پیشرفت پروژه خط لوله گاز دوراهی دشتک – نهبندان به ۸۷ درصد رسید

به گزارش مدیرسا، در حالیکه نیمی از زمان پروژه خط لوله گاز دوراهی دشتک- نهبندان سپری شده است، این پروژه نزدیک به ۸۷ درصد پیشرفت دارد که یک رکورد بی نظیر در تاریخ صنعت گاز ایران است.

به گزارش مدیرسا به نقل از شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، امروز سه شنبه ۷ آذر، تعدادی از مدیران ارشد شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از پروژه ۱۷۶ کیلومتری «خط لوله گاز دوراهی دشتک – نهبندان» به میزبانی مجید علیپوری، مجری طرح خطوط لوله هفتم و یازدهم سراسری گاز بازدید نمودند.
علیپوری در توضیحاتی به مدیران حاضر در این بازدید با اشاره به اینکه مقدمات تست هیدرواستاتیک را شروع کردیم تا نخستین گستره را تحویل بهره بردار دهیم، اظهار نمود: در تلاشیم که این پروژه را که مدت زمان اش ۱۸ ماه است و تقریبا ابتدای پاییز سال بعد تمام می شود چندین ماه پیش از موعد مقرر به بهره برداری برسانیم.
مجری طرح خطوط لوله هفتم و یازدهم سراسری گاز در تشریح لزوم اجرای این پروژه اظهار داشت: پس از مشکلاتی که در سرمای سال قبل در شرق کشور و استان خراسان رخ داد، وزارت نفت تصمیم گرفت، اقدامی اساسی برای پایداری گاز در این خطه انجام دهد ازاین رو پروژه خط لوله گاز ۳۶ اینچ، «دوراهی دشتک- نهبندان»، در اواسط بهمن ماه سال قبل در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران که به اجرای فوری و با کیفیت پروژه ها در صنعت گاز معروف است، قرار گرفت.
وی افزود: این شرکت هم فورا، فرایند برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار پروژه که در حالت مرسوم، حداقل یک سال و نیم زمان نیاز داشت را در مدت یک ماه انجام داد و سپس در تعامل با مقام های دو استان دخیل در پروژه و ادارات مربوطه، مسائل تحصیل اراضی را حل و فصل کرد و همزمان پیمانکار هم تجهیزاتش را اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه سال جاری در راه مستقر کرد و عملیات مسیرسازی را آغاز کرد. الان حدود ۱۵۰ هزارمتر مکعب از عملیات مسیرسازی انجام شده و باقی مانده هم ظرف یک هفته آینده به اتمام می رسد. یعنی تقریبا تا یک هفته آینده کل مسیر را در عرض ۱۷ متر باز کردیم.
علیپوری در رابطه با اقدام هایی که سبب تسریع در روند این پروژه شده است، توضیح داد: فولادمبارکه تنها تولیدکننده اسلب برای ساخت لوله در کشور است و سفارشات همه متقاضیان در نوبت تولید این کارخانه قرار می گیرد که به صورت معمول حداقل حدود ۶ ماه زمان می برد. اما با مذاکرات انجام شده با مدیران شرکت که به ارسال سفارش نامه از سوی شرکت ملی گاز ایران به فولاد مبارکه انجامید، این کارخانه، سفارشات پروژه را در اولویت قرار داد و در حداقل زمان ممکن، ۵۲ هزار تن اسلب برای این پروژه تولید کرد. مجری طرح خطوط لوله هفتم و یازدهم سراسری گاز با اشاره به اینکه فرآِیند تبدیل اسلب به ورق لوله هم در سطح کشور فقط توسط شرکت اکسین خوزستان صورت می گیرد، تصریح کرد: در این پروژه ۵۲ هزارتن اسلب از اصفهان به اهواز حمل شد و آنجا هم یک سفارش نامه نوشتیم و درخواست کردیم که به علت اضطراری بودن پروژه، تولید ورق های آن در اولویت گذاشته شود. شرکت اکسین هم همکاری کرد و فورا تولید ورق ها آغاز شد و دقیقا در میانه تابستان، و با همه شرایط کمبود انرژی در کشور به لحاظ تولید برق و محدودیت های وزارت نیرو درنهایت ورق مورد نیاز هم تولید شد. وی با اشاره به اینکه چند کارخانه تولید لوله در کشور وجود دارند تا پیمانکار بتواند در حداقل زمان لوله ها را تولید و به پروژه برساند، به واگذاری توزیع ورق بین چند شرکت اشاره نمود و اظهار داشت: لوله ها فورا تولید و به کارگاه های پوشش منتقل شد و سپس از کارگاه پوشش هم به سمت پروژه ارسال شد. علیپوری، همکاری تنگاتنگ بین ارکان پروژه را از عوامل موفقیت «احداث خط لوله گاز دوراهی دشتک – نهبندان» دانست و خاطرنشان کرد: بنابه اضطراری بودن پروژه، افزون بر بهره گیری از مشاور و پیمانکار توانمند، سعی کردیم در لحظه لحظه پروژه، پیمانکار را به لحاظ تأمین منابع مالی و اجرا به صورت تمام قد حمایت نماییم و شانه به شانه این گروه مؤثر از همکاران، پروژه را رو به جلو هدایت نماییم. مجری طرح خطوط لوله هفتم و یازدهم سراسری گاز با اشاره به اینکه در مسیریابی به پیمانکار کمک کردیم که بتواند مسیر را نهایی کند، خاطرنشان کرد: در مناطقی که احتمال وجود معدن یا راه اندازی کارخانه یا راه آهن و جاده وجود داشت و عبور از مسیر با مانع مواجه گردید با تمام قوا به میدان آمدیم و در نشست های مستمر با استانداری و ادارات استان، همه را به خط کردیم تا کاری که به صلاح مصالح مردم است را انجام بدهند.

منبع: