نامه سرگشاده شورای جهانی سفر به دولت ها فوری اقدام كنید خطر نابودی ۵۰ میلیون شغل

به گزارش مدیرسا شورای جهانی سفر و گردشگری با بیان این اخطار كه اقتصاد جهانی با تهدید حیاتی روبه رو است، در نامه ای سرگشاده از رهبران جهان، دولت ها و حكومت ها خواست برای نجات ۵۰ میلیون شغل كه در خطر نابودی قرار گفته است، اقدام عاجل و فوری انجام دهند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، در نامه سرگشاده «گلوریا گوارا» ـ رئیس شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) ـ آمده است: «هیچكس نمی تواند انكار كند ما الان در یك وضعیت ناشناخته قرار داریم، همه گیری ویروس كرونا به این مفهوم است كه دنیا با یك تهدید در جبهه های گوناگونی كه توقع آن در شرایط صلح نمی رفت، روبه رو شده است. بخش سفر و گردشگری هم به صورت خاصی با این تهدید روبه رو است. پیشبینی می نماییم حدود ۵۰ میلیون شغل در سرتاسر دنیا در خطر و ریسك قرار گرفته است. بی پرده بگوییم بخش سفر و گردشگری در مبارزه ای برای بقای خود درگیر است.
گردشگری استقامت اقتصادهای سراسر دنیا است، برآورده كننده نقدینگی لازم و سرمایه گذاری خارجی، تولیدكننده كار و فعال كننده بخش های مختلف اقتصادی می باشد. آمارهای شورای جهانی سفر و گردشگری نشان دهنده این است كه گردشگری ۱۰.۴ درصد رشد ناخالص ملی در جهان را دربرگرفته و ۳۲۰ میلیون نفر شغل بوجود می آورد و مسؤول ایجاد یك از هر پنج شغل جدید است و برای هشت سال متوالی، در رشد اقتصادی جهانی گوی سبقت را از سایرین ربوده است.
بدون سفر و گردشگری، اقتصادهای جهانی با تهدید حیاتی روبه رو هستند.
برای مقابله با چنین تهدیدی، شورای جهانی سفر و گردشگری كه نمایندگی سفر و گردشگری بخش خصوصی جهان را به عهده دارد، از تمام دولت ها و حكومت ها تقاضا دارد به ادامه بقای این بخش عاجلانه كمك كنند.
ما با بحرانی شغلی مواجهیم، نه آینده، بلكه همین حالا. هرگونه تعللی به قیمت از دست رفتن میلیون ها شغل منجر خواهد شد و ضرر جهانی غیرقابل تصوری به همراه خواهد داشت.
الان هنگام عمل است. ما سه تدبیر حیاتی را پیشنهاد می نماییم كه در كنار جبران خسران سرمایه می تواند حیات میلیون ها انسان كه وابسته به صنعت سفر و گردشگری هستند را نجات دهد تا بتوانند امرار معاش كنند و رفاه نسبی در هفته ها و ماه های پر فراز و نشیب پیش رو داشته باشند:
۱. برای حفظ درآمد مالی در شرایط سخت اقتصادی میلیون ها شاغل در این صنعت، باید كمك مالی شود.
۲. دولت ها باید وام های فوری و نامحدود بدون بهره را برای شركت های سفر و گردشگری اختصاص دهند تا میلیون ها شركت بازرگانی كوچك و متوسط را از متلاشی شدن و نابودی نجات داد.
۳. تمام مالیات های دولتی، بدهی ها و معوقات مالی باید از روی بخش گردشگری بلافاصله و حداقل تا دوازده ماه آینده برداشته شود.
شركت های گردشگری، تلاش خود برای حفظ نیروی انسانی به كار بگیرند. با كمك یكدیگر و این تدابیر می توان این بخش را كه در ورطه نابودی قرار گرفته است نجات دهیم.
ما از كل جهان تقاضا داریم تا اقدام عاجل و فوری انجام دهد تا این بحران جهانی سلامت به یك فاجعه اقتصادی سراسری تبدیل نشود. اقدام نكردن در شرایط كنونی یك انتخاب و عمل نیست. ما عاجزانه از هر دولت و حكومتی تقاضا داریم تا الان اقدامات جدی و قاطعانه به عمل آورد تا بخش سفر و گردشگری كه امرار معاش ۳۲۰ میلیون انسان به آن وابسته است، حفظ و نگهبانی كند.»
سازمان جهانی گردشگری هم چندی قبل با انتشار گزارشی پیش بینی نمود این صنعت بر اثر بحران شیوع كرونا می تواند با كاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی سفر در سال ۲۰۲۰ و بازگشت آمار سفر به هفت سال پیش، مواجه شود. این سازمان زیان ویروس كرونا را به صنعت توریسم فعلا ۲۹۰ تا ۴۴۰ میلیارد دلار برآورد كرده است.
«زوراب پولولیكاشویلی» ـ رئیس سازمان جهانی گردشگری ـ هم گفته است: گردشگری یكی از بخش های اقتصادی می باشد كه بیشترین صدمه را از این ویروس دیده است.