بانكها فقط یك چهارم تكلیف را انجام دادند دست مسكن از تسهیلات كوتاهتر شد

مدیرسا: آذرماه سال قبل رئیس جمهور دستور داد كه بانكها ۲۰ درصد از تسهیلات خودرا به حوزه مسكن اختصاص دهند ولی آمار نیمه نخست امسال نشان میدهد فقط ۵.۵ درصد وامها به بخش مسكن پرداخت شده است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، خردادماه سال قبل سهم مسکن از وامهای بانکی ۱۳.۵ درصد اعلام گردید. سپس حسن روحانی رئیس جمهور در آذرماه ۱۳۹۸ دستور داد این رقم به ۲۰ درصد از کل تسهیلات افزایش پیدا کند. ۱۹ آذرماه هم محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام نمود: «به منظور وحدت رویه تمامی بانک ها برای تخصیص ۲۰ درصدی منابع بانکهای کشور به بخش مسکن، کمیته کاری مشترک بین بانک ها و وزارت راه و شهرسازی تشکیل می شود».
فعالان بخش مسکن معتقدند با عنایت به پیشران بودن این حوزه در اقتصاد کشور و نیاز سالیانه به یک میلیون واحد مسکونی، افزایش سهم حوزه مسکن از تسهیلات بانکی، رشد سقف وامها و افزایش مدت بازپرداخت مسکن ضروریست.
با این وجود اجبار بانکها به اختصاص حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات به حوزه مسکن بر مبنای آمار چندان جدی گرفته نمی گردد. البته نمی توان کاهش معاملات و افت ساخت و ساز را در این مسئله بی تأثیر دانست. با عنایت به کاهش معاملات ملک ناشی از رشد قیمتها و افت تمایل برای تولید مسکن ناشی از نبود چشم انداز روشن از بازده سرمایه، ساخت و ساز در شهر تهران نسبت به سال قبل ۱۴ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۷۶ درصد کاهش یافته است.
آمار تسهیلات پرداختی در شش ماهه ابتدای سالجاری نشان داده است که اوضاع مسکن چندان خوب نیست. بانکها در نیمه نخست سال جاری ۶۹۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده اند که بخش مسکن ۳۹ هزارمیلیارد تومان آنرا شامل می شود. یعنی فقط ۵.۵ درصد وامها به حوزه مسکن اختصاص یافته که از این میزان ۳۰ درصد به خرید و ۷۰ درصد به ساخت تعلق داشت. به بیان دیگر سهم ساخت و ساز از کل تسهیلات بانکی ۱.۵ درصد بوده است.
یک عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه بانکها از دستور رئیس جمهور برای افزایش سهم مسکن از تسهیلات به ۲۰ درصد سرپیچی می کنند مدعی شده که دولت برای تقویت بخش ساخت و ساز و بهبود وضعیت بازار مسکن جدی نیست.
محمد سرگزی گفته است: یکی از اشکالات کنونی در حوزه ساخت و ساز مسکن، نبود مشوق های مالی و تسهیلاتی است، بطور حتم اگر زمینه برای فعالیت هر چه بیشتر سازندگان فراهم گردد، بخش تولید مسکن رونق خواهد گرفت و این مساله تاثیر گسترده ای در اقتصاد کشور می گذارد.

منبع: