یك كارشناس: تورم مسكن ۹۹ كمتر از تورم عمومی خواهد بود

به گزارش مدیرسا یك كارشناس اقتصاد مسكن با بیان این كه احیانا رشد قیمت مسكن شهر تهران در سال آینده مقداری پایین تر از نرخ تورم خواهد بود، اظهار داشت: سال آینده شهرهایی كه از روند افزایش قیمت مسكن تهران جا مانده اند این عقب ماندگی را جبران می كنند.
مهدی روانشادنیا در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: اگر سیكل های گذشته را ملاك قرار می دادیم باید سال ۱۳۹۸ بازار مسكن شهر تهران بازار به یك ثبات قیمتی می رسید كه البته از تیرماه تا آذرماه قیمت ها یا پایین می آمد یا افزایش ناچیزی داشت. اما چند پارامتر خارج از بازار و چند پارامتر داخل بازار مسكن، این بخش را گرفتار تغییر مسیر كرد. تغییر قیمت بنزین، افزایش نسبی نرخ ارز، اتفاقات سیاسی و اقتصادی از عوامل بیرونی بود.
وی ادامه داد: در داخل بازار مسكن نیز، دولت سقف تسهیلات را به ۲۴۰ میلیون تومان افزایش داد. از سوی دیگر مصالح ساختمانی همچون آهن آلات و میلگرد رشد داشتند. در نتیجه برخلاف پیشبینی ها در آذرماه با نقطه عطف جدیدی در بازار مسكن مواجه بودیم. اما عامل كنترل كننده كه همان نبود ظرفیت در طرف تقاضا بود، افزایش نرخ ها را كنترل كرد؛ به صورتی كه از رشد حدود ۸ درصد ماهیانه به ۲ درصد رسید.
این كارشناس بازار مسكن با بیان این كه قدرت متقاضیان با رشد قیمت در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ هنوز تطبیق نشده است اظهار داشت: شواهد گویای آن می باشد كه شوك متغیرهای داخلی و خارجی بر بازار مسكن از بین رفته و تا آخر سال ثبات نسبی بر این بازار حاكم خواهد بود.
روانشادنیا، ركود معاملات املاك تهران در شهریورماه را طی سه دهه ی اخیر بی سابقه دانست و اظهار داشت: با عنایت به تقاضای زیر پوست بازار، ركود قابل تداوم نبود و دیدیم كه در آذرماه تعداد معاملات تا بیشتر از سه برابر نسبت به شهریورماه افزایش یافت. همین روند تا آخر سال هم ادامه دارد و به نظرم میانگین ۱۰ هزار معامله در تهران تا آخر سال را خواهیم داشت.
وی تصریح كرد: با عنایت به وضع عمومی اقتصاد كشور، پارامترهای داخل بازار مسكن در سرنوشت قیمت و تعداد معاملات، تعیین كننده نیستند و طبیعتا رفتار بازار در سال ۱۳۹۹ تابع بازارهای موازی است. نرخ ارز در برآورد مردم از ارزش املاك و قیمت فروش واحدها اثرگذار است. به عبارت دیگر ارزش ریال می تواند در تحولات بازار مسكن اثرگذار باشد.
این كارشناس با اشاره به ماهیت ناهمگن بودن مسكن اظهار داشت: این توانایی در اختلاف تورم مناطق و شهرهای مختلف اثرگذار است. اما به صورت كلی می توان گفت ظرفیت و توان خرید متقاضیان به سقف خود رسیده و پیشبینی من این است كه تورم مسكن در سال آینده مقداری كمتر از تورم عمومی كشور خواهد بود.
به قول روانشادنیا، سال ۱۳۹۸ یك همبستگی سریع بین روند قیمت و تعداد معاملات شهرستان ها با تهران صورت گرفت. این اتفاق در سیكل های گذشته با فاصله زمانی بود. به عبارتی در تهران از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ تا آخر سال ۱۳۹۷ حدود ۱.۵ سال افزایش مداوم قیمت داشتیم ولی با وجود افزایش قیمت در شهرستان ها طی سال ۱۳۹۸ رشد قیمت آن جا متناسب با تهران نبودو در نتیجه احیانا افزایش قیمت در بعضی شهرها و بعضی مناطق تهران كه از مناطق پیشتاز تورم در تهران جا ماندند بیشتر از میانگین رشد قیمت مسكن تهران باشد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، در دیماه ۱۳۹۸ مطابق اعلام بانك مركزی، متوسط قیمت مسكن در شهر تهران ۱۳ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان در هر متر مربع بود كه نسبت به ماه قبل ۲.۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۹ درصد افزایش نشان داده است. در این ماه هم چنین تعداد معاملات آپارتمان های مسكونی شهر تهران به ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد مسكونی رسید كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲ و ۵۹ درصد افزایش داشت.