بازار آپارتمان های كوچك در تهران

مدیرسا: با وجود رشد لجام گسیخته قیمت مسكن در تهران طی دو سال اخیر الان می توان با نقدینگی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان آپارتمان خریداری كرد و در مواردی با نرخ های كمتر از ۴۰۰ میلیون تومان نیز خانه یافت می شود.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، واحدهای ۵۰ تا ۷۰ متر مربع با سهم ۳۰ درصدی از معاملات مسكن شهر تهران بیشترین تقاضا را از نظر متراژ به خود اختصاص می دهد؛ گزارش های میدانی حاكی از آنست كه این نوع واحدها بیشتر در محدوده جنوب، غرب و شرق تهران وجود دارد. واحدهای ۴۰ تا ۵۰ متر با سهم ۱۱.۶ درصد و خانه های ۷۰ تا ۸۰ متر با سهم ۱۱.۴ درصد در رتبه های بعدی از نظر تعداد معاملات قرار دارند. بطور كلی خانه های كمتر از ۸۰ متر مربع ۵۷ درصد از معاملات را به خود اختصاص می دهد.
اغلب زوجینی كه دو سال قبل بوسیله وام، قصد خرید مسكن داشتند طی یك سال اخیر با رشد لجام گسیخته قیمت ها از خرید بازمانده اند. تا نیمه سال ۱۳۹۶ با نقدینگی حدود ۲۰۰ میلیون تومان می شد در مناطق میانی تهران آپارتمان ۵۰ متری خریداری كرد اما الان یك واحد ۵۰ متری بالای پنج سال در این مناطق حدود ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد كه البته با عنایت به سن بنا، موقعیت و امكانات، قیمت ها متفاوت می باشد.
اگر نقدینگی شما كمتر از ۵۰۰ میلیون تومان است و قصد خرید آپارتمان نوساز دارید در مناطق جنوب غربی و جنوب شرقی می توانید به هدف خود برسد. اگر بین ۵۰۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان هزینه كنید در تهرانپارس، حكیمیه، نارمك، تهران نو، قاسم آباد و برخی دیگر از محله های شرق تهران می توانید با عنایت به سن بنا، موقعیت و امكانات، آپارتمان خریداری كنید. در صورتیكه سن بنا برایتان اهمیت ندارد می توانید با ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان در پونك، جنت آباد، شهران، طرشت و برخی دیگر از محله های واقع در غرب تهران آپارتمان با عمر بنا و موقعیت مختلف خریداری كنید. جست وجوی فایل های فروش ملك نشان میدهد اغلب واحدهای ۵۰ تا ۷۰ متر مربع در مناطق جنوب، غرب و شرق واقع شده است.
در محله باغ آذری یك آپارتمان ۶۵ متری نوساز با امكانات كامل (پاركینگ، انباری و آسانسور) ۴۴۰ میلیون تومان به فروش می رسد. یك واحد ۵۴ متری ۱۲ سال ساخت با امكانات كامل در محله سلسبیل نیز ۴۷۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. آپارتمانی ۵۴ متری هفت سال ساخت با كلیه امكانات در محله مسعودیه به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان فروخته می شود. در خیابان درختی تهرانپارس یك آپارتمان ۵۳ متری سه سال ساخت رو به آفتاب، دارای پاركینگ و انباری آسانسور به مبلغ ۶۷۰ میلیون تومان به فروش می رسد. در حكیمیه، خیابان سازمان آب، یك واحد ۶۰ متری نوساز با امكانات كامل ۶۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
بازار مسكن در راه تناقض
رصد بازار مسكن شهر تهران نشان میدهد عرضه در هیچ یك از دامنه های قیمتی، متراژی و منطقه ای با تقاضا همخوانی ندارد. آبان ماه ۱۳۹۸ واحدهای كمتر از۸۰ متر مربع ۵۷ درصد از معاملات را به خود اختصاص داد؛ در صورتیكه حدود ۷۰ درصد فایل های موجود در دفاتر املاك را واحدهای بالای ۸۰ متر مربع تشكیل می دهد.
در دامنه قیمت هر متر مربع نیز معاملات واقعی در محدوده شش تا ۱۵میلیون تومان به میزان ۶۷ درصد انجام شده است. این در حالیست كه بیشتر از ۷۰ درصد فایل ها در بازار به واحدهای دارای قیمت بیشتر از ۱۵ میلیون تومان اختصاص دارد.
توزیع فراوانی برحسب ارزش هر واحد مسكونی نیز از وجود نوعی تناقض حكایت دارد. آپارتمان های دارای ارزش كلی ۹۰۰ میلیون تومان در آبان ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۵۳ درصد از معاملات را شامل شد. گشتی در فایل های آماده ی فروش حاكی از آنست كه بیشتر از ۸۰ درصد بازار عرضه را آپارتمان های دارای قیمت بیشتر از ۹۰۰ میلیون تومان در بر گرفته است.
از طرف دیگر كانون منطقه ای تقاضا به ترتیب در ۱۰ منطقه ی۵، ۲، ۴، ۱۰، ۱۴، ۷، ۸، ۱۵، ۱ و ۱۱ است اما در این خصوص نیز پارادوكس هایی مشاهده می شود. بطور مثال منطقه ۱ از نظر تعداد معاملات در رده نهم قرار دارد؛ در صورتیكه این منطقه یكی از سه منطقه ی دارای بیشترین تعداد آپارتمان های آماده فروش است. منطقه ۳ نیز در كانون خرید و فروش نیست اما سهم قابل توجهی از واحدهای كلیدنخورده در آگهی های ملكی را به خود اختصاص می دهد. درباب منطقه ۵ با وجود پیشتازی از نظر تعداد معاملات، حجم بالایی از واحدهای خالی شهر تهران را در بر می گیرد.
طبق آمار سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۴۹۰ هزار واحد مسكونی خالی در تهران وجود داشته و این در حالیست كه تقاضا برای خرید ملك در تهران همواره وجود دارد و تنفس بخش عرضه فقط در دوره های بعد از جهش قیمت اتفاق می افتد. در این شرایط كمبود آپارتمان های ریزمتراژ ارزان قیمت در بازار مسكن شهر تهران به شدت احساس می شود. گزارش های میدانی حاكی از آنست كه فاصله عرضه تا فروش آپارتمان های كوچك متراژ و ارزان قیمت بمراتب كمتر از واحدهای بزرگ متراژ است و فشار تقاضایی در واحدهای كوچك مشاهده می شود كه سازندگان می توانند در تعریف پروژه های جدید به این مساله توجه نمایند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، آبان ماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان های مسكونی شهر تهران به ۴۱۰۰ واحد مسكونی رسید كه نسبت به ماه گذشته ۱۹.۵ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۷ درصد كاهش داشته است. هم چنین متوسط قیمت خرید فروش یك مترمربع زیربنای واحد مسكونی معامله شده بوسیله بنگاه های معاملات ملكی شهر تهران ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بود كه نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال قبل به ترتیب دو درصد كاهش و ۳۵.۸ درصد افزایش را نشان میدهد.

منبع: