مدیرعامل بورس تهران اعلام كرد: بازدهی ۱۸۰ درصدی سرمایه گذاری در بورس تهران طی سال ۹۸

به گزارش مدیرسا مدیرعامل بورس تهران از بازدهی ۱۸۰ درصدی سرمایه گذاری در بورس تهران اطلاع داد و اظهار داشت: ساز و كار فروش تعهدی با كاركرد فروش استقراضی، به مجموعه ابزارهای مالی بازار سرمایه افزوده شد.
به گزارش مدیرسا به نقل از بورس تهران، علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران اعلام نمود: ارزش بورس تهران در سال ۹۸ بیشتر از ۲.۶ برابر شد و متوسط بازدهی سرمایه گذاری بورس تهران هم به بیشتر از ۱۸۰ درصد رسید.
وی اضافه كرد: بورس اوراق بهادار تهران در سالی كه گذشت با الگو قرار دادن شعار«رونق تولید ملی» و با بهره گیری از اعتماد و استقبال گسترده ی عموم هم وطنان و هم حمایت قاطع مسؤلان، در انجام رسالت خود در توسعه اقتصادی از راه جذب و هدایت نقدینگی به سمت بخش تولید و هم فراهم كردن بازاری شفاف، كارآمد و بهره مند از ابزارهای مالی گوناگون، تلاشی خستگی ناپذیر داشت.
به گفته صحرایی، این اعتماد عمومی به دنبال سال ها تلاش مسؤلان بازار سرمایه در ارتقای شفافیت، سلامت و گسترش دسترسی به بازار و توسعه فرهنگ سرمایه گذاری بوجود آمده كه سرمایه گران قدری برای این بازار به شمار می آید؛ ضمن اینكه نماگرهای عملكردی بورس اوراق بهادار تهران خود گواه استقبال مردم و حمایت مسؤلان ارشد سیاسی و اقتصادی از بازار سرمایه و تلاش هیأت مدیره بورس و همكاران این مجموعه است.
وی تصریح كرد: بورس اوراق بهادار تهران با همراهی و همدلی دیگر اركان بازار سرمایه بخصوص سازمان بورس و اوراق بهادار و با درایت كمیته فقهی، موفق شد در سال ۱۳۹۸ ساز و كار فروش تعهدی با كاركرد فروش استقراضی را به مجموعه ابزارهای مالی بازار سرمایه بیافزاید. افزون بر این در سالی كه گذشت بازار مشتقه بورس تهران بخصوص قراردادهای اختیار معامله آن رشد و توسعه درخورملاحظه ای را تجربه نمود.
صحرایی، نقدشوندگی را بعنوان یكی از مهمترین نشانه های كامیابی بورس های اوراق بهادار دانست و اظهار داشت: این شاخص از رشد قابل توجهی برخوردار بود؛ بگونه ای كه ارزش معاملات بورس تهران رشدی بیشتر از ۲۳۰ درصد را به ثبت رساند؛ ضمن اینكه اتفاق خوشایند بورس تهران در سال ۱۳۹۸ رشد ارزش بازار آن بود كه در این سال، ارزش بورس تهران بیشتر از ۲.۶ برابر شد و جایگاه خود بعنوان بازاری اثرگذار در اقتصاد ایران را بیشتر از پیش محكم كرد.
وی افزود: از نظر بازدهی هم سرمایه گذاران بورس اوراق بهادار تهران سالی به یادماندنی را تجربه كردند؛ بگونه ای كه متوسط بازدهی سرمایه گذاری در بورس تهران پارسال به بیشتر از ۱۸۰ درصد رسید و از این نظر، بر مبنای آمار فدراسیون جهانی بورس ها (WFE)، رتبه دوم در میان اعضای این فدراسیون و رتبه اول در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به دست آورد.
به گفته صحرایی، بورس اوراق بهادار تهران در سالی كه گذشت به روند خود در كمك به تأمین مالی اقتصاد ملی ادامه داد و افزون بر تأمین مالی بلندمدت، با همكاری مقام ناظر بازار پول مقدمات بهره گیری از پتانسیل این بورس برای تأمین مالی كوتاه مدت بنگاه های اقتصادی را هم فراهم آورد.