کریدور ریلی ایران با روسیه گره می خورد؟

مدیرسا: هنوز حضور روس ها در تکمیل راه آهن رشت -آستارا اجرائی نشده و حالا در پروژه ای دیگر، مقرر است روسیه نحوه مشارکت خودرا در پروژه ریلی اینچه برون-گرمسار اعلام نماید تا کریدورهای ریلی ایران با همکاری این شریک تجاری گره بخورد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، راه آهن اینچه برون -گرمسار یکی از پروژه های ریلی است که در راه برقی شدن قرار دارد و در انتظار همکاری و حضور روسیه برای تکمیل این خط ریلی است. بگفته شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، روسیه مقرر است تا ۱۵ دسامبر امسال (۲۴ آذرماه ۱۴۰۱) نحوه حضور و مشارکت خودرا در پروژه ریلی اینچه برون-گرمسار اعلام نماید که بدین سان عملیات اجرائی برقی کردن این خط آهن نیز تسریع می شود.
قبل از این ایگور لویتین -دستیار رییس جمهور روسیه- با مسئولان راه و شهرسازی دیدار و درباب افزایش همکاریهای حمل و نقلی گفت و گو کرده بود؛ وی در این خصوص اظهار داشته بود: ما برمبنای دستور رئیس جمهور روسیه برای اجرای خط آهن رشت-آستارا، برقی سازی خط اینچه برون- گرمسار و افزایش ظرفیت های همکاریهای حمل و نقلی دو کشور ایران و روسیه به ایران سفر کردیم.
شرکت راه آهن به این مساله تاکید کرده که تسریع شروع عملیات اجرائی ساخت این مسیر ترانزیتی تضمین کننده ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا در سال تا آخر سال ۲۰۳۰ میلادی خواهد بود و در صورت توسعه و بهسازی خطوط موازی و افزایش ظرفیت، با دوخطه کردن مسیر ریلی مذکور در چشم انداز افق طرح، ترانزیت تا ۴۰ میلیون تن کالا در سال ارزیابی شده است.
با این وجود، کارشناسان و فعالان بخش خصوصی معتقدند که فقط تکمیل خط ریلی مهم نیست، بلکه مسئولان باید چشمه های بار را برای ترانزیت پیدا کنند، اگرنه راه اندازی خط ریلی برای سرمایه گذار صرفه ندارد؛ کمااینکه مرز اینچه برون در گلستان به روسیه وصل است اما بار ترانزیتی ندارد.
رستم قاسمی- وزیر فقید راه و شهرسازی- با انتقاد از عملکرد دولت های قبل در عدم تکمیل کریدورهای ترانزیتی، اظهار داشته بود: متأسفانه در سالهای قبل به این کریدورها توجه نشده است؛ هرچند که زیرساخت های ترانزیتی در ایران کامل نیست اما با همین میزان زیرساخت میزان ترانزیت را افزایش دادیم و هم اکنون چهار کریدور ریلی و چهار کریدور جاده ای در راه ترانزیتی شمال-جنوب وجود دارد. همین طور بدنبال تکمیل کریدور شمال-جنوب، شرق–غرب و نوسازی ناوگان باری هستیم. خط آهن ۹۰۰ کیلومتری رشت-زاهدان در دستور کار است و اصلاح کریدور شمالی اینچه برون-گرمسار نیز در دستور کار قرار دارد.
البته قبل از این هم حضور روسیه برای تکمیل پروژه ریلی رشت-آستارا مطرح شده بود و طی آخرین اخبار حدودا یک ماه پیش اعلام گردید روس ها طرح مالی خودرا برای این پروژه ارایه داده و اعلام آمادگی کردند و این طرح در وزارت راه و شهرسازی درحال تکمیل است؛ اما هنوز از نحوه حضور روسیه در پروژه راه آهن رشت-آستارا خبری نشده و الان در پروژه ای دیگر، باید دید با رسیدن ضرب الاجلی که برای پروژه ریلی اینچه برون-گرمسار هم به روسیه داده شده، درنهایت ریل های ایران با روس ها گره می خورد یا خیر.