اخطار رئیس جامعه هتلداران: موج بزرگ بیكاری در راهست

به گزارش مدیرسا رئیس جامعه هتلداران ایران اظهار داشت: اگر چاره ای اندیشیده نشود، موج بزرگی از بیكاری در گردشگری راه می افتد.
جمشید حمزه زاده در گفتوگو با ایسنا به موضوغ جلسه بررسی مشكلات صنعت توریسم با حضور اسحاق جهانگیری ـ معاون اول رئیس جمهور ـ، علی اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشری و صنایع دستی ـ، همتی ـ رئیس بانك مركزی ـ اشاره نمود و به استناد این آمار كه ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در گردشگری شاغل هستند، اضافه كرد: در صورت چاره جویی نكردن، با بیكاری گسترده مواجه خواهیم شد، پیشنهاد شد به جای تعدیل گسترده نیروی انسانی و استفاده آنها از حق بیمه بیكاری (به دلیل پیشگیری از آثار روانی و منفی مترتب بر آن) بیمه بیكاری در زمان اشتغال و در چارچوب حقوق، توسط دولت پرداخت گردد.
وی همینطور از معاون اول رئیس جمهور خواست هتلها را از پرداخت حق بیمه كاركنان در طول مدت بحران، معاف كند و بخشودگی كامل حامل های انرژی تا آخر سال جاری درنظر بگیرد.
هتلداران خسارت تحمیل شده از شیوع كرونا و كنسلی سفرها در ماه های اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ را حدود ۳ هزار میلیارد تومان برآورد كرده اند، اما طبق اظهارات رئیس جامعه هتلداران ایران ـ فقط ۲۰۰ میلیارد تومان این مبلغ مربوط به كنسلی ها بوده است.
حمزه زاده در اینباره اظهار داشت: ضررهای دیگر ناشی از تعطیلی بیشتر از ۸۰ درصد هتل ها و مراكز اقامتی و كاهش ضریب اشغال هتلهای فعال به كمتر از ۳ درصد است. با این حساب هتل ها در اسفند ۹۸ حدود یك هزار میلیارد و در فروردین ماه ۹۹، حدود دو هزار میلیارد تومان ضرر دیده اند.
رئیس جامعه هتلداران ایران همینطور درخواست نمود در جزئیات بسته حمایتی در دوره كرونا، تجدید نظر شود و در این رابطه اظهار نمود: تسهیلات ۱۲ درصدی اعلام شده چندان تاثیری بر حل مشكلات مراكز اقامتی ندارد، در جلسه مذكور پیشنهاد شد تسهیلات ارزان قیمت با بهره كمتر و دوره تنفس یكساله (حداقل پنج ساله) و بدون دردسر های بانكی پرداخت گردد. همینطور درخواست شد اعمال معافیت های صد در صدی مالیاتی برای طول یك سال درنظر گرفته شود.
وی افزود: معافیت های اعلام شده برای دوره ی كرونا فاقد هرگونه اثر است؛ چون كه هتل ها عملا در این دوره تعطیل هستند و اعلام معافیت برای آنها، كاربردی ندارد و لطفی نشده است.
حمزه زاده با تكرار پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی درخواست نمود كه برای سفرهای داخلی كاركنان دولت در پسا كرونا، تسهیلاتی اختصاص داده و حداقل دو دوره تعطیلات برای مردم درنظر گرفته شود.
عبدالناصر همتی ـ رئیس كل بانك مركزی ـ بعد از جلسه ای كه با فعالان گردشگری داشت، در توئیتر نوشت: «انصافاً هتل ها، مراكز گردشگری، صنایع دستی و دفاتر مسافرتی، اوج فعالیت و بهره برداری از سرمایه گذاری و تداركاتشان ایام عید است كه كلاً متوقف شدند. در مورد تعویق اقساط تسهیلاتشان و هم دوره تنفس تسهیلات جدیدی كه برای پیشگیری از صدمه بیشتر و حفظ اشتغالشان مقرر است بگیرند، پیشنهاداتی داشتند كه قابل توجه بود.
این نكته را تاكید كردم مهمترین لطمه و صدمه این ویروس گرفتن جان خیلی از هموطنان است كه آثار اقتصادی در مقایسه با آن ضایعه تأسف بار اهمیت بسیار كمتری دارد. البته آثار مالی و اقتصادی آن هم مهم می باشد ولی با عنایت به مشكلات جدی بودجه ای دولت به خاطر فشار تحریم ها اینكه فكر نماییم همه صدمه های وارده قابل جبران باشد مقدور نیست، ولی این اطمینان را دادم كه نظام بانكی حداكثر همراهی و كمك را به فعالان گردشگری خواهد كرد؛ چونكه رونق گیری فعالیت این بخش از خدمات، منوط به برگشت شرایط كاملاً عادی از نظر ریشه كنی ویروس می باشد. »