با لود كنترل پرواز آشنا شوید؛ بارهایتان در قسمت بار پرواز چگونه و بر چه اساسی چیده می شود؟

به گزارش مدیرسا ایسنا/هرمزگان سرپرست بخش لود كنترل فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: لود كنترل شامل كلیه مراحل تهیه دستور العمل و نحوه بارگیری و همینطور محاسبات اوزان و وضعیت تعادلی بر روی زمین، آسمان و لحظه فرود هواپیما است تا هواپیما پروازی ایمن و راحت را انجام دهد.
بهرام مرندی در گفت و گوبا ایسنا، عنوان كرد: به منظور پیشگیری از بروز هرگونه سانحه و همینطور عرضه مطلوب ترین طرح بارگیری یك هواپیما چه از نظر اقتصادی و چه از نظر ایمنی، واحد لود كنترل برای هر سورتی پرواز مبادرت به تكمیل فرم های لودپلن، لود شیت و تریم شیت می كند.
ورود به این شغل
وی افزود: با تحصیل در دانشگاه های هوانوردی یا گذراندن دوره های خاص در آموزشگاهای هوانوردی می توان یك لود كنترلر شد، اما برای مهارت و ایمنی بالا شركت در دوره های تكمیلی و بروز رسانی اطلاعات وحضور در كنار لودكنترل های زبده ضروریست.
سطح تحصیلات
سرپرست بخش لود كنترل فرودگاه مهرآباد بیان كرد: در دوره دبیرستان در رشته تجربی درس خوانده و در دوره كارشناسی مدیریت دولتی و تخصص عملیات حمل و نقل هوایی از یكی از دانشگاهای هوانوردی دولتی خوانده ام. هم اكنون در یكی از شركت های هواپیمایی مشغول به كار هستم.
دشواری ها و مزیت های شغل لود كنترل
مرندی افزود: استرس بسیار زیاد، كار در هوای گرم و هوای سرد در فضای باز و شبانه روزی بودن آن از سختی های این شغل است، همینطور مزایای این شغل تنوع شغلی و غیر تكراری بودن آن است.
وی خاطرنشان كرد: به صورت كلی علاقه در این سغل بسیار مهم می باشد چونكه به سبب حساسیت بالا باعث استرس بسیار زیاد برای افراد می شود.

خاطره
وی با بیان این كه این شغل سراسر خاطره است، عنوان كرد: یكبار یكی از اپراتور شركتهای خدمات فرودگاهی بار دو هواپیما را جابه جا و به اشتباه لود كردند كه باعث سردرگمی پرسنل عملیات و در نهایت سبب تأخیر در پرواز شد كه با اعتراض بسیار زیاد مسافران همراه بود البته شركت علت تاخیر را به مسافران اعلام نكرد و در سریع ترین زمان خدمات فرودگاهی اشتباه خویش را جبران كردند.
دستی و یا سیستمی بودن لود كنترل؟!
این لود كنترلر اضافه كرد: در حالت دستی تمام محاسبات مركز ثقل هواپیما پس از لود مسافر كیترینگ سوخت بار مسافر و سایر به صورت دستی و در فرم های مخصوص به اسم لودشیت و لود پلن انجام می شد اما در حالت سیستمی این كار و محاسبات به وسیله كامپیوترهای مخصوص انجام شده و لود شیت برای تنظیم سكان های افقی هواپیما با در نظر گرفتن دمای هوا و سرعت باد و جهت وزش باد و فشار هوا و رطوبت هوا توسط خلبان به كامپیوتر هواپیما وارد میشود تا هواپیما با بالاترین ایمنی و راحتی و كمترین مصرف سوخت انجام پذیرد.
شیفت كاری لود كنترلر
مرندی اظهار نمود: شیفتهای كاری بسته به تعداد پرواز و حجم كار به صورت روز كار یا ۱۲ ساعت كار ۲۴ ساعت استراحت یا ۲۴ ساعت كار ۴۸ ساعت استراحت می تواند متغیر باشد.
در هرپرواز چند لود كنترلر همزمان مشغول كار هستند؟
وی خاطرنشان كرد: یك نفر لودكنترلر زبده می تواند كار لود كنترل یك هواپیما را بر طبق لود پلن آن هواپیما كه قبلا تهیه شده، انجام و لود شیت مربوطه را تنظیم و به خلبان پرواز عرضه نماید اما اگر كارآموزی همراه وی باشد، می تواند دو یا سه نفره هم انجام دهند. در هر شیفت با عنایت به تعداد سورتی های پروازی و حجم كار، تقسیم كار می نماییم.
سطح امكانات و پیشرفت این شغل در ایران!؟
سرپرست بخش لود كنترل فرودگاه مهرآباد در انتها اظهار داشت: در ایران هم حدودا پا به پای شركتهای هواپیمایی دنیا این علم به روز شده است. دستورالعمل ها و اسناد و مدارك لود هر هواپیما توسط كارخانه سازنده آن هواپیما تهیه و تنظیم شده و در صورت تغییر یا بروزرسانی توسط شركت سازنده هواپیما به تمام شركت های استفاده كننده از آن هواپیما ابلاغ می شود، البته شاید تحریم ها مانع از دستیابی به بعضی از اسناد بروز باشد اما برای پرواز ایمن و امنیت مسافران مطمئنا از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم كرد.