گزارش مهر از وضعیت تولید پسته؛ چرا ایران در تولید پسته جایگاه سوم را دارد؟

به گزارش مدیرسا، رئیس کمیسیون باغبانی انجمن پسته ایران اظهار داشت: آماری که ترکیه از میزان تولید پسته خود عرضه می دهد، حجم پسته با پوست نرم آن است؛ در این کشور پسته با پوست نرم روی آن خشک می شود که سنگین تر است.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، آخرین آمار انتشار یافته از جانب سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال ۲۰۲۰ میلادی نشان داده است ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان بوده که رتبه سوم تا نوزدهم را در تولید ۲۰ محصول مهم کشاورزی از آن خود کرده است.
بر اساس این گزارش ایران در تولید محصولاتی مانند خرما، عسل، پسته و گردو جایگاه سوم را دارد. در تولید پسته آمریکا با کشت ۴۷۴ هزار تن پسته رتبه نخست را داشته در حالیکه ایران مامن کشت این محصول به حساب می آید. جالب تر این که ترکیه در جایگاه دوم ایستاده و ایران با کشت ۱۹۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ جایگاه سوم را دارد.
کشور ما تا پیش از این رتبه دوم را در اختیار داشت. چه دلیلی سبب شده ایران نتواند جایگاه خویش را حفظ کند؟ محمدعلی انجم شعاع، رئیس کمیسیون باغبانی انجمن پسته ایران به مهر اظهار داشت: فائو برای انتشار آمار تولید محصولات کشاورزی هر کشوری به سراغ دولت ها می رود. بدین سان وزارت کشاورزی ترکیه اعلام می کند که چقدر کشت و تولید فندق یا پسته داشته است. کشوری مانند آمریکا که دارای اقتصاد آزاد است و همه امور تولیدی آن شفاف رصد می شود حتی تولید محصولات کشاورزی به کیلو هم قابل رصد است چون که کشاورزان بر مبنای تولید محصولات مالیات می پردازند. ازاین رو آماری که فائو از آمریکا عرضه می دهد آمار دقیقی است.
وی اضافه کرد: در ایران و ترکیه و کشورهایی که دولت دخالت زیادی در امور کشت و کار دارند آمارهایی که اعلام می شود معمولا اعداد دقیقی نیستند.
وی افزود: چند سالی است که در ایران انجمن پسته با روش های نیمه حرفه ای آمارگیری می کند و اعداد اعلام می شود گزارش فائو هم بر طبق این آمار است. البته آماری هم که از جانب وزارت جهاد کشاورزی در عرصه تولید پسته اعلام می شود همان آمار انجمن است. گاهی هم این مناقشه وجود دارد که چرا انجمن پسته آمارها را پایین اعلام می کند.
آمار تبلیغی ترکیه
عضو هیأت مدیره انجمن پسته ایران با اشاره به اینکه در ترکیه هنوز دولت آمار کشت و تولید محصولات کشاورزی را اعلام می کند نه تشکل ها و انجمن ها، اظهار داشت: طبیعی است وقتی تشکل خصوصی قوی در این کشور وجود نداشته باشد اعداد اعلامی دقیق نباشند.
وی خاطرنشان کرد: به دو دلیل آمار اعلامی این کشور غلوآمیز است؛ نخست آماری که ترکیه می دهد، حجم پسته با پوست نرم آن است. در این کشور پسته که برداشت می شود با پوست نرم روی آن خشک می شود که سنگین تر است. بدین سان آمار تولید پسته ایران در هر کیلو نیمی مغز بوده در حالیکه این عدد برای ترکیه خیلی کمتر است.
وی اظهار نمود: دولت ترکیه برای تبلیغ صنعت کشاورزی خود به دنبال اعلام آمار بالا بوده تا جایگاه بهتری کسب کند. علاوه بر این که پسته ترکیه مثل پسته ایران حضور پررنگی در بازار جهانی ندارد؛ همینطور گاهی پسته ایران به شکل قاچاق وارد ترکیه شده و باردیگر صادر می شود که البته آمار بالایی ندارد.
وی اضافه کرد: در ترکیه بیشتر پسته به صورت تازه خوری و استفاده در شیرینی مصرف می شود و بازار داخل این کشور برای پسته پر تقاضا است.
انجم شعاع افزود: مصرف پسته به صورت شیرینی یکی از سوغات شهر غازی انتب ترکیه به شمار می رود؛ شیرینی هایی که ۵۰ تا ۶۰ درصد آن مغز پسته است. مصرف پسته در قنادی های ترکیه و البته سوریه مانند ایران به شکل تزئینی، نبوده ازاین رو مصرف پسته در این کشورها بیشتر بومی است.
این فعال بخش کشاورزی با اشاره به اینکه صادرات و سوغات شهر دمشق سوریه هم شیرینی پسته ای است، خاطرنشان کرد: البته تولید و مصرف پسته سوریه کمتر از ترکیه است اما سبک و سیاق سوری ها و ترک ها در مصرف پسته مشابه یکدیگر بوده و عادت بر تازه خوری دارند. البته بخشی از پسته تازه و شیرینی های ترکی و سوری هم به کشورهای حاشیه خلیج فارس و لبنان صادر می شود.
انجم شعاع ضمن اشاره به ارزش افزوده شیرینی برای این کشورها، اظهار داشت: صادرات کمی که ترکیه دارد ریز با ظاهر نامناسب است و البته به دلیل روغن بالا و طعم خوب این پسته اصولاً برای مصرف صنعتی مناسب تر است.
رئیس کمیسیون باغبانی انجمن پسته ایران خاطرنشان کرد: بنا بر نکات اشاره شده، همچون اعلام وزن با پوست نرم، آمار اعلام شده فائو از وضعیت تولید پسته در ترکیه آمار دقیقی نیست.

منبع: