به گزارش مدیرسا، پروژه اتصال ۱۰ نیروگاه حرارتی کشور به خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی برای حذف سوخت رسانی تانکری و کاهش هزینه های انتقال سوخت در دستور کار است.
به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت نیرو، عملیات اجرایی اتصال نیروگاه علی آباد گلستان به شبکه خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی شروع شد. این پروژه از راه خط لوله هشت اینچ نفت گاز به طول سه هزار و ۲۰۰ متر به فشارشکن علی آباد و از راه آن به خط لوله ۱۰ اینچ حمل فرآورده های نفتی علی آباد- شاهرود متصل می شود. این پروژه بعد از اتصال نیروگاه شهید سلیمی نکا به شبکه خطوط انتقال فرآورده های نفتی در سال گذشته، گام دوم اجرای برنامه اتصال ۱۱ نیروگاه بزرگ کشور به شبکه خطوط لوله سراسری انتقال فرآورده به حساب می آید که مزیت های مهمی شامل جلوگیری از قاچاق سوخت، کاهش ریسک خطرات جاده ای و جلوگیری از آلودگی محیط زیست ناشی از فعالیت کامیون های نفتکش، کاهش هزینه های صنعت نفت برای انتقال سوخت به نیروگاه و مهم تر از همه ایجاد مطمئن ترین راه ممکن برای انتقال مواد نفتی یعنی شبکه خطوط لوله را در بر دارد. سوخت اصلی نیروگاه های کشور گاز طبیعی است، اما در حالی که در تأمین سوخت گاز برای بخش نیروگاهی، محدودیت هایی ایجاد شود، مجبور به استفاده از سوخت مایع بعنوان سوخت جایگزین خواهیم بود. بدون شک اتصال نیروگاه ها به شبکه سراسری خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی یک برنامه راهبردی و مؤثر است که با حذف سوخت رسانی تانکری و جایگزینی آن با انتقال فرآورده های نفتی از راه خطوط لوله، علاوه بر پایداری در سوخت رسانی به نیروگاه ها در فصول سرد سال، کاهش هزینه های انتقال سوخت، کاهش احتمال دریافت سوخت آلوده، کاهش آثار زیست محیطی تردد تانکرهای سوخت رسانی و کاهش ترافیک جاده ای را شاهد خواهیم بود. پیش ازاین ۲۷ نیروگاه به خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی متصل شده است و با اتصال نیروگاه نکا به خطوط لوله فرآورده های نفتی در سال گذشته، الان ۱۰ نیروگاه سرو چادرملو یزد، تابان، خرم آباد، علی آباد، سیرجان، شریعتی، کاشان، شهید بهشتی لوشان، ای سین و هنگام در راه اتصال به خطوط یاد شده هستند. در واقع با اتصال همه این ۱۱ نیروگاه به شبکه سراسری خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی، از جابه جایی سالانه بالغ بر ۱.۵ میلیارد لیتر فرآورده نفتی با تانکرهای جاده پیما جلوگیری خواهد شد و تردد صدها تانکر از جاده های برون شهری کشور حذف خواهد شد. حذف تردد تانکرها، ضمن کاهش ترافیک برون شهری، از صدمات احتمالی تردد این تعداد تانکر که شامل تصادفات احتمالی است، جلوگیری خواهد شد و در مصرف گازوئیلی که برای سوخت این تانکرها استفاده می شود صرفه جویی شده که این صرفه جویی هم آثار مثبت اقتصادی به دنبال دارد و هم آثار مثبت زیست محیطی به همراه خواهد داشت. یکی از مسائلی که نیروگاه ها در بحث سوخت رسانی زمستانی با آن مواجه اند، پایداری سرمای هوا و شرایط نامناسب آب وهوایی در زمستان است که در بعضی اوقات، تردد تانکرهای سوخت رسان را با اختلال مواجه کرده و در سالهای گذشته، شاهد بوده ایم گاهی با نرسیدن بموقع تانکرهای سوخت رسان ناشی از برفی شدن جاده های منتهی به نیروگاه، سوخت مایع بموقع برای تولید برق نرسیده است. با اتصال کامل نیروگاه ها بخصوص نیروگاه هایی که در استانهای شمالی واقع شده اند به شبکه خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی، این چالش به صورت کامل برطرف خواهد شد.