معاون سازمان راهداری خبر داد: محاصره شدن ۱۳۰ روستا، یك شهر و ۳ محور شریانی در سیل دیشب

به گزارش مدیرسا معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از محاصره شدن ۱۳۰ روستا، یك شهر و سه محور شریانی در استان های جنوبی كشور بر اثر بارش باران و سیل دیشب آگاهی داد و اظهار داشت: پرسنل سازمان راهداری از ساعات اولیه وقوع سیل تابحال در حالت كوشش برای بازگشایی مسیرها و محورهای مواصلاتی هستند و امیدواریم سه محور شریانی مسدود شده تا امروز بازگشایی شوند.
رضا اكبری در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: بارندگی روز گذشته و شب گذشته كه تا بامداد امروز هم ادامه داشت موجب جاری شدن سیل در جنوب كرمان و درگیر كردن شهرها و روستاهای این استان به همراه سیستان و بلوچستان و بوشهر شد كه نهایتا سه محور شریانی این استانها شامل كهنوج، بندرعباس، بم، ایرانشهر، عسلویه و چنگان مسدود شدند كه البته محور عسلویه-چنگان به سبب جاری شدن سیلاب و جابه جا شدن گل و لای و سنگ از كوی به جاده با مشكل مواجه گردید كه پرسنل راهداری از همان شب گذشته تابحال مشغول پاكسازی این محور هستند و بنظر می رسد تابحال این اتفاق افتاده باشد.
وی اضافه كرد: لطمه های بسیاری به جاده های این استان های جنوبی وارد شده است كه می توان به محورهای چابهار-كنارك، میناب، عسلویه، عسلویه-دیر (بوشهر)، كنگان-عسلویه، خوزستان-چهارمحال بختیاری و…. اشاره نمود.
اكبری افزود: چندین دستگاه پل در سیستان و بلوچستان تخریب شده است كه به پل محور بم-ایرانشهر می توان اشاره نمود كه البته بنظر می رسد تا بامداد امروز با بازگشایی موقت این پل این مشكل فعلا برطرف شده باشد اما راهداران منتظرند تا آب در بعضی مناطق سیل زده فروكش كند تا نسبت به بازگشایی آن محورها اقدام نمایند.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به محاصره شدن ۱۳۰ روستا در جنوب كرمان بر اثر سیل به همراه شهر زه كلوت در همین منطقه اشاره نمود و اظهار داشت: طی جلساتی كه از بامدادان و بامداد امروز به صورت آنلاین با مسئولان استانی و منطقه ای برگزار كردیم قرار شد ضمن ارسال لوله های پیش ساخته و تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز مانند لودر، اكیپ هایی به مناطق مختلف خصوصاً محورهای شریانی مانند بم-ایرانشهر و كهنوج-بندرعباس اعزام شوند تا بتوانیم این محورها را كه محل عبور بار، كالاهای اساسی و كامیون های حامل سوخت است را باز نماییم.
وی با اشاره به اینكه سیل شب گذشته جنوب كرمان سومین سیلی بود كه طی ماه های گذشته در این منطقه رخ می داد، اشاره كرد: با توجه به این كه این منطقه دشت بوده و باتوجه به تغییرات اقلیمی باران شدید موجب جاری شدن سیلاب می شود بنظر می رسد كه دولت باید اعتبار ویژه ای برای تبدیل آبنماها به پل كند تا مشكل مسدود شدن برخی محورهای شریانی در صورت تكرار سیل برطرف شود. البته گرچه تخصصی در حوزه آبخیزداری و انجام دیگر عملیات ها برای مدیریت سیلاب ندارم اما هم اكنون در دنیا راهكارهای فنی و مختلفی مانند آبخیزداری وجود دارد كه دستگاه های متولی می توانند در این منطقه آنرا انجام دهند تا در صورت تكرار بارندگی شدید شاهد این اتفاقات نباشیم.

منبع: