وزیر راه خبر داد شروع مطالعات اولیه قطار تندرو تهران مشهد

مدیرسا: خراسان رضوی وزیر راه و شهرسازی از شروع مطالعات راه اندازی قطار تندرو تهران مشهد و مکان یابی برای ساخت شهرک فرودگاهی آگاهی داد.

رستم قاسمی ظهر امروز، پنج آبان، در نشست اعضاء کمیسیون عمران مجلس و مدیران شهری مشهد اظهار نمود: در سفری که چند ماه پیش با معاونان وزارت خانه به مشهد داشتیم، در جریان خیلی از مشکلات در سطح استان قرار گرفتیم.

وی ضمن اشاره به دیدار با مقام معظم رهبری و تاکید ایشان برای تسریع رسیدگی به مبحث قطار تندرو تهران مشهد اظهار داشت: مبحث ایجاد این خط ریلی جدید بررسی و بنا شد تا آنها ظرف ۲ ماه آینده گزارش مطالعات اولیه آن عرضه شود.

مطالعات اولیه مکان یابی ساخت شهرک فرودگاهی صورت گرفت

قاسمی ضمن اشاره به پروژه شهرک فرودگاهی بعنوان دومین پروژه سطح ملی در مشهد افزود: مطالعات اولیه و مکان یابی برای ساخت شهرک فرودگاهی مشهد صورت گرفته و در دستور کار وزارت خانه قرار دارد.

وی اظهار داشت: ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده در سرتاسر کشور داریم اما در ۱۰ سال قبل اعتباری برای نگهداری از جاده های کشور در بودجه وزارت راه و شهرسازی دیده نشده است.

وزیر راه و شهرسازی با تایید صحبت رئیس کمیسیون عمران مجلس در مورد ایرادات مسیرهای زمینی منتهی به شهر مشهد خاطرنشان کرد: با عنایت به درخواست کمیسیون عمران مجلس، مسؤلان استانی و مردم شریف مشهد مبحث راه های مواصلاتی به شهر خراسان رضوی و مشهد به صورت جدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قاسمی ضمن اشاره به مبحث حمل و نقل هوایی تصریح کرد: هم اکنون میزان پروازهای ورودی و خروجی شهر مشهد کم نیست اما کافی هم به نظر نمی رسد. کل سیستم هوایی کشور باید بررسی شود. ما در چند ماه گذشته توانستیم در مورد حمل و نقل مسافران حج و اربعین عملکرد قابل قبولی از خود بر جای بگذاریم.

وی افزود: در جریان حج با وجود محدودیت های کشور عربستان در مورد تایید تنها یک ایرلاین ایرانی توانستیم مأموریت خویش را به خوبی انجام دهیم.

نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی مورد توجه قرار گیرد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی می تواند تحول عظیمی در حمل و نقل کشور ایجاد نماید، اظهار داشت: امروز سیستم حمل و نقل ریلی به علت عمر طولانی ناوگان از سرعت پایینی برخوردار می باشد که نوسازی آن باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، قاسمی افزود: ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور وجود دارد اما عدم اتصال بخش زیادی از این مسیرها به یکدیگر سبب شد نتوانیم از ظرفیت ژئوپلوتیکی ایران در منطقه استفاده نماییم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۰۰ هزار کامیون حمل بار در کشور مشغول فعالیت است، افزود: از این میزان ۱۶۰ هزار کامیون عمر بالای ۳۰ سال دارد که سالانه سوخت مازاد قابل توجهی را استفاده می نمایند.