تردد روزانه ۸۰۰ کامیون پایانه مرزی آستارا در آستانه افتتاح

به گزارش مدیرسا، مدیرکل حمل و نقل بین المللی سازمان حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: روزانه حدود ۸۰۰ دستگاه کامیون، بصورت رفت و برگشت در پایانه مرزی آستارا امکان تردد دارند.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، گذرگاه مرزی آستارا یا مرز آستارا از با اهمیت ترین نقاط گمرکی ایران است که در داخل شهر آستارا و در حاشیه رودخانه مرزی آستارا چای به موازات دو شهر هم نام آستارا در ایران و جمهوری آذربایجان کشیده شده است. اتصال دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان بوسیله یک پل در منتهی الیه رودخانه آستارا چای صورت می پذیرد.
شهرستان مرزی بندر آستارا که در شمال غربی استان گیلان و در حاشیه دریای خزر و همسایگی کشور جمهوری آذربایجان، قرار دارد، هم اکنون از سه راه مرزی دریایی، زمینی و ریلی با خارج از کشور ارتباط دارد و راه زمینی جدید به عنوان چهارمین مرز به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
مرزهای سه گانه مستعد و مناسب داد و ستد شهرستان مرزنشین آستارا در شمال غربی استان گیلان، همیشه از نظر ارزآوری و صادرات ملی برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت بوده و در وضعیت تحریم نیز برای خنثی کردن حصر اقتصادی دشمنان ایران اسلامی و احیای قابلیت های تجاری استان سرسبز گیلان و همین طور کشور، جایگاه خاصی دارند و ارزش های اقتصادی خودرا در صادرات برون مرزی کشور به خوبی نشان دادند.
این شهرستان مرزی شمال ایران که موقعیت خاصی که در منطقه دارد، نقش مهمی در تجارت بین المللی جمهوری اسلامی ایران ایفا می کند و موقعیت بسیار عالی آستارا برای تجارت خارجی، نظر مسئولان دو کشور همسایه ایران و جمهوری آذربایجان را برای ایجاد و بهره برداری از چهارمین گذرگاه مرزی جلب کرده است.
روزشماری برای افتتاح پایانه مرزی موقت آستارا
جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان حمل و نقل جاده ای در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به این که پایانه مرزی آستارا نبض تجارت ایران با کشورهای شمالی است، اظهار داشت: پایانه مرزی آستارا یکی قطب های مهم کشور شمرده می شود که اهمیت این پایانه مرزی هرسال نسبت به سال قبل چشمگیرتر می شود. این پروژه، به عنوان یکی از پروژه های پیشران گسترش مبادلات مرزی شامل صادرات، واردات و ترانزیت با کشور آذربایجان و کریدور حمل و نقل شمرده می شود.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان حمل و نقل جاده ای در ادامه اشاره کرد: بعد از موافقت نامه تجاری که با اوراسیا منعقد شد؛ بدین سبب شد تعدادی از اقلام به خصوصی از معافیت تجاری برخوردار شوند که امکانات خوبی برای توسعه تجاری با کشورهای عضو اوراسیا که بزرگترین اقتصاد کشورها «روسیه» است. این روند سبب ایجاد یک جهش مستمر در صادرات «ایران» به اوراسیا خصوصاً به کشور روسیه شد که از مرز آستارا تردد می کنند.
وی افزود: بعد از اتفاقاتی که در جنگ بین روسیه و اوکراین رخ داد که سبب تحریم های برای کشور روسیه شد که امکان به سبب تحریم های که مقابل کشورش شد سبب پیدایش راه های جدید شد که یکی از این مسیرها کریدور شمال – جنوب بود که توجه کشور روسیه برای رسیدن به آب های آزاد ایران افزوده شد. یکی از گذرگاه های مهم و نزدیک به منطقه غرب روسیه «پایانه مرزی آستارا» محسوب می شود.
هدایتی درباب افتتاح پایانه مرزی آستارا، اظهار داشت: عملیات اجرائی پایانه مرزی موقت آستارا و راه موقت دسترسی به آن، با کارکرد انتقال کامیون های خالی برگشتی و رویه های مرزی مربوطه، در محل منتهی الیه پل جدید آستارا چای و جهت افزایش تردد روزانه این مرز تا حدود ۸۰۰ دستگاه کامیون، بصورت رفت و برگشت طبق توافق با جمهوری آذربایجان است و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
وی اظهار داشت: عدد قطعی درباب ارزش این پروژه پیش بینی نشده اما باتوجه به هزینه های اولیه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که تامین بودجه این پروژه تماماً توسط وزارتخانه راه و شهرسازی انجام شده است.
هدایتی با بیان این که اینکه این پل مشترک مرزی در حد فاصل ۵۰ متری ضلع شمالی پل ریلی آستارا به عنوان یک پل اتومبیل رو و ترانزیتی جدید اوایل دی ماه امسال به بهره برداری و افتتاح خواهد شد خبرداد.

منبع: