وزیر علوم تاكید كرد لزوم استفاده از ظرفیت دانشگاهیان در ارتقای سطح تولید ملی و ساخت كالاهای باكیفیت

مدیرسا: وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: ایران غنی از افراد متخصص در هر یك از شاخه های علمی است كه باید از توان، خلاقیت و دانش این افراد برای تولید كالای با كیفیت داخلی ایران ساخت بهره برد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، منصور غلامی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با تاكید بر استفاده از ظرفیت و توانمندی دانشگاهیان در ارتقای سطح تولید ملی و طراحی و ساخت كالاهای باكیفیت داخلی، اظهار نمود: دانشجویان و دانشگاهیان از سرمایه های این كشور هستند كه باید از توانمندی و استعداد آنها باید برای حل مشكلات بهره ببریم. این افراد با تولید دانش و خلاقیت می توانند نقش مهمی در تولید كالای با كیفیت و ایران ساخت داشته باشند. تنها باید به آنها اعتماد نماییم و مسیر را برای حركت آنها هموار كرد.

غلامی با اشاره به اینكه همكاری و تعامل میان بخش تولید و صنعت با مراكز علمی و دانشگاهی باید افزایش پیدا كند، افزود: چون كه استفاده از توان متخصصان و دانش روز سبب ارتقای كیفیت كالای ایرانی و به دنبال آن افزایش تقاضای مردم برای خرید كالای مورد نظر می گردد. اتفاقی كه همه به دنبال آن هستیم و آن اقبال مصرف كننده ایرانی به سمت كالای داخلی است. در این صورت اتفاق دیگری هم رخ می دهد و آن افزایش توان كالای ایرانی برای رقابت با محصولات سایر كشورها است.

به گفته وی، وزارت علوم اقدامات مختلفی همچون تقویت بخش تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی برای پشتیبانی از تولیدات ساخت داخل را در برنامه دارد و اقدامات عملی هم در سطح دانشگاه ها برای این مورد شروع شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ایجاد حس مسئولیت پذیری در جامعه و ضرورت تولید اعتماد و باور میان مردم در مورد لزوم های استفاده از كالاهای داخلی، خاطرنشان كرد: پشتیبانی از تولیدكننده ایرانی یك تعهد برای همه مردم و در جهت تامین استقلال و حفظ منافع ملی است. اگر مردم بدانند خرید كالای ایرانی سرنوشت و آینده آنها و فرزندانشان را تعیین می كند، اقبال بیشتری نشان می دهند.

وی همینطور بیان كرد: البته در مقابل صنایع مختلف تولیدی كشور هم باید با همكاری تنگاتنگ با دانشگاه ها و بهره گیری از راهكارهای نوین و روزآمد علمی به ارتقای كیفیت محصولات همت گمارند و كالاهایی را تولید و روانه بازار كنند كه از توان رقابت با محصولات مشابه خارجی برخوردار باشند.

غلامی با شاره به برگزاری جشنواره ملی، فرهنگی و هنری “ایران ساخت” بیان كرد: فرهنگ استفاده از كالای ایرانی باید بین مردم شكل بگیرد و نیاز است از تمام توان برای این مسئله استفاده نماییم. رسانه ها، تولیدكنندگان، مردم، دولت همه دست به دست هم دهیم تا اقدامی غرورآفرین برای كشور رقم بزنیم. ازاین رو توجه به بحث فرهنگ سازی و پشتیبانی از آن مبحث مهمی است تا همگان نسبت به اهمیت مسئله آگاهی پیدا كنند.

بر اساس اعلام مركز ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، دومین جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی در رابطه با چرخه تجاری سازی، كارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی رویه و ارج نهادن به كالاها و محصولات ایرانی با كیفیت» و همینطور «كمك به برجسته سازی (نشان تجاری) كالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شعار «فناوری ایرانی، كسب و كار ایرانی» در دی ماه امسال برپا می گردد. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، ۱۵ آبان ماه۱۳۹۷ است.