اوپک ۶۱ ساله شد

مدیرسا: سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) ۶۱ سال پیش در ۱۴ سپتامبر سال ۱۹۱۴ میلادی طی کنفرانسی در بغداد متولد شد.

به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت نفت، اوپک به افتخار تجلیل از تاریخ و میراث غنی و منحصر به فرد این سازمان در شصت و یکمین سالروز تاسیس این سازمان نائل آمده و این فرصتی برای تأمل در گذشته و نگاهی به آینده این نهاد بین المللی است.
۶۱ سال پیش و در کنفرانسی که طی روزهای ۱۰ تا ۱۴ سپتامبر سال ۱۹۶۰ میلادی در بغداد با حضور نمایندگان پنج کشور تولیدکننده نفت برگزار شد، اوپک پا به عرصه حیات گذاشت. فواد روحانی از ایران، طلعت الشیبانی از عراق، احمد سید عمر از کویت، عبدالله الطریقی از عربستان و خوان پابلو پرز آلفونزو از ونزوئلا نمایندگان این کشورها بودند.
محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک به مناسبت شصت و یکمین سالروز تاسیس این سازمان اظهار داشت: جهان از سال ۱۹۶۰ به طرز غیرقابل تصوری تغییر کرده است. چالش هایی که کشورهای عضو ما در سال ۱۹۶۰ با آن روبه رو بودند بسیار متفاوت از امروز بود.
وی افزود: با این وجود، در همه لحظه های متلاطم شصت و یک سال اخیر، تعهد اوپک به همکاری بین المللی، گفت و گو و انجام اقدام های مسئولانه همسو با منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت و اقتصاد جهانی بی وقفه بوده است.
دبیرکل اوپک اشاره کرد: در «روز اوپک» از وقفه خستگی ناپذیر نسل های مختلف سران دولت ها، وزیران، فرمانداران و دیگر کارشناسان بلندپایه خارج و داخل دبیرخانه، دبیران کل، مدیران و کارکنان حوزه های مرتبط که همه آنها نقش مهمی در موفقیت های این سازمان ایفا کرده اند، قدردانی می نماییم.
شصت و یک سال بعد از تأسیس اوپک، تمرکز این سازمان همچنان تعادل و ثبات بازار نفت می باشد و گفت و گو میان همه ذینفعان صنعت انرژی را خصوصاً بوسیله توافقنامه و منشور همکاری ترویج می دهد و در جستجوی یافتن راهکار هایی برای برخی از چالش های اصلی پیش روی بشر مانند آب و هوا، توسعه پایدار و کاهش فقر انرژی است.

منبع: