رییس انجمن انبوه سازان خوزستان مطرح كرد: انتقاد از افزایش دو تا سه برابری عوارض ساختمانی در اهواز

به گزارش مدیرسا خوزستان رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان از تصویب لایحه افزایش دو تا سه برابری عوارض ساختمانی توسط شورای اسلامی شهر اهواز انتقاد نمود.

فرشید پورحاجت در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: شورای شهر اهواز لایحه افزایش دو تا سه برابری عوارض شهرداری و عوارض ساختمانی را در روز یکشنبه هفته جاری بدون هیچ نشست و هم اندیشی با فعالان حوزه مسکن به تصویب رساند و جزو لوایح بودجه و عوارضی سال آینده قرار داد.

وی اضافه کرد: ما بعنوان فعالان بخش خصوصی با توسعه شهر اهواز کاملا موافق هستیم اما توسعه اهواز باید به صورت مدیریت شده باشد و برای این توسعه باید درآمدهای پایدار تعریف شود نه این که به فعالان بخش خصوصی به دید قلک برای ناکارآمدی شهری نگاه شود.

رییس انجمن انبوه سازان مسکن خوزستان اظهار داشت: از این مورد بسیار متاسف هستم که در روز یکشنبه در صحن شورای شهر اهواز، رئیس این شورا اعلام می کند که بخش خصوصی، انبوه سازان و سرمایه گذاران این حوزه باید پرداخت این هزینه های شهری را قبول کنند. این در شرایطی است که تابحال هم روال به همین صورت بوده و این هزینه ها بر دوش بخش خصوصی بوده است و این بخش خصوصی بوده که ۷۰ درصد از هزینه های درآمدهای شهری را تأمین و پرداخت می کرد.

پورحاجت اظهار داشت: این که تمام هزینه های مشکلات شهری و بی برنامگی در برنامه های شهری از بخش خصوصی استان خوزستان، آن هم بخش خصوصی واقعی و نه دولتی دریافت شود، اشتباهی کاملا استراتژیک است و پیشبینی بنده این است که فرار سرمایه را در این عرصه به وجود می آورد و سرمایه گذاری بخش خصوصی در عرصه تولید و عرضه مسکن به شدت به مخاطره افتاده است.

وی افزود: شورای شهر اهواز بدون توجه به شرایط سخت حاکم بر این بخش، عملا سبب این می شود که بخش خصوصی در شهر اهواز سرمایه گذاری نکند. این مسیری که شورای شهر اهواز در پیش گرفته است در گذشته هم اجرا شده بود که کاملا برنامه ای ناموفق بود و با عنایت به این وضعیت روزهای سختی را برای حوزه بخش خصوصی مسکن استان در سال آینده متصور هستیم.

رییس انجمن انبوه سازان مسکن خوزستان خاطرنشان کرد: شورای شهر اهواز باید قبول کند که بخش مسکن، بخشی کاملا اقتصادی می باشد و باید متوجه این مورد باشند که بخش مسکن از اقتصاد کلان تبعیت می کند و تورم و شاخصهای اقتصادی در بخش مسکن بگونه ای که شورای شهر اهواز در نظر گرفته است، نیست.

پورحاجت اضافه کرد: این که شورای شهر اهواز یک شبه عوارض شهرداری برخی مناطق اهواز را ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش دهد و فشار را بر روی سازندگان و مردم این مناطق بگذارد‏، آن هم در مناطقی که به اصول و قواعد پایبند هستند و سهم خویش را در شهروندی رعایت می کنند، هزینه های حاصل شده را برای مناطقی که متاسفانه کم برخوردار می باشند صرف کند، در هیچ عرف و قانون حقوقی نوشته نشده است.

وی با اشاره به اینکه شورای شهر اهواز باید رعایت عدالت را در تنظیم بودجه داشته باشد، اظهار داشت: وقتی می گوییم توزیع ثروت باید عادلانه باشد به این معنا نیست که از مناطق برخوردار گرفته و به دیگر مناطق داده شود بلکه توزیع ثروت عادلانه این است که این مورد به صورت مدیریت شده صورت بگیرد.

رییس انجمن انبوه سازان مسکن خوزستان اظهار داشت: این مورد که یک طرف شهر را با چند برابر کردن عوارض شهرداری تحت فشار قرار بدیم تا سمت دیگر را درست نماییم، کار درستی نیست و برای مناطقی که مشکل دارند باید برنامه مدیریتی وجود داشته باشد و نهادهای حمایتی، دولت و دستگاههای بالادستی به آن کمک کنند.

پورحاجت افزود: افزایش عوارض شهرداری و پروانه ساخت بدون شک بر روی قیمت مسکن تأثیر خواهد گذاشت و سبب افزایش قیمت آن خواهد شد و شرایط بسیار سختی را برای سایر حوزه های بخش مسکن بوجود می آورد.

وی اظهار داشت: افزایش عوارض شهرداری و پروانه ساخت مانند یک دماسنج است و با افزایش آن بطور قطع تمامی سطوح هم تحت تأثیر قرار می گیرند. این مورد نه تنها سبب ایجاد رکود می شود بلکه سبب تورم در حوزه مسکن خواهد شد.

رییس انجمن انبوه سازان مسکن خوزستان بیان نمود: بطور قطع در سال آینده تورم و افزایش قیمت مسکن را داریم و بنیانگزار این افزایش قیمت، شورای شهر اهواز است.

منبع: