افزایش ۳۴ درصدی آسفالت راه های روستایی کشور در دولت سیزدهم

به گزارش مدیرسا، معاون ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی راهداری اظهار داشت: از آغاز دولت سیزدهم، هفت هزار و ۱۱۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت و افزایش عملکرد ۳۴ درصدی نسبت به دولت پیشین رقم خورده است.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ضمن اشاره به سیمای ساخت راه های روستایی در دولت سیزدهم، اظهار داشت: بر مبنای نتایج آخرین سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار ایران، ۹۷ هزار و ۵۳۸ روستا در کشور وجود دارد که از این تعداد ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا بالای ۲۰ خانوار ساکن هستند.
به گفته وی، در شروع عمر کاری دولت سیزدهم هفت هزار و ۲۲۲ روستا فاقد دسترسی کامل آسفالته به شبکه راه های کشور به طول ۳۱ هزار و ۸۰۸ کیلومتر و شاخص برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور ۸۱.۷ درصد بوده است.
این مقام مسئول از آسفالت هفت هزار و ۱۱۰ کیلومتر از طریق های روستایی از آغاز عمر کاری دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری با صرف اعتبار ۳۵.۴ هزار میلیارد تومان و افزایش عملکرد ۳۴ درصدی در این عرصه در مقایسه با دولت پیشین اطلاع داد. بر مبنای سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مجموع شبکه راه های روستایی کشور به طول ۲۰۲ هزار و ۸۳۷ کیلومتر شامل ۱۱۶ هزار و ۴۳۱ کیلومتر راه آسفالته، ۲۰ هزار و ۸۸۶ کیلومتر راه شوسه و ۶۵ هزار و ۵۲۰ کیلومتر راه خاکی است.
وی ضمن اشاره به اینکه الان ۲ هزار و ۵۰ پروژه روستایی به طول هشت هزار و ۹۹۵ کیلومتر با قرارداد ۶۲ هزار میلیارد در حال اجرا می باشد، اظهار داشت: در هدفگذاری سال جاری، ساخت، بهسازی و آسفالت سه هزار کیلومتر راه روستایی برنامه ریزی شده است.
معاون ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار امیدواری کرد با عنایت به بهره گیری از ظرفیت مشارکت های مردمی در تکمیل راه های روستایی بالای ۲۰ خانوار کشور، تأمین سهمیه قیر ساخت راه های روستایی باعث تحقق هدف و افزایش عملکرد امسال شود. در دولت سیزدهم روکش آسفالت ۱۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر از طریق های فرعی روستایی با صرف اعتبار ۲۳ هزار میلیارد تومان با هدف تسهیل در تردد و حمل و نقل ایمن در کشور اجرایی شده است.
وی ضمن اشاره به این که یک هزار کیلومتر از طریق های فرعی کشور احتیاج به بهسازی دارد، اضافه کرد: نزدیک به هفت هزار کیلومتر هم به بهسازی و روکش آسفالت گرم و ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر به آسفالت حفاظتی نیاز دارند.
معاون ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: همینطور هفت هزار کیلومتر از شبکه راه های روستایی احتیاج به بهسازی داشته، ۱۹ هزار کیلومتر به بهسازی و روکش آسفالت گرم و ۳۳ هزار کیلومتر به آسفالت حفاظتی نیاز دارند.
مقبلی ضمن اشاره به تخریب سطح رویه نزدیک به ۵۵ درصد راه های فرعی و روستایی کشور به علت عبور بارهای معدنی، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۳۵۰ میلیارد تومان سوی شرکت ها و بهره برداران معادن به منظور ترمیم خسارات وارد آمده به سطح رویه راه ها هزینه شده است.
این مقام مسئول به نیاز سالیانه حداقل ۲۲ هزار میلیارد تومانی برای نگهداری راه های فرعی و روستایی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سال ۱۴۰۲ با اجرای هفت میلیون تن آسفالت در حوزه روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی، عملکرد کم نظیری را طی چند سال قبل رقم زد. در حالی مجموع قیر تخصیص داده شده برای نگهداری راه های فرعی و روستایی کشور طی سال قبل ۸۷ هزار تُن بود که سالیانه به تأمین ۲۴۰ هزار تُن قیر نیاز داریم.

منبع: