گزارش مدیرسا؛ نگرانی باغداران رودسری از نابسامانی بازار مرکبات

مدیرسا: وضعیت نابسامان بازار مرکبات و قیمت پایین محصولات تولید شده سبب نگرانی باغداران رودسری برای فروش محصولاتشان شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها – خدیجه جعفرپور: باغداران رودسری این روزها مشغول برداشت محصول هستند و امیدوار به این که بتوانند امسال با سود بهتری این میوه ها را به دست مردم برسانند، اما وقتی پای درد دلشان می نشینی از نرخها ناراضی هستند.
یکی از آنها از قیمت پرتغال کیلویی ۳ هزار تومان ناراحت است و دیگری از قیمت بالای انواع کود و سموم می گوید، همه باهم یک صدا مرا مخاطب صحبت هایشان قرار می دهند و می گویند؛ بهتر نیست وزارت کشاورزی محصول ما را بخرد و صادر کند تا ما هم بتوانیم از این کار سود منطقی داشته باشیم؟
دیگری می گوید: پرتغال یک زمانی خوب بود و قیمت مناسبی داشت اما حالا باتوجه به بالا رفتن قیمت کود و سموم، دیگر صرفه اقتصادی برای باغدار ندارد.

باغداری با بالا رفتن قیمت کود و سموم صرفه اقتصادی ندارد
برجی یکی از باغداران منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: یک هکتار باغ مرکبات ۳۰ تن پرتغال می دهد که حدود ۲۰۰ میلیون تومان قیمتش می شود، باغدار باید در تمام طول سال سم و کود که بسیار گران شده را خریداری، آب مورد نیاز باغ را تامین و مزد کارگران را نیز پرداخت کند در صورتیکه می بیند همسایه اش در روستا با هزینه تمام شده و زمانی بسیار کمتر از روند تولید محصول پرتغال و نارنگی سود بیشتری از کاشت برنج عایدش می شود.
وی با اشاره زمان نگهداری پرتقال و نارنگی ادامه می دهد: اگر به بعد عید هم برسد قسمتی از این میوه ها خراب می شود.
برجی اضافه می کند: می توان گفت پرتغال برداشت شده در برج هشت در سه ماه بعد ۵۰ درصد پوسیدگی خواهد داشت که این عین ضرر است، در صورتیکه برنج را به آسانی می شود یک سال نگه داشت و به قیمت مناسب تر و بالاتر فروخت.
وی ادامه می دهد: دولت باید با بیان کف قیمت خرید از باغدار و راه اندازی یا فعال سازی مکان هایی مانند تعاونی های روستایی برای خرید از باغدار، بازار را رقابتی کند تا باغدار بتواند با تکیه به آن کف قیمتی که مطمئن است دولت از او می خرد با واسطه ها و دلالان معامله کند و از این طریق هم سود بیشتری ببرد هم این که به فکر تغییر کشت نیفتد.
برابری قیمت امسال مرکبات با سال قبل اجحاف در حق باغداران است
خانیان یکی از تولید کنندگان مرکبات در گفتگو با خبرنگار مهر با تکیه بر این که مسئولان باید بدنبال فروش محصول کشاورز باشند، اظهار داشت: متأسفانه با شروع فصل پاییز محصول باغی برای هیچکس ارزش ندارد و محصولات باغداران با قیمت واقعی خریداری نمی گردد.
این باغدار افزود: وقتی عید می شود این محصولات به دست دلالان افتاده و با قیمت های بالا بین مصرف کنندگان به فروش می رسد در صورتیکه باغداران هزینه بالایی برای تولید این محصولات کردند.

رودسر قطب تولید مرکبات گیلان
علی اکبر کردی مدیر جهاد کشاورزی رودسر در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به برداشت ۸۰ درصدی مرکبات از باغات این شهرستان، اظهار داشت: رودسر قطب نخست مرکبات در استان گیلان است.
کردی با اشاره به اینکه برداشت مرکبات هر ساله از اوایل آبان در شهرستان رودسر شروع و تا اواخر بهمن ادامه دارد، اظهار داشت: شهرستان رودسر با ۵ هزار و ۴۰۰ هکتار باغ مرکبات رتبه نخست تولید مرکبات در استان گیلان را دارد.
وی ضمن اشاره به برداشت ۸۰ درصدی مرکبات از باغات شهرستان رودسر، اضافه کرد: در این شهرستان ۸ هزار و ۷۰۰ بهره بردار و تولید کننده مرکبات نیز فعالیت می نمایند.
کردی بیان کرد: تا حالا ۸۸ هزار تن محصول به ارزش ۲۲۰ میلیارد تومان برداشت شده است.
وی افزود: رودسر سالیانه ۱۱۰ هزار تن تولید محصول مرکبات با ارزش اقتصادی ۲۷۵ میلیارد تومان دارد.
مدیر جهاد کشاورزی رودسر اشاره کرد: شهرستان رودسر دارای دو واحد کارخانه افشره رحیم آباد و چابکسر است که تا حالا حدود ۶۵۰۰ تن پرتغال از باغداران منطقه خرید کردند که پیش بینی می شود این دو واحد تا خردادماه نزدیک به ۲۰ هزار تن مرکبات خرید کنند.

منبع: