به بهانه پنجم خرداد سالروز اكتشاف نفت در خاورمیانه؛ شهر نخستین ها قعر جدول توسعه

به گزارش مدیرسا اهوازـ مسجدسلیمان كه روزی به شهر نخستین ها شهرت داشت، این روزها به قعر جدول توسعه سقوط كرده است و شهروندان هم در شرایط نامساعدی از كمبود زیرساخت های شهری به سر می برند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان ها، کوثر کریمی: هوای این روزهای خوزستان خیلی گرم شده و مسجدسلیمان هم از این قاعده مستثنی نیست؛ گرمای تفتیده شهر به استقبال می آید و زیرساخت های ضعیف شهر نخستین ها شانه به شانه همراهت می آید.
نخستین کسی که حفاری چاه های نفت در جنوب ایران با اراده خستگی ناپذیر خود محقق ساخت، مردی میانسال به نام جورج رینولدز بود. همه چیز از یک اتفاق بزرگ حکایت می کرد. بوی گاز و صدای مهیب، همان چیزی که ریندلدوز سال ها به دنبال آن بود در شب ۲۵ مه ۱۹۰۸ میلادی مطابق با پنجم خردادماه ۱۲۸۷ شمسی نفت از دل اولین چاه فوران کرد. ریندلدوز از صحنه عملیات مسرورانه به دارسی چنین گزارش داد: «مفتخرم گزارش کنم که امروز بامداد در ساعت ۴ به وقت ایران نفت در عمق ۳۶۰ متری از چاه شماره یک فوران کرد. جزئیات دیگر شامل غلظت و مقدار نفت متعاقباً اعلام خواهد شد.»
کشف نفت سرآغاز تحولات بزرگ در ایران بود و امروزه تقریباً در هر صنعتی ردپایی از نفت خام و فرآورده هایش دیده می شود. با دستیابی به طلای سیاه فصل جدیدی در تاریخ کشور گشوده شد و ایران به جمع کشورهای نفتخیز جهان پیوست.
کشف نفت در مسجد سلیمان، که اولین اکتشاف نفت در خاورمیانه به شمار می رفت، حیات اقتصادی و اجتماعی ایران را گرفتار تحولی بزرگ کرد.
گرما با تازیانه های داغ، نهیب می زند و ایستگاه تاکسی مسقفی نیست تا شهروندان زمان به انتظار ماندن برای ماشین را با فرار از گرما به آن پناه ببرند؛ گوشه کنار شهر هم که بوی فاضلاب های بالا زده است.
صف به صف لوله های غول پیکر نفتی هستند که محرومیت از آن استخراج می شود و سهم مسجدسلیمان از آن میدان بزرگ نفتی فقط رنج است و رنج تا از «شهر نخستین ها» به قعر جدول توسعه سقوط کند.

شاید کمتر کسی فکر می کرد که روزی مسجدسلیمان «شهر نخستین ها» در تأمین بدیهی ترین نیازهای شهروندان باز مانده است و از شهر بودن فقط نامش را به یدک بکشد.
این روزها باید از مسجدسلیمان بعنوان یک «روستا» یاد کرد که ناپایداری شبکه آب رسانی و نبود شبکه فاضلاب در خیلی از محلات آن برقرار است؛ روستایی که حتی در دفع زباله هم مشکلات بسیاری دارد.
آسفالت نشدن معابر در خیلی از نقاط به خصوص مناطق بی بیان، کاروانسرا، چهار بیشه و نفتک یا نبود آنتن دهی تلفن همراه در بعضی محلات مانند سرکوره ها، بازار چشمه علی و برخی نقاط هشت بنگله هم از دیگر مشکلات مسجدسلیمان هستند.
مسجدسلیمان شهر شده ولی هنوز شهروندان شب ها در خیلی از مناطق همچون بی بیان و کلگه از نبود روشنایی منطقه گلایه دارند.
کجای دنیا شهری شبکه فاضلاب ندارد و فاضلاب آن به دره های کوهستانی سرازیر و دل طبیعت را می شکافد؟ در مسجدسلیمان هنوز هم کوچه هایی هستند که در قد و قواره ماشین آتش نشانی، آمبولانس یا دفع زباله نباشند و مردم از تنگ بودن آن رنج ببرند.
