آرزویی که برآورده شد

مدیرسا: مدیرسا: بر اساس گزارش ها بیشترین حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی رخ می دهد و اینطور حادثه ها رتبه نخست تعداد فوت شدگان حادثه حین کار را دارد. با ابلاغ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی در ایام اخیر، زمینه بهره مندی کارگران ساختمانی از پوشش بیمه فراهم گشته است.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، کلیات طرح بیمه کارگران ساختمانی خردادماه سال ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی با قید دو فوریت به تصویب رسید. طرح بیمه کارگران ساختمانی طرحی بود که درباب تغییرات ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی در خصوص تغییر وضعیت منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی به مجلس ارائه شد. البته کلیات طرح آن زمان به علت برخی ایرادات و نقصها به کمیسیون اجتماعی برگشت اما کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی رسیدگی به طرح مذکور را به جهت مطالبه کارگران ساختمانی پیگیری می کرد.

اواخر سال قبل مدیرکل نام نویسی و حساب های انفرادی سازمان تامین اجتماعی از دستور کار مجلس درباب اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی آگاهی داد و اظهار داشت: با تصویب این طرح در سال ۱۴۰۱ گامی اصولی برای توسعه خدمات تامین اجتماعی به کارگران ساختمانی برداشته خواهد شد.

وی آن زمان اعلام نمود که در دی ماه ۱۴۰۰سازمان تامین اجتماعی بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان کسری منابع “حق بیمه سهم کارفرمایی” داشت که محل تامین اعتبار مربوطه مشخص نبود و بنابراین اصلاح ماده ۵ قانون کارگران ساختمانی در دستور کار قرار گرفت تا از این طریق بتوان تمام بیمه شدگان را تحت پوشش قرار داد.
بر طبق گزارش ها حوادث ساختمانی رتبه نخست تعداد فوت شدگان حادثه حین کار را دارد و حوادث این بخش باید کنترل شود. بر همین مبنا اکبر شوکت – رییس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی نیز با اشاره به اینکه ۵۰ درصد حوادث کشور مربوط به کارگران ساختمانی است، لزوم پیگیری جدی موضوع بیمه کارگران ساختمانی را مورد تاکید قرار داد.

آبان ماه امسال سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از اصلاح ماده ۵ قانون بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی آگاهی داد و اظهار داشت که این مساله پس از مدت ها به تصویب رسید. مدتی بعد رییس کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام نمود که با تصویب و اختصاص اعتبارات مصوب مجلس توسط دولت تا پایان بودجه امسال حدود ۷۰ درصد کارگران ساختمانی پشت نوبت بیمه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند و ۳۰ درصد مابقی نیز سال آینده بیمه می شوند.

به گفته وی برمبنای ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی، سازمان تامین اجتماعی با دریافت ۷ درصد حق بیمه سهم بیمه شده و ۱۵ درصد مجموع عوارض صدور پروانه ساختمانی نسبت به ادامه بیمه کارگران ساختمانی اقدام می کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس علت تصویب این قانون را جلوگیری از وارد آمدن ضرر و زیان به پیمانکاران دانست و اظهار داشت: کارگرانی که پشت نوبت هستند به اندازه مقدار اعتباری که تزریق می شود از بیمه برخوردار خواهند شد.

ششم آذرماه امسال نمایندگان مجلس گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی را بعد از بررسی به تصویب رساندند و جهت تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال کردند. آنها سازمان تامین اجتماعی را مکلف کردند کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم در امر راه اندازی یا افزایش زیربنای ساختمان، تجدیدبنا، تعمیرات اساسی یا تخریب آنها را بیمه کند اما با وارد آمدن ایراد شورای نگهبان به این طرح و بازگشت آن به مجلس، کمیسیون اجتماعی در جلسه ای با حضور هادی طحان نظیف، سخنگو و نماینده شورای نگهبان ایراد را برطرف کرد و در نهایت پنجم بهمن ماه در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی، نمایندگان مجلس این طرح را جهت تامین نظر شورای نگهبان با افزودن یک تبصره به آن اصلاح کردند.

هادی ساداتی – نایب رییس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به اصلاح ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی اظهار داشت: به علت آنکه منابع درآمدی سازمان تامین برمبنای قانون مصوب سال ۱۳۹۵ برای پوشش بیمه همه کارگران ساختمانی کفایت نمی کرد، درخواست کردیم که اصلاحیه طرح به مجلس ارسال شود. متاسفانه عدم کفاف هزینه های سازمان موجب شد تا یکطرفه آمار کارگران ساختمانی بیمه پرداز کاهش پیدا کند بدین جهت اصلاحیه ماده ۵ طرح را مطرح کردیم.

وی افزود: کلیات طرح دو سال قبل در مجلس تصویب شده بود ولی در مورد جزییات آن اجماع وجود نداشت اما پس از مدتهای بسیار در نهایت با رفع ایرادات شورای نگهبان به تصویب رسید و خوشبختانه طی روزهای اخیر از طرف رییس مجلس ابلاغ گردید.

نایب رییس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی درباره ی آمار کارگران ساختمانی در انتظار بیمه اظهار داشت: در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تعداد کارگران ساختمانی بیمه پرداز ۸۴۰ هزار نفر بود که حالا زیر ۶۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند.

ساداتی در پاسخ به این پرسش که با اجرای این طرح تا چه اندازه مشکل بیمه کارگران ساختمانی برطرف می شود؟ اظهار داشت: بااینکه سازمان تامین اجتماعی اعلام می کند که همه کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند اما باید دید چه میزان به تعهدات عمل می شود.

نایب رییس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی اظهار امیدواری کرد: منابع و مصارف سازمان در بحث بیمه کارگران ساختمانی در این حوزه لحاظ شود تا شاهد قانون گریزی نباشیم و کارگران ساختمانی از این حق قانونی بهره مند شده و تحت پوشش قرار بگیرند.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، برمبنای آمارها نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور وجود دارد که کمتر از ۶۰۰ هزار نفر مشمول بیمه پردازی هستند و ۶۵۰ هزار کارگر ساختمانی در صف بیمه تامین اجتماعی قرار دارند. طی روزهای گذشته اصلاح ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی از طرف رییس مجلس به رییس جمهور ابلاغ گردید تا ضمن تامین منابع و اعتبارات لازم برای بیمه، آرزوی دیرینه کارگران ساختمانی که سالها برای بهره مندی از پوشش بیمه تامین اجتماعی انتظار کشیده بودند، برآورده شود.

منبع: