نقاط قوت و ضعف طرح جهش تولید و تأمین مسكن از نگاه یك عضو كمیسیون عمران

یك عضو كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح كرد كه حالا تنها نقد وارد به طرح جهش تولید و تأمین مسكن به تأمین منابع صندوق ملی مسكن كه در این طرح دیده شده باز می گردد و مقرر است كه كمیسیون عمران این مورد را باردیگر بررسی كند.
اقبال شاکری در گفتگو با ایسنا، با اشاره به نقاط قوت و ضعف طرح جهش تولید و ساماندهی بازار مسکن بیان نمود: تأمین زمین ارزان قیمت، عرضه ی تسهیلات ارزان، تسهیل در صدور مجوزها با ساماندهی سازوکارهای اداری از راه نظامات مربوط به نظام مهندسی شهرداری ها و سازمان مالیاتی و همینطور تخصیص تسهیلات به افراد فاقد مسکن همچون موارد مثبتی است که در این طرح دیده شده است.
ایشان در ادامه اظهار نمود: فراهم کردن بستر مناسب با در نظر گرفتن تسهیلات ارزان قیمت در کلانشهرها و تأمین زمین ارزان قیمت و مجانی و مصالح ساختمانی با نرخ مصوب همچون مولفه هایی است که می تواند موتور محرک ساخت مسکن باشد، اما یکی از نقدهایی که به این طرح وارد شده و مقرر است باردیگر در کمیسیون عمران بررسی شود بحث تأمین مالی این طرح می باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برپایه این طرح باید سالانه یک میلیون مسکن ساخته شود و قرار نیست که فقط از ظرفیت دولت برای ساخت مسکن استفاده گردد چون که تابحال برای تأمین مسکن در کشور از ظرفیت اقشار مختلف جامعه نظیر بخش های شخصی ساز، انبوه ساز و دولتی ساز و همینطور تعاونی ها استفاده شده است. وزارت راه و شهرسازی هم بخشی از دولت می باشد که در این حوزه مسئولیت دارد.
ایشان در ادامه تصریح کرد: در این طرح صندوق ملی دیده شده است تا منابعی به حساب این صندوق واریز شود اما دغدغه ها حالا این است که احتمال دارد که این وجوه در این صندوق جمع آوری نشود و برای تأمین این منابع مجبور به خلق پول شده که به دنبال آن تورم بالا رفته و شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود. این مسئله اصلی است که در این طرح حالا باید مورد واکاوی قرار گیرد.
شاکری افزود: عمده منابعی که برای جمع آوری از صندوق ملی مسکن در این طرح دیده شده مقرر است از محل بانک ها تامین گردد اما حالا این دغدغه وجود دارد که در صورت تأمین نشدن این منابع خلق پول صورت گرفته که می تواند تورم را بالا ببرد. از همین رو مقرر است کمیسیون عمران باردیگر این طرح را در هفته جاری بررسی نموده و برای عرضه به صحن آماده کند.

منبع: