معاون وزیر كار: اصلاح قانون بخش تعاون پس از ۹ سال هنوز تعیین تكلیف نشده است

به گزارش مدیرسا معاون وزیر کار اظهار داشت: باید اصلاح قانون بخش تعاون پس از ۹ سال تعیین تکلیف شود؛ لایحه این قانون پیش از دولت تدبیر و امید تهیه شده بود.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، محمدجعفر کبیری امروز در آئین افتتاح همزمان ۲۸۶ طرح تعاونی در سراسر کشور، گفت: این ۲۸۶ طرح با ۲، ۵۰۰ میلیارد تومان راه اندازی شد که اشتغالزایی ۸ هزار نفر را به دنبال خواهد داشت.
معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در دنیا بیش از ۳ میلیون تعاونی داریم که در این تعاونی ها ۲۸۶ میلیون نفر شاغل هستند و ۱۰ درصد اشتغال را در اختیار دارند؛ ۳۰۰ تعاونی برتر در دنیا گردش مالی ۲۱۰۰ میلیارد دلاری دارند.
وی با اعلان اینکه اقتصادهای برتر دنیا از ظرفیت تعاونی های موفق استفاده می نمایند، افزود: نخستین تعاونی برتر دنیا با ۸۹ میلیارد دلار، دومین تعاونی با ۶۳ میلیارد دلار و وسومین تعاونی با ۵۸ میلیارد دلار گردش مالی، در حال کار هستند.
کبیری اظهار داشت: در کشور ۹۴ هزار تعاونی فعال داریم که ۱.۷ میلیون نفر اشتغال دارند که ظرفیت مناسبی است. سهم بخش تعاون در حمل و نقل و شیلات و کشاورزی پیشگام است. بوسیله تعاونی ها می توانیم به تاب آوری، ایجاد اشتغال پایدار بوسیله جذب سرمایه خرد مردمی و توسعه پایدار برسیم. برای توسعه بخش تعاون باید چالش های این بخش را رفع نماییم.
وی اضافه کرد: فقر فرهنگ کار گروهی همچون چالش های بخش تعاون است که بوده ترویجی ۲۰ برابر افزایش یافت و بااینکه کم است اما جهش محسوب می شود؛ همین طور دستورالعملی برای تشکیل تعاونی های دانش آموزی پس از ۷ سال بین وزیر کار و وزیر آموزش و پرورش امضا و ابلاغ گردید. برای چالش کارآمدی در تعاونی ها با رویکرد شفافیت و توسعه توانایی ها و احیای اعتبار عمومی تعاونی ها، کار جدی نماییم.
معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: باید اصلاح قانون بخش تعاون پس از ۹ سال تعیین تکلیف شود؛ لایحه این قانون پیش از دولت تدبیر و امید تهیه شده بود.
وی اضافه کرد: توسعه شفافیت بوسیله ایجاد سامانه هوشمند و جامع بخش تعاون تسهیل شد که امیدواریم ماندگار باشد؛ اگر دیتاهای ما به بانک اطلاعاتی متصل نشود اصلاً نمی توان اکشن پلنی را تهیه نماییم.
کبیری اظهار داشت: بودجه ما برای بحث های حسابرسی ۵۰ میلون تومان بود اما هم اکنون به ۱۲ میلیارد تومان رسیده است که می توان تعاونی های مشکل دار را بهتر بررسی کرد.
وی اضافه کرد: مجامع الکترونیک تعاونی ها ابتدا در استان کرمان به صورت کامل اجرا و در شروع سال ۱۴۰۰ تمامی تعاون گران می توانند از این ظرفیت بهره ببرند.

منبع: