توافق با اژدها، چین را به خطوط ریلی ایران برمی گرداند؟

به گزارش مدیرسا، به قول یکی از مدیران پیشین راه آهن، به دنبال توافق ۲۵ ساله ایران و چین، این دو کشور می توانند در زمینه برقی کردن خط ریلی تهران – مشهد که پیش تر ناتمام مانده بود، همکاری کنند.
عباس قربانعلی بیک در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به برنامه جامع همکاری ایران و چین اظهار داشت: در حوزه ریلی یکی از زمینه های خوبی که پیش از این هم همکاری هایی در رابطه با آن داشتیم اما ناتمام ماند، برقی کردن راه آهن تهران – مشهد است که زمینه اش حالا فراهم شده است؛ پروژه تهران – مشهد نه تنها تعداد زیادی از لوکوموتیوهای دیزلی ما را برای افزایش خدمات در سایر مسیرها آزاد می کند بلکه قیمت تمام شده و هزینه ای را که خدمات مسافری برای دولت دارد می کاهد.
وی افزود: با مطالبی که آقای بذرپاش در بدو ورود به وزارت خانه مطرح نمودند، حدود ۱۰۰۰ واگن از واگن های ما کاسته شده، در این شرایط برقی کردن مسیر تهران – مشهد مثل اینست که حدود ۲۰۰ لکوموتیو دیزلی خریده باشیم، چونکه تعداد بسیار کمتری لکوموتیو برقی جایگزین آنها می شوند و همینطور بهره وری واگن مسافری افزایش پیدا کرده و نیاز ما به تعداد واگن کمتر خواهد شد. این مسئله می تواند الگویی برای توسعه حمل و نقل ریلی در حوزه مسافری و هم حوزه بار باشد.

امکان برگشت به قرارداد ریلی با چین وجود دارد؟
این پیشکسوت حوزه حمل و نقل ریلی در رابطه با سابقه این قرارداد توضیح داد: بعد از مناقصه سال ۱۳۸۶ برای برقی کردن این مسیر و تعیین برنده سال ۱۳۸۷، در سال ۱۳۹۲ شرکت راه آهن قراردادی با یک شرکت چینی برای تأمین مالی و برقی کردن قطار تهران – مشهد بست و دولت هم سهم ۱۵ درصدی اش را پرداخت کرد اما پیمانکار چینی پس از پنج سال اعلام نمود این کار را به علت محدودیت هایی که در حجم گسترده همکاری با آمریکا دارد و تحریم های مجدد بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال ۱۳۹۷، ادامه نمی دهد.
قربانعلی بیک در پاسخ به این که آیا امکان از سر گرفتن همکاری برای این پروژه وجود دارد، اظهار داشت: بله حتما، اینطور نیست که ما بخواهیم فقط با یک شرکت همکاری نماییم، بلکه مهم تعامل و همکاری ما با کشور چین است؛ در سند ۲۵ ساله، اشاره ای به نوع و نام شرکت نشده، ازاین رو مهم می باشد که همکاری اقتصادی ما در حوزه حمل و نقل ریلی مد نظر قرار گیرد و این کار بدون هیچ محدودیتی کاملا شدنی است.
وی افزود: اگر تصمیم مناسبی گرفته شود، بخش لکوموتیو و خط برقی چین از بخش هایی هستند که مشتری شان آمریکا نیست که شرکتهای چینی بخواهند به علت همکاری با آمریکا از بستن یا ادامه قرارداد امتناع کنند؛ اگر شرکتی را که محصولش لکوموتیو برقی یا راه اندازی خطوط برقی است، مستقیما با شرکت راه آهن متصل کنند، هیچ محدودیتی از نظر همکاری وجود ندارد.
معاون اسبق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن ایران با اشاره به اینکه یکی دیگر از پروژه هایی که چین می تواند به ما کمک نماید، برقی کردن خطوط باری است، اضافه کرد: یک بحث تأمین لکوموتیو مورد نیاز است و بحث دیگر برقی کردن خطوطی است که برای ما گلوگاه به حساب می آید و باید از نقطه ای شروع شود؛ برای مثال مسیر سنگان به سمت چادرملو یا سنگان به سمت اصفهان با تأمین لکوموتیو برقی یا برقی دیزلی.

استفاده از ظرفیت چین در حوزه حمل و نقل بار
قربانعلی بیک افزود: یکی از موفقیت های راه آهن چین، رکوردهای بزرگی در حوزه حمل و نقل بار است که با قطارهای برقی به جا گذاشته، یکی از این رکوردها که برای بیشتر از ۱۵ سال پیش است این بوده که یک خط معدنی در چین توانست ظرفیت مسیر دوخطه ای را که برقی بود، طی دو دهه از ۱۰۰ میلیون تن به بیشتر از ۴۰۰ میلیون تن در سال برساند که در دنیا کم نظیر و حتی بی نظیر است. ازاین رو در بحث باری هم چینی ها می توانند به ما کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از نیازهای کنونی ما لکوموتیوهای دیزلی است، اضافه کرد: همینطور برای مسیرهایی که باید برقی شوند میتوان لکوموتیوهای دوگانه گرفت که هم برقی و هم دیزلی است و به رفع سریع نیازهای ما کمک می کنند؛ از آنجاییکه چین در ساخت لکوموتیوهای باری دیزلی به توانایی خوبی رسیده و در ساخت لکوموتیو برقی باری هم به سطح ممتازی در جهان دست یافته، می تواند در ساخت لکوموتیو دوگانه هم بما کمک نماید، بخصوص با قابلیت های صنایع داخلی و پلت فرم لکوموتیو موجود شش محوره ایران به صورت مشترک، میتوان از تکنولوژی آنها بهره برد که در خطوط برقی از برق شبکه و در خطوط غیربرقی از موتور دیزل استفاده می کند؛ این کار سال هاست در دنیا شروع شده و ظرفیت و توانایی چین می تواند این مسئله را برای ما حل کند.
این کارشناس حوزه ریلی تصریح کرد: علاوه بر این، با تجربه و موفقیت های چین در توسعه شبکه سریع السیر میتوان از قابلیت چین برای تأمین قطارهای خودکشش برقی با سرعت ۲۵۰ هم برای مسیر برقی تهران مشهد که در کمتر از سه سال قابل ساخت است استفاده کرد، این ناوگان در آینده می تواند برای راه آهن سریع السیر تهران- اصفهان هم بکار گرفته شود.

منبع: