وزیر نیرو مطرح كرد؛ گسترش همکاریهای منطقه ای مدیریت منابع آبی یونسکو

به گزارش مدیرسا، وزیر نیرو اظهار داشت: کارهای مرکز توسط شورای حکام به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری، راهبری و نظارت می شود که از اهمیت ویژه ای برخوردارست و تا حالا دوازده اجلاس شورای حکام برگزار شده است

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، علی اکبر محرابیان در سیزدهمین اجلاس شورای حکام مرکز مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش) ابتدا بابت زلزله اخیر به مسئولان و مردم ترکیه و سوریه بابت از دست رفتگان مردم این کشورها تسلیت گفت و گفت: همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشورها و سازمان های عضو این شورا که در قالب ماموریت ها و اهداف مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری، از بدو تأسیس این مرکز (از سال ۲۰۰۲) شروع و همچنان ادامه یافته، می تواند یک الگوی موفق در توسعه و گسترش همکاریهای منطقه ای مدیریت منابع آب و مؤلفه های وابسته به آن در سطح بین المللی و منطقه ای محسوب شود.
رئیس شورای حکام مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری اضافه کرد: در ادامه تلاش خواهد شد این همکاری روند رو به رشد خودرا طی نماید و در نتیجه بستر مناسبی جهت تبادل تجربیات و درس آموخته های کشورهای منطقه با یکدیگر را بمنظور حل مسائل و چالش های آبی نظیر سیلاب های ناگهانی و خشکسالی های بلندمدت و استفاده از آب های غیرمتعارف فراهم نماید.

وی افزود: کارهای مرکز توسط شورای حکام به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری، راهبری و نظارت می شود که از اهمیت ویژه ای برخوردارست و تا حالا دوازده اجلاس شورای حکام برگزار شده که شهرهای مسقط پایتخت عمان (برای دو دوره) و دوشنبه پایتخت تاجیکستان (برای یک دوره) نیز میزبان اجلاس شورای حکام بوده اند.
محرابیان افزود: به سبب شیوع ویروس کرونا در کل جهان در دو دوره پیشین موفق به برگزاری اجلاس شورای حکام بصورت مجازی شدیم که با بهبود شرایط و باتوجه به تاکید دولت سیزدهم بر گسترش تعاملات منطقه ای از فرصت استفاده و این رویداد را بصورت حضوری برگزار می نماییم.
وی همین طور با اشاره به حضور برخط برخی نمایندگان کشورها در این اجلاس افزود: این موفقیت بزرگ مدیون عزم سیاسی مسؤولان کشورهای عضو شورای حکام است که با آگاهی کامل از نقش حیاتی و مهم آب در منطقه و ضرورت ارتقای کارهای مربوط به مدیریت آب بطور اعم و مدیریت آب شهری بطور اخص در اینجا گرد آمده اند تا با اتخاذ تصمیمات معقول و مناسب، پروسه ارائه خدمات به کشورهای منطقه را تسهیل و پشتیبانی کنند.

وزیر نیرو افزود: ما حالا در زمانی زندگی می نماییم که جهان تحت فشار تغییر اقلیم و تبعات آن شامل بلایای آبی است. منابع آب جهان تحت تأثیرات گرمایش جهانی و تغییر اقلیم، درحال تغییر کمی و کیفی است. منطقه ما نیز یک منطقه خشک و نیمه خشک است و حدودا همه کشورهای عضو شورای حکام به صورتی دارای چنین اقلیمی بوده و اغلب تحت تأثیر تبعات تغییر اقلیم قرار گرفته اند.
وی اضافه کرد: کاهش بارندگی و برف، افزایش تبخیر به سبب افزایش گرمایش جهانی، کاهش حجم رودخانه ها و دریاچه ها، خشک شدن دریاچه های بزرگ، افزایش مصرف آب شهری و دیگر آثار منفی محیط زیستی نشان دهنده وضعیت وخیمی است که جهان و منطقه ما با آن روبروست.

خشکسالی ها و حکمرانی نامطلوب آب منجر به افزایش نگرانی ها درباب امنیت آبی در قرن ۲۱ شده است
محرابیان افزود: از جانب دیگر، وقوع نامنظم سیلاب های ناگهانی و خشکسالی ها و حکمرانی نامطلوب آب منجر به افزایش نگرانی ها درباب امنیت آبی در قرن ۲۱ شده است.
وزیر نیرو افزود: از جانب دیگر به سبب مصرف بیش از حد منابع آب (سطحی و زیرزمینی) و تبدیل آنها به فاضلاب، آب های جهان بیش از پیش درحال از دست دادن کیفیت سالم خود بوده و آلودگی آب ها به عنوان یک مشکل بزرگ مطرح است که این مشکل در ایران نیز بطور جدی وجود دارد. وی افزود: علاوه بر این، ما در ایران باتوجه به وقوع خشکسالی های بلندمدت در دو دهه گذشته و بدنبال آن ضرورت بهره برداری بیش از اندازه از منابع آب زیرزمینی با افت شدید تراز آبخوان ها مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: به سبب کاهش کمیت و کیفیت منابع آب از یک سو و افزایش جمعیت و نیاز بیش از پیش کشورها به آب بیشتر از طرف دیگر، شاهد چالش هایی در درون کشورها و چه در مرزها هستیم که بعضاً در روابط سیاسی کشورهای دارای حوضه ها و منابع آبی مشترک نیز تأثیر گذاشته است.
وزیر نیرو اشاره کرد: مواجهه و مدیریت این چالش ها مسئولیت کشورهای منطقه را سنگین کرده و ضرورت ارتقای سطح همکاریهای منطقه ای برای مواجهه و مدیریت این چالش ها، اندیشه تأسیس یک نهاد منطقه ای را که بتواند با بهره گیری از پتانسیل های منطقه و جلب همکاریهای بین المللی، توسعه ظرفیت ها و مسیر حل و فصل مسائل و مشکلات مدیریت آب را فراهم آورد، برای اولین بار از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران مطرح و با عنایت یونسکو در سال ۲۰۰۲ مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) در تهران شکل گرفت.

محرابیان با اشاره به بیست و یکمین سالگرد تأسیس مرکز در ۱۶ فوریه گفت: برای مقابله و مواجهه با چالش های فعلی و آتی مدیریت آب در ابعاد مختلف، با در نظر گرفتن مسائل محیط زیستی و در عین حال نیل به عدالت اجتماعی و توسعه اقتصادی، یکی از اصلی ترین اولویت های مدیریت جهانی آب به ویژه در مناطق در حال توسعه و کمتر توسعه یافته ایجاد «تعادل و توازن پایدار بین عرضه و تقاضای آب» است.
وی با اشاره بر ضرورت ایجاد و توسعه ظرفیت های مناسب برمبنای نیازهای ملی و منطقه ای در کشور اظهار داشت: این مهم بوسیله شیوه های بومی سازی دستاوردها و تجربیات موفق و در انطباق با شرایط دینی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشورها بمنظور اتخاذ رویکرد های مناسب، دست یافتنی است.
وزیر نیرو تاکید کرد: اطمینان دارم نتیجه این اجلاس تصمیمات مثمر ثمری خواهد داشت و آب به عنوان محور اتحاد کشورها زمینه رفاه در زندگی مردم را فراهم می آورد.
وی افزود: مقرر است در ادامه برنامه اجلاس، پروپوزال ها و پروژه های منطقه ای و مشترک با موضوعات مبتلابه حوزه آب ارائه و بحث و بررسی شوند.
محرابیان پیشنهاد کرد: با مشارکت مؤثر در بعضی پروژه ها یکدیگر را در حل مشکلات آبی بوسیله انجام پروژه های تحقیقاتی و برگزاری دوره های آموزشی و ظرفیت سازی در کشورهای شورای حکام یاری رسانیم.
وی همین طور سفارش کرد بمنظور پیگیری جدی و مستمر مصوبات این اجلاس، هر کشور، یک نماینده را بطور رسمی به عنوان مسئول اجرای مصوبات اجلاس شورای حکام و ارائه گزارش در اجلاس چهاردهم (سال ۲۰۲۴) معرفی نماید.
در ادامه نماینده یونسکو ابو عمانی در افتتاحیه اجلاس شورای حکام آب اظهار داشت: یک رویکرد منضبط وجود دارد و آب در کانون توجه نهادهای بین المللی قرار دارد مانند توافق پاریس است. برای اینکه آب هر همه چیز بصورت مستقیم و غیر مستقیم تأثیر گذار است.
وی افزود: کمیته بین المللی یک چارچوبی را در مونترال مصوب کرده و نمی توان به مسأله آب بپردازیم باید یک رویکرد همه جانبه را اتخاذ نمود.
بگفته نماینده یونسکو در شورای حکام باید بتوانیم درک بهتری از مؤلفه های موجود داشته باشیم تا بتوانیم منابع آبی را مدیریت نماییم.
وی افزود: باید رویکرد چند جانبه ای وجود داشته باشد تا ما بتوانیم خودمان را آماده نماییم و برمبنای نیازها و چالش های موجود دراین زمینه دستور کاری را آماده کرده و به تصویب شورای حکام رسیده است داشتن علم و کمک به محیط زیست است.
ادامه دارد..

منبع: