چگونه شكایت های سفر را پیگیری كنید

به گزارش مدیرسا به رغم تاكید وزارتخانه های گردشگری و راه برای استرداد وجوه كنسلی سفرها، همچنان برخی شركت های هواپیمایی و ریلی، هتل ها و آژانس های هوایی و مسافرتی، متعهدانه نسبت به این دستورالعمل ها رفتار نكرده و این مبالغ را یا برنگردانده اند و یا از مردم بابت كنسلی سفر در دوران كرونا جریمه گرفته اند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش های كمیته های رسیدگی به شكایت های گردشگری، بیشترین موارد شكایتی مربوط به ایرلاین ها بوده كه یا تا كنون هزینه ای را عودت نداده و یا بازپرداخت كنسلی ها را به پس از تعطیلات نوروز موكول كرده اند. همینطور برخی دفاتر خدمات مسافرتی و هتل ها با وجود بخشنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبادرت به كسر جریمه از مسافر كرده اند. در بخش فروش آنلاین و پاسخگو نبودن این شركت ها در مقابل استرداد بلیت و خدمات سفر هم شكایت های زیادی ثبت شده است.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی كه پیشتر بخشنامه ای در مورد لغو سفرها صادر كرده و از تاسیسات گردشگری (دفاتر خدمات مسافرتی، هتل ها و… ) خواسته كه بدون كسر جریمه، این هزینه ها را به مردم بازگردانند، از راه شماره تماس ۰۹۶۲۹ برای پیگیری شكایت های مربوط به بدتعهدی تاسیسات گردشگری در دسترس می باشد.
برای پیگیر تخلفات شركت های هواپیمایی و آژانس های هوایی هم می توان به سامانه حقوق مسافر سازمان هواپیمایی به آدرس https: //www.cao.ir/web/suggestions/passenger-rights مراجعه نمود.
شركت قطارهای مسافری رجا هم در اطلاعیه ای اعلام نموده كه مسافران از راه شماره تلفن های ۱۵۳۹ و ۵۱۴۹- ۰۲۱ می توانند نسبت به استرداد اقدام نموده و وجه بلیت خویش را حداكثر ظرف ۴۸ ساعت دریافت نمایند.
متقاضیان استرداد بلیت قطار باید «شماره سریال بلیت صادره»، «شماره تلفن همراه» (موبایلی) كه هنگام خرید بلیت ثبت كرده اند همینطور «شماره كارت بانكی» یكی از افرادی را كه بلیت به نام ایشان صادر گردیده است برای تطبیق و استرداد وجه اعلام كنند.
شكایت های مربوط به اتوبوس های بین شهری و تخلفات راننده ها هم از راه سامانه راهداری و حمل و نقل جاده ای http: //rmto.ir/Pages/inspection.aspx، قابل ثبت و پیگیری است.
همچنین شماره تماس تعزیرات حكومتی برای رسیدگی به تخلفات اقتصادی افراد و واحدهای غیرصنفی شامل شركت های تولیدی و خدماتی (دولتی و غیردولتی)، ۱۳۸ است.
سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان نیز از طریق شماره تلفن ۱۲۴ به مبحث تخلفات این تاسیسات رسیدگی می كند.