ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

مدیرسا: معاون سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به مزیت های تجاری ایران و قاره آفریقا، از اعزام هیات معدنی ایرانی به شمال آفریقا جهت بررسی ظرفیت ها و پتانسیل های معدنی این قاره آگاهی داد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، سید محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت تجارت با قاره آفریقا، اظهار داشت: بی شماری فرصت های ناشناخته تجاری در این قاره بر همه تجار مسلم شده است؛ به بیان دیگر این ذهنیت وجود دارد که آینده تجارت دنیا در آفریقا رقم خواهد خورد.
وی آفریقا را دارنده منابع بکر استحصال نشده معرفی نمود و اضافه کرد: آفریقا انبار تامین منابع اولیه در دنیا محسوب می شود؛ با واکاوی رفتار قدرت های بزرگ تجاری این مهم مشخص می شود که آنها بر گسترش روابط تجاری با قاره آفریقا متمرکز شده اند؛ به عنوان نمونه چین و ترکیه حجم مراودات تجاری خودرا با این قاره افزایش داده اند.
قنادزاده با تأکید بر این که ملت و دولت های آفریقایی با ایران زاویه سیاسی ندارند، اشاره کرد: از بعد تجارت عقلانی، افزایش حجم مبادلات تجاری با کشورهای آفریقایی یک امر مسلم است؛ همین طور مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بر گسترش روابط تجاری و اقدامات ویژه با کشورهای آفریقایی تأکیدات ویژه دارند؛ در صورتیکه تجارت ایران با کشورهای این قاره در ۴ دهه اخیر به محاق رفته است؛ بدین جهت در تلاشیم که غفلت از این بازارها را پوشش بدهیم.
معاون ارتقای کسب و کارهای سازمان توسعه تجارت ایران عدم شناخت متقابل را به عنوان مهم ترین مانع گسترش تجارت بین ایران و کشورهای آفریقایی معرفی نمود و اضافه کرد: چهره معیوبی از قاره آفریقا به ما معرفی شده است؛ در نقطه مقابل آفریقایی ها نیز با پتانسیل های تجاری ایران چندان آشنا نیستند؛ بدین جهت می توان گفت یکی از اهداف برگزاری دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا به صورتی شناخت توانمندی های صادراتی ایران است.
وی در پاسخ به این پرسش که استقبال آفریقایی ها از برگزاری این اجلاس چگونه بوده است؟ اضافه کرد: سازمان توسعه تجارت ایران برای بیشتر وزرای اقتصادی کشورهای آفریقایی دعوت نامه ارسال کرده است؛ بیش از نیمی از وزرا برای حضور در این اجلاس اعلام آمادگی قطعی کرده اند؛ همین طور چند تن از رؤسای جمهور و نخست وزیران و معاونان و هیأت تجاری آفریقایی در این اجلاس شرکت خواهند کرد.
قنادزاده سطح دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا را بی نظیر توصیف کرد و اضافه کرد: بیش از ۱۵۰ نشست B۲B، ۱۲ کمیته تخصصی، پنل های اختصاصی گوناگون برای صنایع همچون پنل تخصصی صنایع فولاد، پنل تخصصی پتروشیمی و پنل تخصصی کشاورزی در این اجلاس انجام خواهد شد.
به گفته این مقام مسؤول، تجارت ایران با این قاره بر صادرات چند کالا ویژه متمرکز است بدین جهت روند صادرات با این کشورها نوسان دارد. اما تردیدی نیست که ظرفیت تجارت دوجانبه می تواند به ده ها میلیارد دلار برسد. هم اکنون کفه تجارت یک طرفه است، بنا بر این چندان عدد مراودات تجاری بالا نمی رود؛ به عنوان نمونه تجارت امسال ایران با کشورهای آفریقایی یک و یک دهم درصد بود که سهم ایران از این تجارت یک درصد بود و سهم آفریقایی بسیار ناچیز بود.
وی با تأکید بر این که تراز تجاری کشورهای آفریقایی با سایر کشورها متوازن است، بیان کرد: یکی دیگر از اهداف اجلاس این است که علاوه بر تامین نیازمندی های ایران از این قاره به صورتی توازن تجاری را متقارن و به هم نزدیک نماییم.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برنامه های کشت فراسرزمینی در آفریقا از طرف وزارت کشاورزی، بیان کرد: ۸۷۰ میلیون هکتار زمین کشاورزی بکر در این قاره وجود دارد که فرصت کشت ۲ تا ۳ مرتبه در سال را برای کشاورزان فراهم نموده است.
بنا به اظهارات قنادزاده، هدف گذاری های برای دنبال کردن کشت فراسرزمینی از طرف کمیته تخصصی کشت فراسرزمینی وزارت کشاورزی، انجام شده است و امیدواریم که در حاشیه اجلاس با وزرای کشاوزری کشورهای آفریقایی دراین زمینه به نتایج مطلوب برسیم.
وی در آخر اشاره کرد: در ماه های گذشته یک هیأت پژوهشی و مطالعاتی از ایران جهت بررسی ظرفیتهای معدنی به شمال آفریقا اعزام شد تا مطالعات زمین شناسی و میدانی دقیقی در این منطقه انجام بدهند؛ همین طور مقرر شده است هیأت های دیگری به جنوب و غرب آفریقا اعزام شود؛ در نهایت گزارش های آنها تجمیع و سیاست معدنی ما برای قاره آفریقا تدوین خواهد شد.
گفتنی است، دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا ۷ الی ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ (مصادف با نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴) در مرکز همایش های بین المللی اجلاس سران انجام خواهد شد.

منبع: