واحدها را برمی داریم و از اراضی مرغوب جایگزین به آنها واگذار می نماییم. یا بخشی را نقدینگی و بخش دیگر را زمین می دهیم. تركیبات مختلفی را مدنظر داریم كه دغدغه ها را به حداقل برسانیم.
پژمان با بیان این كه تسهیلات ساخت در بافت های ناكارآمد به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است، خاطرنشان كرد: بانك مسكن شرایط را به صورت كلی اصلاح كرد و تسهیلات را تا ۱۰۰ میلیون تومان رساند. فقط مسئله این است كه با محدودیت هایی در یارانه تسهیلات مواجهیم و هنوز نتوانسته ایم دوره شروع اقساطی را مشمول یارانه نماییم. بنابراین تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد قابل پرداخت می باشد.
انتخاب مشاور خارجی برای نوع برخورد در بافت های تاریخی
مدیرعامل شركت بازآفرینی شهری ایران هم چنین با بیان این خبر كه یك مشاور خارجی اعلام نموده برای نوع مواجهه با بافت های تاریخی ایران برنامه دارد اظهار داشت: برای نخستین بار مقرر است در چارچوب یك همكاری سه جانبه با میراث فرهنگی و یك مشاور خارجی در شیراز یك مدل و فرمول برخورد با بافت ها را بسنجیم تا اگر موفقیت آمیز بود در سایر مناطق هم اجرایی شود.
پژمان افزود: تا امروز نوع برخورد با بافت های تاریخی مقداری سختگیرانه بوده و این تلقی وجود داشته كه یا بافت ها را دست نزنیم یا بسیار جزئی مداخله نماییم. این برای ساكنان و سرمایه گذاران خیلی جذابیت ندارد. شاید به شكل محدود در موضوعات گردشگری، رستوران، كافی شاپ و غیره عمل كرده باشیم اما این نمی تواند جوابگوی رونق محدوده بافت ها باشد. مشاور خارجی می گوید ما برای جزء جزء این محدوده ها برنامه داریم كه اگر نتایجش قابل تعمیم باشد می توانیم بافت های تاریخی را با كمترین مداخله به قابلیت هایی برسانیم كه هم ساكنین راضی باشند و هم رونق به این محدوده ها داده شود. روز چهارشنبه مقرر است این مطالعه را بررسی نماییم.