طرح شکست خورده
رئیس شورای شهر مسجدسلیمان در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه برخی مشکلات به شرکت ملی نفت مربوط می شود، می گوید: مشکلات بسیاری را در طرح جامع داریم که از سال ۸۵ کلید خورد و تا امروز هنوز هم ناکام مانده است.
وحید زمانی اضافه کرد: مسجدسلیمان تنها شهری در کشور است که طرح تفضیلی ندارد. ۶ منطقه آلوده شامل نمره یک، نمره هشت، دره خرسون، نفتون، پشت برج و سی برنج داریم که حریم آنها از جانب شرکت نفت آلوده اعلام و ساخت وساز هم منع شده است.
وی یادآور می شود: در طرح جابه جایی ۶ منطقه آلوده باید منازل پنج هزار خانوار را با مساحتی حدود ۳۰۰ هکتار است، جابه جا و در پروژه شهرک ولی عصر مستقر شوند.
رئیس شورای شهر مسجدسلیمان ادامه می دهد: بنا بود که سال ۸۵ هم با مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان جابه جا شوند که پیمانکار آن هم بنیاد مسکن و منابعش از شرکت ملی نفت تأمین شود.
زمانی می گوید: تا امروز فقط در فاز اول ۳۱۰ واحد و در فاز دوم ۱۹۵ تحویل داده شد که این فاز دوم هم هنوز یک سری مشکلاتی را دارد که ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی ندارند.
حق آلایندگی پرداخت نمی شود
وی بیان می کند: برخی از مردم هم به خاطر شرایط مالی، توانایی پرداخت مابه التفاوت را ندارند و هنوز برای تحویل واحدها رجوع نکرده اند و مسؤلان شرکت نفت ادعا می کنند که از منطقه تل بُزان تا دانشگاه مسجدسلیمان تحت عنوان «پلاک یک» به آنها متعلق می باشد و بر مبنای سند مالک هستند.

رئیس شورای شهر مسجدسلیمان با اشاره به اینکه همین مالک و مدعی بودن سبب شده که نتوانیم در بعضی نقاط اقدامات لازم را انجام دهیم، می گوید: جلسات بسیاری با حضور استاندار خوزستان و شرکت نفت داشتیم که شرکت نفت حریم املاک خویش را در مناطق مختلف مشخص نماید تا شهرداری بتواند پیش از این جابه جایی ها هم منبع درآمدی را حاصل کند ولی این مورد هم ناکام مانده است.
زمانی با اشاره به اینکه در بحث عوارض آلایندگی نفت به بهانه اینکه تولیدات را با لوله از شهر خارج می کند، هیچ گونه عوارضی را به شهرداری پرداخت نمی کند، ادامه می دهد: اغلب چاه های تُرش و نفت آنها در «حوزه شهری» هستند و اجازه ساخت وساز را در حریم آن نمی دهند؛ همینطور این نوع گازها یک سری عوارضی را برای سلامت و بهداشت مردم دارد که متضرر هستند ولی نفت تا امروز هیچ گونه حق آلایندگی را به مسجدسلیمان پرداخت نکرده است.
وی با اشاره به اینکه در بخش پروژه های «عام المنفعه» شرکت نفت می تواند باتوجه به مسئولیت های اجتماعی خود کمک حال شهر باشد، می گوید: جاده سلامت را در ورودی و خروجی شهر داریم، یکی از میدان فلکه بهنام محمدی به فلکه سه راه دانشگاه و دیگری از شیخ مندنی به پل تمبی برای ترددهای شبانگاهی یا پیاده روی صبحگاهی مردم مفید می باشد.
رأی مسجدسلیمان نفی شد
رئیس شورای شهر مسجدسلیمان با اشاره به اینکه مسجدسلیمان را با هویت «نفت» می شناسند و شناسنامه آن نفت می باشد، یادآور می شود: شرکت نفت می توانست اقدامات بهتری را انجام دهد؛ هرچند از اقدامات انجام شده هم تقدیر می نماییم ولی باید بیشتر از این باشد و انتظار مسجدسلیمان از نفت خیلی بیشتر از این هاست.
زمانی می افزاید: فرزندان مسجدسلیمان را در مناصب کلیدی نفت در سطح شهرستان، استانی و ملی داریم که انتظار کمک های بیشتری را داشتیم ولی یک سری ناملایمتی هایی هم در حق شهر شد.
وی با اشاره به مطالبات شهرداری مسجدسلیمان از شرکت نفت بابت عوارض آلایندگی یادآور می شود: از چند سال قبل ۹۲ میلیارد تومان رأی قطعی و لازم الاجرا در حوزه عوارض محاسبه حریم چاه های نفت مسجدسلیمان داشتیم که رأی را به دیوان عدالت برده و آنرا نفی کردند.
رئیس شورای شهر مسجدسلیمان تصریح می کند: اگر این پول دست شورای شهر بود در منظر شهری، خدمات شهری و مسئولیت های اجتماعی می توانست بیشتر کمک حال ما باشد.
زمانی انتقاد می کند: اگر ۱۰ پروژه را شروع می کردیم حداقل یک تا دو هزار نفر از نیروی انسانی بومی شهر شامل مهندس، نیروی فنی، دکتر، مشاور، کارگر و خدماتی مشغول می شدند.
۵۰ درصد شهر بافت فرسوده است
وی ادامه می دهد: باید از ظرفیت نیروی انسانی در شهر خودمان استفاده نمائیم و نفی این رأی ظلم بزرگی در حق مسجدسلیمان بود و جلسات این مورد بی حاصل ماند.
رئیس شورای شهر مسجدسلیمان با اعلان اینکه شرکت نفت در بحث تعریض خیابان ها می تواند کمک بسیاری کند، می گوید: ۵۰ درصد شهر در بافت فرسوده است و زلزله هم با وجود نداشتن تلفات جانی ولی تلفات مالی داشت.
زمانی یادآور می شود: وقتی فقط یک جاده داریم اگر فردا روزی زلزله ای در منطقه دره اکشفت به سمت پل شیخ مندنی یا در بی بیان، نمره هشت، کلگه یا نمره یک که ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد، رخ دهد شرایط به مراتب بدتر می شود.
وی تصریح می کند: مسجدسلیمان روی گسل زلزله است و اگر زلزله قبل (با کانون زلزله در گلگیر) در شعاع و حریم مسجدسلیمان رخ می داد، خسارت های شدیدتری را شاهد می شدیم.

رئیس شورای شهر مسجدسلیمان می گوید: مسجدسلیمان می تواند چند جاده مواصلاتی، انحرافی و محلاتی داشته باشد که اگر اتفاقی هم رخ بدهد حداقل بتوانیم ماشین اورژانس و آتش نشانی را اعزام نماییم و با رفع بحران، مردم را از زیر آوار بیرون بیاوریم.
جمع آوری دستی زباله ها
زمانی با گلایه نسبت به در مضیقه بودن مردم و بی جواب ماندن بیانیه های در مورد جابه جایی مردم از مناطق آلوده و حتی فرسوده ادامه می دهد: در بحث زباله شهر چون پیمانکاری نداریم مشکلاتی ایجاد می شود؛ هرچند طرحی برای پسماند و تشکیل و راه اندازی یک شرکت بیوگاز در جاده اهواز مسجدسلیمان داشتند که قرارداد هم در زمان شهردار وقت با ترک تشریفات عقد شده بود ولی بدون مصوبه از شورای شهر که یک سری عیب و ایرادات دارد؛ به پیمانکار اعلام کردیم که با اصلاح ایرادات می تواند آغاز به کار کند.
وی اظهار می کند: پیمانکار قرار بود در گود لندفیل جاده قدیم اهواز مسجدسلیمان کار کند که نفت برای محوطه سازی، تسطیح، خاک برداری، اجرا، تجهیز اتاق نگهبانی و ماشین آلات این نقطه هم می تواند کمک حال ما باشد.
رئیس شورای شهر مسجدسلیمان با اعلان اینکه دستگاه های دفع زباله شهرداری مستهلک و فرسوده شده اند، تصریح می کند: شهر طولی و در بعضی مناطق عرض کوچه تنگ است و ماشین امکان ورود ندارد و نیروهای پسماند با دست جمع آوری زباله را انجام می دهند.
زمانی ادامه می دهد: چند جلسه با سازمان همیاری های شهرداری و جلساتی هم با شهرداری تهران داشتیم که تجهیزات و ماشین آلات نداریم چون بیشتر آنها مستهلک هستند.
وی با اشاره به کمبود مخزن زباله، می گوید: ۳۵ کیلومتر طول شهر با ۶۰ و اندی منطقه کار دفع زباله را بدون تجهیزات سخت می کند؛ شرکت نفت باتوجه به تمکن مالی بهتر می توانست نسبت به مسئولیت های اجتماعی دراین زمینه هم قدم بردارد و در این شرایط کمک حال ما باشد.
تنها شهر بدون فاضلاب
رئیس شورای شهر مسجدسلیمان انتقاد می کند: مسجدسلیمان تنها شهری است که شبکه فاضلاب ندارد و یک سری اعتبارات را برای فاضلاب شهری دریافت و در دو سه نقطه شهر هم آغاز به کار کردند که امیدوارم مسجدسلیمان را از این معضل نجات دهند.
زمانی با اعلان اینکه در بحث آب و فاضلاب مسجدسلیمان تنها شهر ایران است که فاقد شبکه فاضلاب شهری است، ادامه می دهد: دو سه محله مثل نمره یک، سبزه آباد و نمره ۴۰، باغ ملی کار شده است ولی مسجدسلیمان یک عزم جدی را می خواهد که برای آن وقت گذاشته شود و جز وظایف نماینده شهر است تا با تلاش خود برای آن اعتبار لازم را کسب کند.
وی بیان می کند: دیگر حتی روستاهایمان شبکه فاضلاب شهری دارند و فاضلاب را حداقل با چهار لوله هدایت کرده اند ولی هنوز در بعضی مناطق مسجدسلیمان جوی روباز و فاضلاب جاری است.
رئیس شورای شهر مسجدسلیمان می گوید: اینکه آبفا اعلام می کند چون عوارض نمی دهند، آنها هم برای فاضلاب کار نمی کنند، اصلاً درست نیست؛ حدود ۲۰ الی ۳۰ میلیارد تومان فاضلاب و کانال حائل کار کردیم و ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمدهای جاری را برای فاضلاب، کانال و دیوارهای حائل و دره های فاضلاب شهر هزینه کردیم در صورتیکه این اقدامات وظیفه آبفا است.
آبفا از وظایف خود شانه خالی می کند
زمانی بیان می کند: وقتی آبفا از وظایف خود شانه خالی می کند، پس تابلو خویش را در بیاورند تا شهرداری و شورای شهر با این همه مشکلات مالی خود این مورد را حل کند.
وی می گوید: اینکه می گویند «در تعهد ما نیست اصلاً صحیح نیست» ما نمی پذیریم چون این مورد ضعف مدیریت را در این مجموعه نشان میدهد.

زمانی اظهار می کند: نفت حتی در بحث مبلمان شهری هم می تواند در طول همان مسیر جاده های سلامت نورپردازی و برای اجرای کف پوش اقدام نماید.
تکمیل ظرفیت ۳ آرامستان
وی تصریح می کند: مشکل بزرگ دیگر هم تکمیل ظرفیت سه آرامستان چهار بیشه، نفتون و کلگه در مسجدسلیمان است که چند روز دیگر باتوجه به شرایط حساس این موقعیت کرونایی یک معضل بزرگ برای شهر به وجود می آورد.
رئیس شورای شهر مسجدسلیمان با اشاره به انتظار از نفت برای اختصاص زمین ۳۰ تا ۴۰ هکتاری در جاده نمره ۱۱ می افزاید: ضمن مکاتبات بسیار با نفت از اراضی مذکور هم بازدید داشتیم تا شهرداری آنرا تملک کند و حتی برای تسطیح و دیوارکشی هم یک سری ماشین آلات به ما بدهند ولی در این عرصه هم تا به امروز نتیجه ای حاصل نشده است.
زمانی می گوید: نقشه برداری، عکس برداری هوایی و نامه نگاری شد ولی در آخر گفتند که در حریم های چاه و تأسیسات است؛ حتی به آنها گفتیم که اراضی را از حریم ها جدا کنید و الباقی ۳۰ هکتار را اختصاص دهند تا ۲۰ الی ۲۵ سال جوابگوی نیاز شهر است.
رئیس شورای شهر مسجدسلیمان با اشاره به اینکه مسجدسلیمان سرمایه های انسانی زیادی را در کشور دارد که سهامدار این انقلاب هستند، می گوید: کشور مدیون خوزستان و خوزستان مدیون مسجدسلیمان است و این شرایطی که مردم در آن زندگی می کنند حق مردم این شهر نیست و شرایط بسیار بحرانی است و مشکلات زیادی دارند.
زمانی با اشاره به اینکه از بزرگان مسجدسلیمان که در سطح کشور خدمت می کنند، انتظار بیشتری داریم، می گوید: پنج میلیارد اعتبار پروژه های عمرانی دادند که آن هم اوراق مشارکت ۱۴۰۱ است.
پیگیری فرمانداری برای رفع مشکلات
فرماندار مسجدسلیمان هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: با توجه به این که اغلب روستاهای این شهرستان به سبب دسترسی نداشتن به پوشش اینترنت از فضای مجازی و تدریس آنلاین محروم ماندند، سعی کردیم تا این مشکل را با پیگیری های مختلف حل نماییم و نتایج قابل قبولی هم دراین زمینه گرفته شد.
محمد پاک دل ادامه می دهد: در ایام گذشته با هدف رفع مشکلات آنتن دهی و پوشش اینترنت به مخصوص در روستاهای شهرستان از مدیرعامل شرکت مخابرات خوزستان دعوت نماییم و همراه وی از چند نقطه کور و مناطق روستایی فاقد پوشش شبکه همراه و اینترنت بازدید شد.
وی بیان می کند: مشکل روستای چم آسیاب شهرستان مسجدسلیمان در بحث مخابرات که یکی از مناطق گردشگری شمرده می شود، نبود پوشش اینترنت در این منطقه بود که مقرر شد تا بزودی مشکل اینترنت این روستا رفع و از اینترنت پرسرعت برخوردار شوند.
فرماندار مسجدسلیمان عنوان می کند: همینطور یکی از مباحث مهم در شهرستان مسجدسلیمان بحث نقاط کور بود که با بازدیدهای مکرر، مقرر شد تا مشکل چهار نقطه کور مخابراتی در این شهرستان در نیمه اول سالجاری رفع گردد.
پاک دل می افزاید: در بخش های گُلگیر و عنبر که دارای ۱۷۲ روستا هستند، بزودی شبکه فیبر نوری انجام می شود تا روستاهای این شهرستان به صورت کامل از شبکه تلفن همراه و اینترنت برخوردار شوند.

وی در مورد ایجاد روشنایی معابر در شهرستان مسجدسلیمان هم می گوید: در سال قبل و سال جاری با پیگیری های صورت گرفته توانستیم روشنایی معابر اصلی شهرستان را تأمین و به صورت تقریبی ۹۰ درصد اقدامات لازم را برای روشنایی محلات انجام دهیم.
فرماندار مسجدسلیمان یادآور می شود: در اغلب روستاهای بخش مرکزی و گلگیر این شهرستان هم بحث روشنایی در معابر اصلی و محلات صورت گرفت؛ طی روزهای گذشته با رایزنی با شرکت توزیع نیروی برق خوزستان در بخش گلگیر چند تیر برق جدید برای توسعه همه جانبه روشنایی نصب و بزودی با برقراری شبکه روشنایی کامل این منطقه هم انجام می شود.
پاک دل اضافه می کند: در زمینه پایداری شبکه آب رسانی در شهرستان هم سال قبل اقدامات مهمی صورت گرفت و توانستیم با کاهش شکستگی های خطوط، فشار آب را در اغلب مناطق افزایش دهیم و بحث پایداری آب را در منازل تقویت نماییم.
وی در انتها در واکنش به افت فشار و قطعی آب در مسجدسلیمان می گوید: یکی از علل افت فشار آب آشامیدنی بحث توپوگرافی این شهرستان هست که نسبت به دیگر شهرهای هم جوار از ارتفاع بالاتری برخوردارست اما سال جاری با یک کار تیمی و شبانه روزی شبکه آب رسانی مناطق کلگه، مرادآباد و شیخ مندنی وارد مدار آب رسانی می شوند تا از نعمت آب پایدار برخوردار شوند.
نفت مسجدسلیمان ۷۰ سال به چپاول رفت
حجت الاسلام محمدصادق امینی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه روشنگری و هدایت گری جزو بهترین خدمات است که خبرنگاران این رسالت را به دوش می کشند، می گوید: پنجم خرداد سالروز فوران نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان را در محله نمره یک گرامی می داریم.
امام جمعه مسجدسلیمان ادامه می دهد: بنیانگزار نفت و کشف آن اسلامی، ایرانی و بختیاری نبود بلکه توسط بیگانگان بود، بنابراین این نفت وابسته کشف شد و کار حدود ۴۰ سال زیر نظر انگلیس ادامه داشت؛ کشف، تولید و بهره برداری طی آن سال ها برای انگلیس بود و بعد هم که در فرایند به ظاهر ملی شدن نفت از جانب آیت الله کاشانی و مصدق این کار به بیراهه رفت و ۳۰ سال بعد هم نفت به دست آمریکا افتاد تا در مجموع شاهد ۷۰ سال چپاولگری نفت را باشیم.
وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب هم نفت آن طور که باید مستقبل باشد، نبود و تصریح می کند: در مسجدسلیمان درس عبرتی هستیم برای کل کشور تا مردم ایران بیشتر از هر زمان دیگری درس اقتصاد مقاومتی اعلامی را از جانب مقام معظم رهبری آویزه گوش خود کنند؛ با نگاهی به تاریخ مسجدسلیمان می توان معنای واقعی رونق تولید، جهش تولید و تولیدات بومی را بهتر درک کرد.
حجت الاسلام امینی با اشاره به اینکه انگلیسی ها شهر را برای خودشان آباد کردند و مسجدسلیمان به شکلی یک شرکت شهر بود، می گوید: انگلیسی ها با نگاه آسمانی و الهی به مسجدسلیمان نگاه نکرده و با نگاه توسعه ای هم به آن نپرداختند؛ حتی اسامی نام گذاری شده هم مثل نمره یک و نمره چهل به شکل کمپ بود.
امام جمعه مسجدسلیمان با اشاره به اینکه توسعه آن زمان فقط بعنوان شرکت شهر آغاز و همان گونه ادامه پیدا کرد، یادآور می شود: آدم از این وضعیت منزجر می شود که چرا آنها با ورود به کشوری نفت را غارت کردند ولی حداقل به اندازه یک شهر و برای پدر بیامرزی خودشان هم که شده چیزی باقی نگذاشتند.

وی با اشاره به اینکه مسجدسلیمان از ابتدا به صورت بی قواره و بدون مبنای علمی و شهرسازی به یک شرکت شهر تبدیل شد، ادامه می دهد: پس از انقلاب هم جنگ شد و ملت مسجدسلیمان خیلی مظلوم واقع شد چون به واسطه نفت و حضور ارتش بارها راکت و موشک به این شهر زدند؛ رزمندگان در گردان سلمان مشغول عملیات بودند و شهر یکپارچه خالی می شد و مردم در بیابان چادر می زدند.
حجت الاسلام امینی عنوان می کند: مردم مسجدسلیمان سختی های زیادی دیدند؛ ۳۰ مهر ۶۲ هم در حادثه موشک باران مسجدسلیمان ۳۰۰ شهید، مفقودالاثر و جانباز داشتیم که آن زمان هیئتی از جانب امام راحل اعزام و دو روز عزای عمومی اعلام گردید.
امام جمعه مسجدسلیمان با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم به واسطه جنگ با عراق فرصت پردازش به شهر پیش نیامد، عنوان می کند: طرح جابه جایی مناطق آلوده عرضه شد که با عدم رعایت مقدمات و ملزومات آن به فراموشی سپرده شد و بعد هم به پنج منطقه و در آخر به دو منطقه کاهش پیدا کرد.
وی انتقاد می کند: نفت و گاز برای مسجدسلیمان نه پیوست فرهنگی بلکه ضد فرهنگی و ضد ارزشی داشت؛ کشوری ازراه دور نفت و گاز را برداشت کرده و مختصری هم به حاکمان محلی و حاکم وقت داده است ولی بیشترین آزار را مردم بختیاری همین منطقه دیدند.
حجت الاسلام امینی می افزاید: قرارداد انگلیس با مظفرالدین شاه به شکلی بسته شد که بخش بسیار کمی را شاه بردارد و بخش اعظم را انگلیس؛ از آن طرف انگلیس که به تعبیر مقام معظم رهبری واقعاً خبیث در منطقه با خوانین قرارداد بست تا سه درصد از سهم نفت را به آنها بدهد.
امام جمعه مسجدسلیمان یادآور می شود: در آن زمان مظفرالدین شاه به قرارداد انگلیس با خوانین بختیاری اعتراض زدند که این کار مصداق دخالت در تمامیت ارضی مملکت است و باید نه پول نفت را بلکه پول زمین ها را به خوانین بدهند؛ باید واقع گرا باشیم و بدون خیال پردازی و توهم تاریخ را ببینیم، ازاین رو بخشی از عدم پیشرفت شهر خود خان ها بودند ولی این مورد را بیان نمی کنند.
وی ادامه می دهد: به مدت چند سال حدود ۱۵ یا ۲۰ سال این سهم سه درصد به خان های محلی بختیاری و بخشی هم به مظفرالدین شاه پرداخت گردید ولی بخش اعظم یعنی ۷۰ درصد را خود انگلیس می برد؛ انگلیس مکر انداخته و حکومت می کرد، یعنی از طرفی با خوانین از شاه زهرچشم می گرفت و از سوی دیگر هم برعکس با شاه از خوانین و همین طور ۷۰ سال نفت را انگلیس و آمریکا می بردند.
حجت الاسلام امینی بیان می کند: پس از انقلاب اما انقلاب اسلامی ایران در مسجدسلیمان را بر مبنای فرهنگ با تأسیس حوزه علمیه المهدی مردان و الزهرا مردان و بر مبنای آموزش با راه اندازی دانشگاه کار خویش را آغاز کرد.
امام جمعه مسجدسلیمان عنوان می کند: برخی تحصیل کرده های حوزه های علمیه مسجدسلیمان جزو رأس حوزه علمیه کشور هستند؛ بانوانی که عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه کشور یا معاون آموزشی حوزه علمیه بودند.
وی می گوید: اینکه در مسجدسلیمان جزو آخرین ها شدیم به خاطر این بوده که نخستین های ایرانی نه بلکه انگلیسی بودیم، یعنی نخستین های بومی نبودیم بلکه نخستین های وارداتی و بیگانه ای بودیم؛ برای رفع این معضل باید مسجدسلیمان را به نخستین های اسلامی ایرانی و بختیاری تبدیل نماییم.
حجت الاسلام امینی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه «انتقاد باید همراه با راهکار باشد؛ علاج خیلی از مشکلات توسط دولت حزب الهی و جوان حل می شود؛ کشور غنی داریم و بن بست نداریم.» اظهار می کند: این روزها هم مردم در نهایت تحریم ها ولی استوار پای مقابله با کرونا ایستادند، در مقابل کشور پر هیمنه آمریکا مضطرب و متزلزل شد.
امام جمعه مسجدسلیمان با اشاره به غنای کشور و ضرورت بومی سازی باردیگر به خصوص در مسجدسلیمان، می گوید: چطور انگلیس چند هزار کیلومتر دریا و خشکی را طی و به میان کوه های مسجدسلیمان رسید ولی شهر نخستین ها باید این روزها در فقر به سر ببرد.
وی انتقاد می کند: خوانین بختیاری این همه سال پول دریافتی سه درصد نفت را چه کار کردند؛ با این پول ها در اروپا تفریح و آقازاده های بختیاری شدند و به خود بختیاری ها هم خیانت کردند.
حجت الاسلام امینی اضافه می کند: خوانین با آن همه پول دریافتی هیچگاه یک پل، راه دسترسی، تونل و یا مدرسه تأسیس نکردند؛ ازاین رو کشف اصرار گذشته روشنی راه برای آینده است و باید بدانیم که برای داشتن مسجدسلیمانی آبادتر از قبل لازم است که به ظرفیت های بومی ایرانی اسلامی تکیه نماییم.
امام جمعه مسجدسلیمان تصریح می کند: هنوز هم پنج میلیارد بشکه نفت زیر پای مردم این شهر داریم؛ هرچند یک میلیارد آنرا آمریکا و انگلیس استخراج کردند ولی یک مخزن محفوظ برای سال های آینده دارد.
وی در انتها با اشاره به اینکه «ای کاش با یک رویکرد نو به این بشکه های نفت نگاه می کردند» می گوید: گاز کانادا و مسجدسلیمان دوشادوش همدیگر از یک ارزش برخوردار می باشند و اگر به آن توجه نمایند با بهره گیری از ظرفیت های آن بیکاری در شهر خشکیده می شود و مردم هم به باردیگر شهر نخستین شدن مسجدسلیمان امیدوار می شوند.
جاده ای که می تواند امید را برگرداند
فعال اجتماعی مسجدسلیمان در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: مشکلی که سال هاست شهروندان مسجدسلیمان را داغدار خودش کرده و صحنه های دل خراشی را در حافظه ساکنان پایتخت نفتی ایران به ثبت رسانده «جاده نامهربان» است.
حسن کریمی ادامه می دهد: از کودکان بی گناه تا عروس و دامادی که در واپسین ساعت پیوند عاشقانه خود اسیر جاده ای شدند که حالا دیگر مردم مسجدسلیمان به واسطه خون های بی شماری که گرفته آنرا «جاده مرگ» نامیده اند، همان جاده دسترسی مسجدسلیمان به مرکز استان، مسیر میانبری که سال هاست هر تلاشی از جانب جامعه رسانه شهرستان، فعالان اجتماعی، ورزشکاران و همه بخش ها برای دستیابی به آن با در بسته مواجه و همچنان در این راه غیر استاندارد شاهد از دست دادن جان عزیزانمان هستیم.
او می گوید: در چند دهه اخیر بارها بحث کلنگ زنی این مسیر میانبر عنوان شد که با تشریفات و با حضور مسؤلان استانی و کشوری شاهد به زمین خوردن کلنگ آغاز پروژه اجرایی این جاده بوده ایم اما در واقع تابحال در بحث اجرایی شدن این پروژه هیچ نتیجه ای محقق نشده است.
این فعال اجتماعی بیان می کند: در ادامه پیگیری های همه جانبه جامعه رسانه و فعالان اجتماعی اخیراً کارزاری تحت عنوان «جاده امید» راه اندازی کردم که تمام تلاشم این بود تا توجه مسؤلان به این نیاز اساسی شهروندان مسجدسلیمان جلب شود و به نظرم روز «پنجم خرداد» که به نام روز مسجدسلیمان نام گذاری شده بهترین فرصت برای رسیدگی به این مورد از جانب مقامات کشوری است.
کریمی اضافه می کند: این کارزار که با هشتگ «جاده امید» هم ثبت شده از تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری آغاز و تابحال بیشتر از سه هزار امضا برای آن جمع آوری شده است که امیدوارم این روند جمع آوری که تا ۲۹ خرداد به صورت مجازی ادامه دارد، بتواند تاثیر مثبتی را در روند اجرایی مسیر میانبر اهواز مسجدسلیمان ایجاد کند.
وی تاکید می کند: نباید فراموش نماییم که شهرستان مسجدسلیمان بزرگ ترین میدان گازی جهان را در خود دارد و یکی از بزرگ ترین میادین نفتی منطقه است که در پنج خرداد قرن پیشین نخستین چاه نفت خاورمیانه هم در این شهرستان اکتشاف شد.
این فعال اجتماعی در انتها عنوان می کند: مسجدسلیمان آغازی بر تحول بزرگ در منطقه بود و بر این باورم که ایجاد زیرساخت های اولیه جهت زندگی مثل جاده دسترسی (اتفاقی که سال هاست با وجود مطالبه گری های گسترده هنوز محقق نشده) باید بدون احتیاج به مطالبه شهروندان در دستور کار قرار گیرد.
به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، قصه پر غصه مسجدسلیمان خاص امروز و روز گذشته نیست ولی مردم آن به یک عزم ملی نیاز دارند تا مسؤلان هرچه سریع تر طرح جامع شهری را مصوب کنند و بعد هم بر مبنای آن زیرساخت های شهری را تأمین کنند و در پایان هم سیمای شهر را تغییر دهند.