گزارش مدیرسا؛ چالش باغداران اهر با بیمه کشاورزی

به گزارش مدیرسا، سیب اهر در حالی صورت خویش را با سیلی مشکلات سرخ می کند که ۵۰ درصد باغات این شهرستان زیر پوشش بیمه هستند اما درست در وضعیت قرمز این محصول، بیمه دست یاری به سمت باغداران دراز نمی نماید.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- زهرا ناصران؛ سیب سین سلامتی است، اما سال جاری خود در سلامتی کامل به سر نبرد و با بلایای طبیعی دست به گریبان شد و باغداران این محصول خسارت دیده شدند و سال جاری حاصل دسترنج خویش را برداشت نکردند. به قول مسؤلان، سال جاری باغات سیب اهر با خسارت صد در صد و جبران ناپذیر مواجه گردید.
شهرستان اهر که به یکی از قطب های تولید سردرختی استان معروف است و سیب های باغات این شهرستان در تمام کشورهای دنیا خواستار دارد روزگار نا مناسب خویش را سپری می کند. باغدارانی که تنها راه درآمدشان از برداشت این محصول بود و از درآمد حاصل از فروش سیب فرزندان خویش را به خانه بخت می فرستادند، سال جاری زانوی غم بغل گرفته، چشم امیدشان به حمایت های بیمه بود، اما هیچ چراغ سبزی از جانب بیمه به وضعیت قرمز باغداران روشن نشد.
باغداران چشم انتظار حمایت هستند
باغدارانی که حالا توان پرداخت اقساط تسهیلات کشاورزی خویش را ندارند و الان چشم به راه حمایت های دولتی هستند تا دولت پای آنها را از گل گرفتاری ها بیرون بکشد.
قابل ذکر است که سالانه ۳۰۰ هزار تن سیب از باغات اهر برداشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سطح زیرکشت کل باغات شهرستان اهر هشت هزار و ۱۵۰ هکتار با تولید سالیانه بالغ بر ۳۰۰ هزار تن است، اظهار نمود: سطح زیر کشت باغات سیب هفت هزار و ۵۰ هکتار از ارقام لبنانی قرمز و زرد (رد دلیشیز و گلدن دلیشیز)، سیب بومی قره قرمز یا قزل اهر که به سیب شکی هم مشهور است با سطح زیرکشت ۵۰۰ هکتار و فوجی، گلاب، گرانی اسمیت، دورنگ فرانسه هم از انواع دیگر سیب اهر به حساب می آید.
بیمه برای پشتیبانی از کشاورزان ریالی به باغداران سیب اهر پرداخت نکرد
علی نجفی ضمن اشاره به این که بلایای طبیعی خسارت های جبران ناپذیری به باغات سیب اهر تحمیل کرد: سرمازدگی دیررس بهاری، کمبود آب در سدها، نفوذ سیل به بدنه باغ ها، تگرگ وضعیت سیب اهر را قرمز کرد و باغداران را با خسارات جبران ناپذیر دست به گریبان کرد.
وی سپس افزود: بیمه برای پشتیبانی از کشاورزان ریالی به باغداران سیب اهر پرداخت نکرد.

او با اشاره به اینکه در استان ۵۰ درصد بیمه محصولات باغی مختص محصولات باغی شهرستان اهر است، اظهار نمود: متأسفانه بیمه برای پشتیبانی از کشاورزان و جبران خسارات وارد شده به باغ ها ریالی پرداخت نکرده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر ضمن اشاره به این که دست کشاورزان شهرستان اهر خالی است، اضافه کرد: تاکنون حمایتی از جانب مسؤلان از کشاورزان این شهرستان انجام نشده است، کشاورزانی که تنها منبع درآمدشان فروش محصولات باغی بود تا امرار معاش کنند و همینطور فرزندان خویش را راهی خانه بخت کنند.
نجفی از دولت خواهان اعطای تسهیلات اصلاح و مرمت باغات شد و اظهار داشت: تخصیص تسهیلات مکانیزاسیون باغی برای خرید تراکتور باغی، دستگاههای ضد سرمازدگی، سامانه ضد تگرگ، سرشاخه خرد کن و سایر ادوات باغی ضروری می باشد.

ساز و کار بیمه برای باغداران
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر در مورد کافی نبودن کود اختصاصی افزود: برای باغات شهرستان از هر نوع کود ۲۹۰ تن در نظر گرفته شده، در صورتیکه حداقل کود مورد نیاز ۸۰۰ تن از هر نوع ازته و فسفره است.
نجفی اضافه کرد: افزایش انتخابهای بیمه باغات با عنایت به این که حداکثر تعهد بیمه گر در گزینه پنج، ۳۰ تن در هکتار در نظر گرفته می شود در صورتیکه پتانسیل تولید بعضی از باغات ۸۰ تن در هکتار است و تأمین کود مورد نیاز برای این حجم تولید از دیگر خواسته های ما از دولت می باشد.
در حال حاضر تنها راه برون رفت از وضعیت قرمز سیب اهر و گرفتاری باغداران این شهرستان حمایت های دولتی در چارچوب تسهیلات بانکی کم بهره و همینطور تمدید زمان اقساط فعلی است که کشاورزان توان پرداختشان را ندارند.