معاون وزیر تعاون به مدیرسا خبر داد پشتیبانی از كارهای استارت آپی در چارچوب تعاونی ها

به گزارش مدیرسا معاون امور تعاون وزیر كار با بیان پشتیبانی از شكل گیری و فعالیت استارت آپها در چارچوب شركتهای تعاونی، اظهار داشت:  باید مزیتهایی ایجاد نماییم تا جوانان و فارغ التحصیلان ترغیب شوند طرح ها و ایده های خودرا در چارچوب تعاونی ارائه و اجرا كنند.
محمدجعفر كبیری در گفت و گو با ایسنا، درباره ورود بخش تعاون به حوزه استارت آپ ها، اظهار نمود: باتوجه به ظرفیتهای بالای بخش تعاون و به سبب بسترهای قانونی این بخش، نیاز به شكل گیری استارت آپ ها در چارچوب شركتهای تعاونی احساس شد و برای آنكه جوانان خلاق و با انگیزه را وارد عرصه تعاون نماییم و از ایده های آنها بهره بگیریم، اقداماتی را در دستور كار قرار دادیم.
وی راه اندازی مراكز نوآوری و توسعه بخش تعاون را یكی از این اقدامات برشمرد و اظهار داشت: درصدد هستیم در مراكز استانهایی كه جغرافیای كسب و كار این مناطق اجازه تشكیل چنین مجموعه هایی را می دهد، با همراهی بخش غیر دولتی و تعاونی مراكز نوآوری و توسعه تعاون را راه اندازی نماییم.
بگفته معاون امور تعاون وزیر كار، مدیریت و هدایت این مجموعه ها در اختیار جوانان تحصیلكرده، خلاق و دارای ایده است و علاوه بر پشتیبانی از طرح های نوآورانه، بهره وری در تعاونی های سنتی هم افزایش می یابد.
كبیری اشاره كرد: در این راستا با همكاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شكوفایی، مراكز نوآوری بخش تعاون در سه استان كشور رونمایی گردید كه در این مراكز صندوق های ریسك پذیر با مشاركت بخش غیردولتی و دولتی برای پشتیبانی از جوانان تشكیل خواهند شد.
معاون امور تعاونی های وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، اقدام دیگر در پشتیبانی از را تامین مالی خرد تضمین شده عنوان نمود و اظهار داشت: آن دسته از استارت آپ هایی كه در چارچوب شركت تعاونی فعالیت می نمایند، می توانند طرح های خودرا به صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون ارائه نمایند تا چنانچه طرح ها دارای توجیه اقتصادی بود مشمول جذب سرمایه های مردمی شود و ما سرمایه هایی كه در طرح های این جوانان به كار گرفته شود را مورد ضمانت و حمایت قرار می دهیم.
وی با بیان پشتیبانی از شكل گیری و فعالیت استارت آپ ها در چارچوب تعاونی خصوصاً تعاونی های دانش بنیان اظهار داشت: در امتداد افزایش نوآوری و خلاقیت بخش تعاون پیش بینی شده برای تعاونی هایی كه واحد تحقیق و توسعه راه اندازی كنند تا سقف یك میلیارد تومان ضمانت نامه صادر شود.
كبیری در آخر بر ضرورت ایجاد مزیت برای ترغیب جوانان به ارائه و اجرای طرح های خود در چارچوب شركتهای تعاونی اصرار كرد و اظهار داشت: ثبت شركت در چارچوب تعاونی نسبت به شركت خصوصی خاصیت هایی دارد كه مهمترین آن اعمال تخفیف ۲۵ درصدی مالیات بر درآمد برای شركتهای تعاونی است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، تابحال مراكز نوآوری و توسعه بخش تعاون در استانهای كردستان و فارس راه اندازی شده و مقرر است تا ۱۲ استان كشور افزایش یابد. باتوجه به اهمیت نوآوری و گسترش فناوری های روز، توسعه فناوری در بخش تعاون امری ضروری و حیاتی بشمار می رود تا از این طریق علاوه بر افزایش بهره وری و بروزرسانی در تعاونی ها، زمینه رشد و پویایی و بهبود كیفیت خدمات رسانی در تعاونی ها در فضایی مدرن به وجود می آید.

منبع: