تأکید کارگروه نظارتی اوپک پلاس برپایبندی اعضا به برنامه کاهش عرضه

مدیرسا: کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک پلاس در تازه ترین نشست خود بر برنامه کاهش عرضه این ائتلاف تا انتهای سال ۲۰۲۴ میلادی و در عین حال کاهش تولید داوطلبانه شماری از اعضا تاکید کرد.

به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت نفت، پنجاه و دومین نشست کارگروه مشترک وزارتی نظارت بر توافق ائتلاف تولیدکنندگان عضو اوپک و غیر اوپک (اوپک پلاس)، یکم فوریه ۲۰۲۴ (پنجشنبه، ۱۲ بهمن ماه) بوسیله ویدئو کنفرانس اجرا شد.
کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک پلاس ضمن بررسی داده های تولید نفت خام در ماه های نوامبر و دسامبر ۲۰۲۳ بر پایبندی کل اعضای اوپک پلاس به بیانیه همکاری و سازوکار جبران تخطی ها تاکید کردند.
این کارگروه بر ادامه نظارت بر پایبندی کشورهای عضو به برنامه کاهش عرضه که تا انتهای سال ۲۰۲۴ مطابق با سی و پنجمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک و غیر اوپک (ONOMM) در چهارم ژوئن ۲۰۲۳ توافق شده بود و در عین حال کاهش عرضه داوطلبانه شماری از اعضای ائتلاف اوپک پلاس که در آوریل ۲۰۲۳ و بعد از آن نوامبر ۲۰۲۳ اعلام شد، تاکید کرد.
کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک پلاس اعلام نمود که به ارزیابی دقیق شرایط بازار ادامه خواهد داد.
این کارگروه با اشاره به ادامه ارزیابی دقیق شرایط بازارهای جهانی نفت خام به تمایل کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس برای رسیدگی به تحولات بازار و آمادگی برای اتخاذ تدابیر اضافی در هر زمان، با تاکید بر انسجام بین اوپک و غیر اوپک اشاره نمود.
پنجاه و سومین نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک پلاس برای سوم آوریل ۲۰۲۴ (۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳) برنامه ریزی شده است.
گفتنی است، شماری از اعضای اوپک پلاس متعهد شده اند برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ بطور داوطلبانه افزون بر رقم های پیشین و توافق کاهش عرضه موجود، روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه دیگر از تولید خود بکاهند.
اعضای اوپک پلاس در مجموعه اقدام هایی که از اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی شروع شد، متعهد شده اند در مجموع روزانه ۵ میلیون بشکه یا حدود ۵ درصد از تقاضای روزانه جهانی از تولید خود بکاهند.