مدیر امور شیلات و آبزیان خراسان رضوی خبر داد؛ افتتاح دومین مرکز پرورش کروکدیل در مشهد

به گزارش مدیرسا، مشهد ـ مدیر امور شیلات و آبزیان خراسان رضوی اظهار داشت: دومین مرکز پرورش کروکدیل در مشهد بزودی افتتاح می گردد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، مجید طاهرپور ظهر چهارشنبه در نشست خبری در محل جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار نمود: دومین مرکز پرورش کروکدیل در مشهد بزودی افتتاح می گردد. نخستین مرکز در ملک آباد است. پرورش کروکدیل در جهت مصارف گردشگری می باشد.
مدیر امور شیلات و آبزیان خراسان رضوی اظهار داشت: با عنایت به پتانسیل های موجود در پرورش ماهی در خراسان رضوی، سرانه ی مصرف استان با عدد ۷.۲ از میانگین کشوری فاصله دارد.
وی اظهار داشت: تأسیس و راه اندازی دو کارخانه بزرگ آبزیان با ظرفیت ۶۰ هزار تن در شهرستان قوچان و یک کارخانه ۱۰ هزار تنی در سبزوار را در استان داریم که به بهره برداری رسیده است. همینطور یک کارخانه ۶۰ هزار تنی هم در مشهد تا آخر سال افتتاح می گردد. این کارخانه ها نقش بزرگی در برآورده کردن نیاز استان و صادرات به کشورهای هم جوار مثل افغانستان و ترکمنستان دارند.
به گفته طاهرپور یکی از اقدامات شاخص استان در عرصه تولید، پرورش ماهیان خاویار است. ما پنج مرکز پرورش ماهی خاویار در استان داریم که ۴ واحد در شهرستان سبزوار و یک واحد در شهرستان داورزن فعال است که ۵۰ تن گوشت و ۱۱۰ تن خاویار روانه بازار کرده است.
مدیر امور شیلات و آبزیان خراسان رضوی اضافه کرد: مزرعه جدید ما هم در شهرستان کلات بزودی به بهره برداری خواهد رسید که جمعاً شش مرکز می شود. همینطور دو مجوز ۲۰ و ۳۰ تنی تولید خاویار در چارچوب پروانه تأسیس در گناباد صادر گردیده است.
وی در رابطه با تولید ماهی خاویار خاطرنشان کرد: برای نخستین بار سال جاری استحصال ماهی خاویار در استان انجام شده و نیاز ما به سایر استان ها را در بحث استحصال خوشبختانه رفع کرده است که مسلماً بر هزینه های تمام شده تولید این ماهی تأثیرگذار است.
طاهرپور بیان نمود: یکی از کارهای شاخص در استان اینست که یکی از پنج استان هستیم که مجوز ماهی تیلاپیا را کسب کرده ایم و آماده افتتاح است. این مرکز در شهرستان قوچان در فضای محصور و به صورت آزمایشی درحال فعالیت است. هزینه تمام شده تولید این ماهی کمتر است. بر این اساس، پیشبینی می شود حدود ۵۰۰ تن در حدود ۵ مزرعه آبی پرورش تیلاپیا راه اندازی نماییم. مشکل اصلی بحث مجوز بود که در حال انجام می باشد.
مدیر امور شیلات و آبزیان خراسان رضوی با تاکید بر فرهنگ سازی در زمینه مصرف آبزی، اضافه کرد: سرانه ی مصرف آبزی در کشور ۱۳.۰۳ است که این سرانه ی مصرف در استان حدود ۷.۲ درصد است و هنوز از میانگین کشوری فاصله داریم. این در شرایطی است که خراسان رضوی با جمعیت پنج میلیون نفری و ورود زائر به این شهر ظرفیت بسیاری برای مصرف دارد.

منبع: