مقام مسئول ارشد بانكی: تنها بانکی هستیم که کفایت سرمایه مثبت ۱۰ درصد داریم

به گزارش مدیرسا مدیرعامل بانک مسکن اظهار داشت: در حالیکه برخی بانکها کفایت سرمایه منفی ۶۰ درصد دارند، تنها بانکی هستیم که این شاخص را به مثبت ۱۰ درصد رسانده ایم.

به گزارش مدیرسا به نقل از بانک مسکن، محمود شایان در تشریح عملکرد بانک، با اشاره به اینکه ما در کشور طی ۲۰ سال قبل بانکی را سراغ نداریم که کفایت سرمایه آن بالاتر از عدد ۱۰ باشد، اظهار داشت: در تلاش هستیم با اقداماتی که برنامه ریزی کرده ایم، کفایت سرمایه بانک مسکن را تا آخر سال به رقمی برسانیم که در سطح بین الملل بی سابقه باشد. در داخل کشور هم تنها یک یا دو بانک هستند که بالاترین میزان کفایت سرمایه را تا حدود ۳ یا ۴ درصد دارند اما در بانک مسکن این میزان به بالاتر از ۱۰ درصد رسیده است. این در شرایطی است که برخی بانکها حتی تا ۶۰ درصد هم در زمینه کفایت سرمایه منفی هستند.
شایان یکی دیگر از اقدامات مهم بانک مسکن را مسئله NPL عنوان نمود و اضافه کرد: امروز می توانیم این خبر خوب را بدهیم که خالص NPL بانک در ادامه روند نزولی خود بعد از کسر سود معوقه به ۶.۴ درصد تا آخر دیماه رسیده است.
وی افزود: کارهایی که امروز در بانک انجام شده همگی به صورت عملیاتی و طی یک روند رو به رشد انجام شده است. ما امروز شاهد می باشیم که ترازنامه اصلاح شده و به صورت عملیاتی زیان بانک کاهش پیدا کرده است.
عضو شورای هماهنگی بانکهای دولتی تصریح کرد: تا آخر سال گذشته ۵۰ هزار میلیاردریال از ترازنامه بانک اصلاح شده و این عدد کمی نیست. چونکه در طول ۱۰ سال قبل در بانک مسکن بی سابقه بوده است. این مسئله با هماهنگی دستگاههای مختلفی چون قوه قضاییه، بانک مرکزی، سپاه و برخی نهادهای نظارتی طی چند ماه صورت گرفت و نهایتا وقتی نفس راحتی کشیدیم که مجمع عمومی فوق العاده بانک که متشکل از ۷ وزیر است، این عملیات ما را تأیید کردند.
مدیر عامل بانک مسکن اضافه کرد: امروز بهترین موقعیت برای پیشرفت بانک مسکن فراهم شده چون که دولت تمام قد پای کار این بانک ایستاده است. امروز امکان ندارد چیزی را از مجموعه دولت بخواهیم و آنها دریغ کنند. باید از این فرصت خدمت رسانی و خدمت گذاری بهترین بهره را برده و به این نعمت الهی ببالیم.
وی در ادامه به افزایش سود عملیاتی بانک اشاره نمود و اظهار داشت: مطابق صورت های مالی حسابرسی شده، عملکرد عملیاتی بانک ناشی از مقایسه عمده درآمد عملیاتی یا همان درآمد تسهیلات، با عمده هزینه های عملیاتی یا همان هزینه سود پرداختی به سپرده مشتریان، مبلغ ۱۸ هزار میلیاردریال افزایش سود عملیاتی بانک در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ را نشان داده است بگونه ای که سود عملیاتی بانک در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۴۴ هزار میلیاردریال بوده و این سود در سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۶۲ هزار میلیاردریال افزایش پیدا کرده است.

منبع: